×
آخرین اخبار

مقتدایی: ثبات مدیریتی از مولفه های اصلی توسعه پایدار است

  • کد نوشته: 201426
  • ۱۴۰۳-۰۶-۲۶
  • 26 بازدید
  • استاندار اسبق خوزستان و از فعالان سیاسی اصلاح طلب استان با تبیین برخی ریشه های توسعه نیافتگی خوزستان ، ثبات مدیریتی را از ارکان و مولفه های اصلی توسعه پایدار و استمرار آن بیان کرد و گفت:استان خوزستان در سال های اخیر با یک بی ثباتی مدیریتی رو برو بوده است.

    دکتر عبدالحسن مقتدایی در نشست هم اندیشی بررسی توسعه استان خوزستان ، با بیان اینکه لازمه استمرار توسعه ثبات مدیریتی است افزود:توسعه مفت و مجانی اتفاق نمی افتد ، صبر ، تحمل و تبادل نظر می خواهد.

    وی گفت: در برخی استان های کشور که خوزستان با آنان مقایسه می شود ثبات مدیریتی ، توسعه یافتگی را به همراه داشته است ، در برخی جاها ، معاون عمرانی استاندار ۲۲ سال و رییس سازمان برنامه و بودجه ۱۸ سال تغییر نکرده اند.

    مقتدایی به ثبات مدیریتی در دستگاههای زیرمجموعه رهبری ، دستگاه قضایی ، شورای نگهبان ، بازرسی کل کشور ، بنیاد مستضعفان اشاره کرد و افزود:این مجموعه ها استراتژی و برنامه دارند.   

    استاندار سابق خوزستان و هرمزگان  با بیان اینکه احترام گذاشتن به نظرات دیگران ، تحمل همدیگر و صبوری از نشانه های توسعه یافتگی است گفت:برپایی چنین نشست هایی که محل تبادل افکار ، اندیشه ها ، بازخوردها و اندیشه ورزی است می تواند زمینه ساز توسعه پایدار خوزستان شود.

    دکتر مقتدایی نظارت و پاسخگویی ، مطالبه گری و پرسشگری را از خصوصیات جامعه پویا توصیف کرد و در ادامه گفت: هر مسئول و دستگاهی که نظارت از او برداشته شود مثل فعالیت در تاریکی است و هر کاری که دلش خواست انجام می دهد.

    وی با تاکید بر اینکه هر دستگاهی که از بودجه عمومی استفاده می کند باید مورد نظارت و پرسشگری قرار بگیرد در غیراین صورت به بیراهه خواهد رفت وزمینه و بستر فساد فراهم خواهد شد افزود: رسانه های شجاع  و اهل قلم نیز در این  زمینه با مطالبه و پرسشگری می توانند تاثیرگذار باشند.

    مقتدایی به ایفای عمل به وظایف و مسئولیت های اجتماعی دستگاههای اجرایی و تولیدی همچون پالایشگاه ، فولاد ، پتروشیمی ها در بهبود زیرساخت های توسعه اشاره کرد و گفت: اجرای دقیق این وظایف به توسعه متوازن استان خوزستان کمک می کند.  

    وی گفت: همراهی ، همفکری و هم افزایی در کنار نظارت و پاسخگویی ، ثبات مدیریت زمینه ساز توسعه خوزستان خواهد بود و همه باید کمک کنیم تا این اتفاق بیفتد.

    دکتر علی بختیارپور از فعالان سیاسی خوزستان نیز در این نشست به بیان توسعه نیافتگی خوزستان پرداخت و گفت:اقتصاد ملی و دولتی ، خوزستان را نابود کرد و آثار مخربی برجای گذاشته است.

    وی گرانی ، آثار مخرب زیست محیطی و اجتماعی ، تورم و گرانی را از پیامدهای اقتصاد دولتی در خوزستان عنوان و در بیان مصداق آن گفت: پتروشیمی مسجدسلیمان نه تنها در کاهش نرخ بیکاری در منطقه تاثیرگذار نبوده است بلکه تبعات منفی زیست محیطی و گرانی برای مردم منطقه بدنبال داشته است.

    بختیارپور حاشیه نشینی بیش از ۱٫۵ میلیون نفر را از معضلات اجتماعی خوزستان بیان کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی غلط برنامه ریزان سبب بروز مشکلات ماندگار اجتماعی در خوزستان شده است.

