×
آخرین اخبار

کره‌جنوبی از جنگنده مافوق صوت نسل جدید خود رونمایی کرد

  • کد نوشته: 86910
  • ۱۴۰۱-۰۴-۰۷
  • 731 بازدید
  • KF-21 به طرزی چشمگیر شبیه هواپیمای رادارگریز F-35 آمریکایی است، اما هزینه عملیاتی آن نصف F-35 است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، با هدف اتکای بیشتر به تولید ملی صنایع نظامی و احیانا عرضه رقابتی به بازارهای جهانی، کره جنوبی از جنگنده مافوق‌ صوت نسل جدید خود پرد‌ه‌برداری کرد. این هواپیما که KF-21 Boramae یا «شاهین» نام دارد، یک جنگنده «نسل ۴٫۵» است.

    KF-21 که بیش از نیمی از آزمایش‌های لازم برای اولین پرواز خود در ماه ژوئیه را پشت سر گذاشته است، پروژه‌ای مشترک میان کره جنوبی و اندونزی است، و اندونزی قول داده تامین بیست درصد از هزینه ۷٫۶ میلیارد دلاری اجرای این پروژه را بر عهده بگیرد.

    بر اساس طبقه‌بندی‌های نظامی ایالات متحده، جنگنده‌های نسل ۴٫۵ دارای قابلیت‌های پیشرفته رادار آرایه‌ای اسکن الکترونیکی فعال، لینک‌های داده با ظرفیت بالا، سیستم پروازی پیشرفته، و قابلیت به کارگیری تسلیحات پیشرفته هستند.

    بنابراین، جنگنده نسل ۴٫۵ با استانداردهای جنگنده‌های رادارگریز نسل پنجم مانند F-22 و F-35 کاملاً مطابقت ندارد. نمونه‌های مشابه این جنگنده کره‌ای، F-15E/EX Strike Eagle تولید آمریکا، Chengdu J-10C تولید چین، و سوخو Su-35 تولید روسیه هستند.

    به گفته کارشناسان، «شاهین» ممکن است بخشی از تلاش‌های سئول برای کاهش اتکای خود به تسلیحات وارداتی باشد، و در عین حال این کشور ممکن است بخواهد خود را به عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده اصلی تسلیحات پیشرفته مطرح کند. KF-21 به طرزی چشمگیر شبیه F-35 آمریکایی است، اما هزینه عملیاتی آن نصف F-35 است که کره جنوبی در حال حاضر از آن استفاده می‌کند.

    قیمت تمام‌شدهٔ تخمینی «شاهین» ۶۵ میلیون دلار برای هر فروند است، که بهای آن را دو سوم کمتر از نمونه‌های مشابه پیشرفته غربی آن مانند جنگنده فرانسوی «رافال» و جنگنده چندملیتی اروپایی «تایفون» قرار می‌دهد.

    به گفته «تایمز آسیا»، سئول قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ چهل فروند و تا سال ۲۰۳۲ صد و بیست فروند KF-21 را وارد خدمت فعال کند، که در آن زمان کره جنوبی به هشتمین کشور جهان تبدیل می‌شود که با فناوری ملی نیروی هوایی خود را مجهز به جنگنده‌های مافوق صوت پیشرفته کرده است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل