به گزارش خبرروز، هانیه حسن پور نویسنده و کارگردان در یادداشتی با عنوانِ “نگاهی به اجرای عاشقانه سودابه بر سیاوش” درباره ی نمایش عاشقانه سودابه و سیاوش با هدایت عباس چهلتنان آورده است:
اهمیت رویکرد های ساختارگرایانه و ابرساختارگرایانه در مطالعات و نقد ادبی و پژوهش های زبان شناسی و تحلیل بر کسی پوشیده نیست.
ساختن هر روایت مستلزم دو امر است:یکی«نامیدن»درست اشیا و رویدادها (چنانکه واژگان همه جنبه های مهم واقعیت تجسم یافته را نشان دهند) و دیگری «نظام بخشیدن»به نام ها (مرتب ساختن واژگان و جمله ها در یک پی رفت بر پایه رخ دادنشان در زمان)روایت حاصل البته باید معنا داشته باشد.
میتوان تصور کرد که روایت سازی چون فردوسی نیز این دو امر را مد نظر داشته است و با کیفیتی کامل در روایت های شاهنامه به کار برده است.
بنابراین هر روایت را میتوان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:
دیدگاه «همزمانی»که اعیان و اشیا موجود در یک روایت را بدون توالی رخداد ها،تجزیه و تحلیل می نماید و نگاه «در زمانی»که چگونگی آمد و شد و توالی رخداد ها را مد نظر قرار میدهد و چنین نگرشی البته از ساختارگرایان نشات میگیرد.
داستان سیاوش به عنوان نمونه ای برجسته از هنرآفرینی فردوسی متنی است که با چشم انداز های متنوع،کنش خلاق متن،چندگانگی معنایی و ابهامی را پدید آورده که خواننده در رویارویی با آن در تنش حاصل از ابهام و فراوانی معنا قرار میگیرد.
درحوزه داستان های اساطیری و حماسی،از بهترین روش های تحلیل و طبقه بندی ساختاری را در آثار عباس چهل تنان میتوان یافت.
میتوان گفت که بررسی داستان به رغم میراثی که از فردوسی تا به امروز به جا مانده کاری است که عباس چهل تنان روی عاشقانه سودابه بر سیاوش انجام داده است.
عباس چهل تنان نویسنده و کارگردان شیرازی با نمایش های روایتی دیگر از آرش_سه روایت عاشقانه از عشق_روایت رندان مست و عاشقانه سودابه بر سیاوش،پرچمدار نمایش های ایرانی اصیل در شیراز است.
نمایش های چهل تنان همیشه با تعداد زیادی از بازیگران و هنرجوهای کانون تئاتر پویا به روی صحنه می برد و این موضوع به خودی خود باعث جذب مخاطبان قشر نوجوان و جوان شده.تعدادی جوان روی صحنه قرار دارند،حرکات هماهنگ انجام میدهند،میمیک های یکسان دارند و در عین سادگی با نظم و بدون شلختگی غوغایی به روی صحنه به پا میدارند.
همه به یک اندازه حرکت دارند و از فرصت هنرنمایی به روی صحنه بهره میبرند.نمایش های عباس چهل تنان همیشه با ساده ترین دکور ها اما کاربردی و مناسب ترین طراحی لباس به روی صحنه رفته و این سادگی حواس مخاطب را از نمایش پرت نمیکند و مخاطب تا پایان اجرا میخکوب دیالوگهای بازیگران میمانند.
بازی روان مهری منصوری و اردلان خرم نیا نقطه قوت اجرای عاشقانه سودابه بر سیاوش بود.درخشش بازیگر نوجوان تانیا نظری پارسا نیز تکمیل کننده و گواهی بر کارگردانی قوی و بازیگردانی به حق عباس چهل تنان بود. بازی بازیگران جوان این نمایش به جا و درست و روان بود و جای تبریک به عباس چهلتنان برای انتخاب صحیح بازیگر دارد.
خسته نباشید به گروه و عوامل اجرایی نمایش عاشقانه سودابه بر سیاوش و گروه پویای همیشه فعال
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
خبرنگار دیدگاه نیوز در شهر شیراز می باشد. وی مستندساز، تدوینگر و عکاس شیرازی است که فعالیت خود را از سال ۸۸ با انجمن سینما جوانان شروع کرده و ساخت مستندهای “دروازه حقیقت”، “من میخوام معتاد بشم”، “طاووس ها پرواز را نمیفهند”، “سوداگرانِ بی سودا”، “وداع”، “آبفروش” و “کتایون” را در کارنامه دارد، وی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، هنری و سینمایی قلم میزند .
دیدگاهتان را بنویسید