    وی با بیان اینکه گردش مالی سنگین مجموعه تولیدی ، عملا” نفعی برای مردم خوزستان نداشته است:مجموعه های عظیم تولیدی در خوزستان سبب گرانی و پیامدهای زیست محیطی در استان شده اند. 

    دکتر خالد لویمی از فعالان سیاسی خوزستان نیز در این نشست به معضل مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به عنوان یکی از عوامل توسعه نیافتگی خوزستان بیان کرد و افزود: خوزستان در دهه های اخیر از مهاجرت نخبگان و اندیشمندان آسیب جدی دیده است.

    وی حرکت توسعه ای خوزستان بر مبنای سند آمایش سرزمین و برنامه هفتم را راهگشا و گامی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خوزستان بیان کرد.

    دکتر لویمی نگاه کارگاهی به خوزستان را نادرست توصیف کرد و گفت:چنین نگاهی به خوزستان آسیب های جدی به روند توسعه پایدار استان زده است وباید این روند و نگاه اصلاح شود.

    خانم دکتر الهه موالی زاده از فعالان سیاسی و مردم نهاد خوزستان نیز در سخنانی خواستار بکارگیری بانوان جوان و تحصیل کرده در شاکله مدیریتی خوزستان با هدف تسریع در روند توسعه ای استان شد.

    وی در ادامه بهبود روند توسعه خوزستان را در گرو هم افزایی و همفکری اندیشمندان و نخبگان و نیروهای جوان تحصیل کرده دانست و افزود: برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه ساز تحول مثبت در خوزستان شود.

    وی تقویت تشکل های مردم نهاد را در خوزستان ضروری و راهگشا توصیف کرد و گفت: تشکل های مردم نهاد تحول گرا می توانند در همه زمینه ها ، یار و مددکار مدیران و تصمیم گیران باشند.

    دکتر امید حلالی از اصحاب رسانه خوزستان در این نشست هم اندیشی با تبریک ولادت باسعادت نبی اکرم (ص) و اشاره به سیره آن حضرت که هرگاه بین انجام ۲ کار آسان و سخت مخیر می شدند ، کار سخت را انتخاب می کردند افزود:از این نگاه ، نتیجه می گیریم که باید سخت کوش باشیم تا به کامیابی و رستگاری برسیم.

    وی در توصیف خوزستان به سرزمینی با موقعیت جغرافیایی ممتاز ، ظرفیت های بالفعل و بالقوه  و برخورداری توامان از مدنیت و مدرنیته  گفت: هم اکنون خوزستان به گونه ای است که آسیب های اجتماعی بر ظرفیت های این استان سایه انداخته است و شرایط ناهنجاری را برای این سرزمین تحمیل کرده است.

    حلالی عدم مطالبه گری و سوء مدیریت ها را در بوجود آوردن شرایط موجود خوزستان موثر خواند و درادامه با بیان اینکه برای گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب چکار باید کرد اظهار داشت:نفت به عنوان یک ظرفیت مهم باید نگاهش را به خوزستان تغییر دهد ، آستان قدس رضوی به عنوان قطب اقتصادی و معنوی شرق کشور تاثیرات مثبت خود را نه تنها در استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد گذاشته بلکه استان های خراسان جنوبی و شمالی و استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده است.

    وی به تاثیر منفی مجموعه نفت بر شهرهایی همچون آغاجاری ، نفت سفید و هفتکل اشاره کرد و گفت: در خوزستان هرجا نفت پا گذاشته ، آن منطقه را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

    این فعال رسانه ای خوزستان خواستار تقویت تشکل های مردم نهاد ، احزاب ، رسانه ها ، خیریه ها و سندیکاها با هدف نظارت و مطالبه گری شد و گفت: باید نهادهای عمومی در کنار نهاد حاکمیت تقویت شوند تا منجر به کاهش ها آسیب های اجتماعی و اقتصادی شود.

    دکتر فیاضی استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در این نشست جمهوریت و دمکراسی را اساس مردم سالاری بیان و در ادامه گفت: باید نظر مردم ، نظر نهایی تلقی و عملی شود.

    وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم که انسان باید سعی کند مفید به جامعه و صالح باشد برگزاری چنین نشست هایی در ایجاد همگرایی و هم افزایی نخبگان و اندیشمندان موثر دانست.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل