×
آخرین اخبار

نماینده ی هنرمندان معلول در فارس عنوان کرد
۳ آوریل روز جهانی اُتیسم، روز آگاهی است.

  • کد نوشته: 186690
  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۴
  • 171 بازدید
  • اوتیسم فقط از یک ژن یا فقط از سبک زندگی نشات نمی‌گیرد بلکه از تعامل چندین عامل مختلف بروز می‌کند. در نتیجه باید توجه داشته باشیم که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی هر دو در ایجاد این اختلال دخیل هستند.
    ۳ آوریل روز جهانی اُتیسم، روز آگاهی است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، هانیه حسن‌پور، کارگردان،نویسنده،تهیه کننده ، منتقد و نماینده هنرمندان معلولین در استان فارس به مناسبت ورود به «ماه جهانی آگاهی بخشی اُتیسم» :
    حسن پور بیان کرد: ۱۴فروردین،۳ آوریل روز جهانی اُتیسم،روز آگاهی است.
    ✓اتیسم چیست؟
    اختلال طیف اوتیسم یا درخودماندگی، یک ناتوانی در رشد است که از تفاوت در مغز ناشی می‌شود (اختلال رشدی-عصبی). افراد مبتلا به ASD اغلب در ارتباطات اجتماعی و تعامل با دیگران مشکل دارند یا رفتارهای محدود و تکراری (کلیشه‌ای) و علایق عجیب دارند.
    افراد مبتلا به ASD ممکن است روشهای مختلفی برای یادگیری ، حرکت یا توجه داشته باشند. برخی از افراد بدون ASD نیز ممکن است برخی از این علائم را داشته باشند اما برای افراد اختلال طیف اتیسم، این خصوصیات می تواند به حدی باشد که زندگی فرد را به چالش بکشد. اوتیسم در پسران بیشتر از دختران (با نسبت ۴ به ۱) اتفاق می افتد.


    توانایی های افراد مبتلا به ASD می تواند متفاوت باشد به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به ASD ممکن است مهارت مکالمه پیشرفته داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است کلامی نداشته باشند. برخی از افراد مبتلا به ASD در زندگی روزمره خود به کمک زیادی نیاز دارند. برخی دیگر می توانند با پشتیبانی کم و حتی بدون پشتیبانی زندگی کنند.
    افراد در طیف اوتیسم ممکن است نقاط قوت زیادی داشته باشند، از جمله:
    قادر به یادگیری موارد و موضوعات با جزئیات کامل و به یاد آوردن اطلاعات حافظه بلند مدت هستند همچنین در یادگیری و ریاضیات، موسیقی یا هنر بسیار قوی هستند.
    اوتیسم یا آنچه که به عنوان autism spectrum disorder می‌شناسیم، یک اختلال رشد مادام‌العمر است که نحوه برقراری ارتباط و تعامل افراد با دنیای اطراف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اوتیسم را بیشتر به عنوان یک طیف از بیماری‌ها تعریف می‌کنند نه یک بیماری واحد. در واقع این بیماری روی افراد مختلف، اثرات متفاوتی به جای می‌گذارد و به هیچ وجه نمی‌تواند دو بیمار با علایم مشابه پیدا کرد. افراد مبتلا به اختلال اوتیسم یا درخودماندگی مانند هر کس دیگری دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص خود هستند. در هر صورت بدون آگاهی از علایم این بیماری نمی‌توان درک درستی از آن به دست آورد.


    علائم اتیسم چیست؟
    عدم برقراری تماس چشمی یا تماس چشمی محدود
    عدم توجه به صحبت دیگران
    عدم به اشتراک گذاری علایق، احساسات یا فعالیت‌ها
    مشکل در ارتباطات غیرکلامی مانند اشاره یا نشان دادن چیزها به دیگران
    عدم تطابق حالت چهره و حرکات‌شان با آنچه که گفته می‌شود
    نقص در حفظ موضوع و مکالمات
    نقص در درک دیدگاه دیگران یا پیش بینی اقدامات دیگران
    نقص در تنظیم رفتارهای مختلف در موقعیت های اجتماعی مختلف
    مشکل در پیدا کردن دوست و باز‌ی‌های تخیلی
    تاخیر در گفتار و زبان

    دلایل اتیسم چیست؟
    اوتیسم فقط از یک ژن یا فقط از سبک زندگی نشات نمی‌گیرد بلکه از تعامل چندین عامل مختلف بروز می‌کند. در نتیجه باید توجه داشته باشیم که عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی هر دو در ایجاد این اختلال دخیل هستند.
    برخی از عوامل ژنتیکی و محیطی که احتمال ابتلا به ASD را افزایش می‌دهند عبارتند از:
    عوامل ژنتیکی:
    داشتن خواهر و برادر با ASD
    داشتن سابقه ژنتیکی خاص مانند سندرم داون یا سندرم X شکننده
    عوامل محیطی:
    وزن بسیار کم نوزاد هنگام تولد
    بالا بودن سن والدین برای بچه دار شدن
    قرار گرفتن مادر باردار در معرض سموم یا مواد مخدر
    مصرف بعضی از داروها در طول بارداری
    آیا اتیسم درمان دارد؟
    تعداد زیادی بیماری وجود دارد که توانبخشی می‌تواند برای آن‌ها کمک کننده باشد. در بیشتر موارد این بیماری‌ها دارای درمان قطعی نیستند. درمان اوتیسم هم در همین دسته قرار می‌گیرد. به صورتی که امکان از بین بردن بیماری وجود ندارد. با این وجود درمان‌های توانبخشی تا حد زیادی می‌توانند به علایم این بیماری را از بین ببرند یا حداقل کنترل نمایند. مهم‌ترین درمان‌هایی که برای افراد اوتیستیک کاربرد دارند عبارتند از: دارو درمانی،کار درمانی،گفتار درمانی،روانشناسی و بازی درمانی.
    اختلالاتی که فرد دارای طیف اتیسم به صورت مداوم در ارتباطات و تعاملات اجتماعی در زمینه های مختلف ممکن از داشته باشد عبارتند از: نقص در تعاملات اجتماعی،نقص در ارتباطات غیرکلامی که برای تعاملات اجتماعی ضروری هستند،نقص در درک ،ایجاد و حفظ روابط میان فردی.
    در نظر داشته باشید که شدت این اختلالات در افراد مختلف با هم متفاوت است.
    به امید آگاهی مردم سراسر جهان و درک افراد دارای طیف اُتیسم
    هانیه حسن پور

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نویسنده: هانیه حسن پور
    منبع: دیدگاه نیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *