به گزارش خبرروز، گفتگویی با عوامل و بازیگران “شازده کوچولو۲۰۲۳” از طریق خبرگزاری خبرهنرمندان صورت گرفته و به شرح زیر است:
ابتدا گفتگویی با محمد صادق اسدی بازیگر این اثر صورت گرفت و از او پرسیدیم این نمایش چه حرفی برای گفتن دارد؟
در اولین صحبت های بین بنده و کارگردان نگاه ما بر این بود که آیا شازده کوچولو میتواند در دنیایی مدرن زندگی کند و دوام بیاورد؟ آیا شازده کوچولو میتواند رویکرد رفتاری انسان و غرایز درونی خودش را کنترل کند؟ یا ممکن است به خلق و خوی حیوانی روی بیاورد یا به اصطلاح جوامع امروزی «گرگ صفت» میشود. و دیدگاه ما کاملاً اینگونه پیش رفت که نگاهی بیاندازیم به درون او و بدین ترتیب در این نمایش ما به انسانیت اشاره میکنیم.
نقش چه ویژگی هایی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟
اول از همه خلق کردن سه نقش با فیزیک و شرایط حسی کاملاً متفاوت، برایم جذاب بود. که باید در مدت کوتاهی روی صحنه به آنها جان می بخشیدم و دوباره به حالت مسخ شده ای بر می گشتم، برای رسیدن به هر سه نقش من از سیستم بازیگری مایر هولد یعنی «بیومکانیک» وام گرفتم و کاملاً تکنیکی روی فیزیک کارکتر ها بیش از هر چیزی کار کردم، در این سیستم بازیگری مبنا همیشه شخص نیست بلکه گروه است، و ما به صورت گروهی پیش رفتیم.
روزهای پایانی اجراست، استقبال از آن تا امروز چگونه بوده است؟
نسبت به ظرفیت محدود کارگاه نمایش هیچ شبی جای خالی احساس نمی شد و ما ضربان مخاطب را از روز اول تا به امروز احساس کردیم و شاهد استقبال چشمگیری بودیم.
بعد از یک دوره راکد برای تئاتر، بعد از کرونا و پس از آن اعتراضات، حالا وضعیت تئاتر را چگونه می بینید؟
جواب این سوال را با مثالی میدهم،«ماشینی که بعد از چند سال در پارکینگ خانه بی مصرف باشد در هنگام روشن شدن نیاز به هول دارد» پس تئاتر هم بعد از وقفه ای نیاز به انگیزه دارد تا دوباره زندگی در او به جریان دربیاید.
فضا برای رشد جوانها در نمایش و تصویر ما چقدر مهیا است؟
ببینید ما گندم می کاریم و گندم درو میکنیم، همه چیز به تلاش و پشتکار ما بستگی دارد، فضا برای رشد جوان ها معنا و مفهومی ندارد، چون نمیتوان با این خیال زندگی کرد که شانس با من یار خواهد بود یا خیر؟ آیا فلان کارگردان روزی به سراغ من خواهد آمد یا خیر؟ آینده را خودمان برای خودمان مهیا میکنیم.
سختی ها و شیرینی های این حرفه چیست؟
اگر دوری از شهر و خانواده و ازدست دادن زمان، جوانی و عمر را سختی به حساب بیاوریم، نزدیک شدن به اهداف و رویا ها جزء شیرینی این حرفه است.
هفت: تئاتر چه ویژگی دارد که بازیگران آن اینچنین شیفته آن هستند؟
بسیار از شب های اجرا من با سردرد وحشتناکی نمایش را آغاز میکنم، و زمانی که مخاطب می نشیند و نور صحنه می آید من از جهانی به جهانِ دیگری پرتاب میشوم، و هیچ چیز به جز زندگی کردن در آن لحظه برایم معنایی ندارد و من «تئاتر درمانی» را به معنایی واقعی کلمه احساس میکنم، به قدری که در پایان اجرا هیچ دردی درون من وجود ندارد و این بزرگترین ویژگی این حرفه است، که من شیفته او هستم.
در ادامه با خانم الهام زارعی بازیگر این نمایش به گفتگو پرداختیم و از او پرسیدیم این نمایش چه حرفی برای گفتن دارد؟
شازده کوچولو ۲۰۲۳ راجب انسان های امروزی هستش راجب اینکه اگه شازده کوچولویی که همه مون میشناسیمش و خوندیمش اگه الان توی عصر معاصر زندگی میکرد دیگه اون شازده کوچولوی معصوم و پاک نبود کسیکه توی عصری که همه چی داره رو به زوال میره از موسیقی و فرهنگ و شعور و …تا انسانیت …! پس این شازده کوچولوی معاصر هم بالاخره یه روزی وا میده و مسخ میشه و دیگه حتی به خودشم رحم نمیکنه چه برسه به بقیه !
نقش چه ویژگی هایی داشت که بازی در آن را پذیرفتید؟ من بعنوان یک بازیگر همیشه نقش هایی که چالش برانگیز باشه چه بدنی چه دیالوگی برام جذابه _ هیچ وقت دنبال اینکه روی صحنه به زیباترین شکل ممکن ظاهر بشم نبودم و همیشه دوست داشتم نقش هایی رو بازی کنم که هم حسی هم فیزیکی چالش برانگیز باشه و در این کار وقتی ملکه ام یه آدم کثیف و روانی رو بازی میکنم بلافاصله شازده کوچولو میشم و در پایان تبدیل به کرگدن ! یعنی سه تا حس مختلف و چالش برانگیز و این برای من خیلی جذابه
روزهای پایانی اجراست، استقبال از آن تا امروز چگونه بوده است؟ خداروشکر استقبال خیلی خوبی داشتیم چه روزهای اول اجرا و چه الان درسته کارگاه نمایش ظرفیتش زیاد نیست اما کارگاه نمایشه! جایی که سابقه ی اون بیانگر ارزش معنوی اون هستش _ اینم بگم ما در اکثر روزها خارج ظرفیت هم بلیط فروختیم و این نشون میده کار ما اثر شو گذاشته و مخاطب خودش به سراغ ما اومده
بعد از یک دوره راکد برای تئاتر، بعد از کرونا و پس از آن اعتراضات، حالا وضعیت تئاتر را چگونه می بینید؟
کرونا ضربه ی وحشتناکی به بدنه ی تئاتر زد چه با از دست دادن عزیزان و بزرگان این عرصه و چه با تعطیل شدن سالن های اجرا ،
تئاتر همیشه محجور بوده و البته این باعث نشده شیفتگانش رهاش کن بلکه بیشتر هم براش تلاش کردن _
تئاتر همیشه مخاطب خاص داشته نه عام و این البته برای من خیلی ناخوشایند نیست داشتن مخاطب خاص اما خب اگه فرهنگ تئاتر دیدن بیشتر و بیشتر میشد به طبع فضای اجرایی کارها از همه نظر بهتر میشد _ تئاتر و صحنه و تمرین جز لاینفک ما بچه های تئاتری هستش و ما هزینه های زیادی براش دادیم با توجه به اینکه ازش درآمدی نداریم و این فقط عشق به صحنه است که تو رو به جلو حرکت میده _ پس اگه با تمام این عشق و علاقه سالن ها بسته باشن یا کم مخاطب یا فشار اقتصادی از این بیشتر بشه چون ما درآمدی نداریم از تئاتر فقط این ماییم که آسیب میبینیم
فضا برای رشد جوانها در نمایش و تصویر ما چقدر مهیا است؟ وقتی به عشق به صحنه فکر میکنم میبینم بازیگر تئاتر خیلی دنبال دیده شدن نیست البته دیده شدن در تصویر شایدم نظر من این باشه اما خب کمتر کسی هم از دیده شدن بدش بیاد من خودم دوست دارم توی کار خودم دیده بشم یعنی تئاتر ولی خب به تصویر خیلی فکر نکردم اما بدم هم نمیاد اما متاسفانه کار تصویر و ورود بهش خیلی سخته شاید یک آن باشه یه اتفاق که باید در زمان خودش برات بیوفته _ من بعنوان یک جوان هیچ وقت دنبالش نبودم و معتقد بودم خودش برام اتفاق میوفته چون دیدم چقدر باند بازیه و … و در مقابل هم دیدم بچه های تئاتری که با زحمت و بازی های خوب صحنه ای شون به جایگاه درست شون در تصویر رسیدن
سختی ها و شیرینی های این حرفه چیست؟ تئاتر سراسر عشقه و تو حتی سختی هاشو هم دوست داری گاهی برای فرار از روزمرگی هات و مشکلات زندگی این تمرین ها و صحنه ی تئاتر هستش که بهش پناه میبری حتی وقتی آسیب دیدی که برای خود منم پیش اومد سر کار قبلیم مینیکس زانوم آسیب دید و من با درد فراوان زانوم وقتی میرفتم رو صحنه دیگه چیزی حس نمیکردم _ اینا شیرینی هاشه و اما تلخیش بی پولیش و باند بازی هاشه و متاسفانه حضور افرادی هستش که مال تئاتر نیستن و بحثش مفصله و از حوصله خارج
تئاتر چه ویژگی دارد که بازیگران آن اینچنین شیفته آن هستند؟ تئاتر برای هر کسی جذاب نیست مخصوصا تئاتر تکنیکال و هنری و مخاطبین و علاقه مندان خاص خودش رو داره _ واقعا هر چی دارم میگردم کلمه ای که حق مطلب رو درباره این ویژگی تئاتر باشه رو توی ذهنم پیدا نمیکنم چون تئاتر برای ماها عین چشم شده عین دست عین پا عین قلب و…شاید هم به کالبد کلی که ما رو توی خودش جا داده که عجین شدیم باهم و شاید بهترین کلمه همون عشق باشه چون برای من یکی وقتی روی صحنه هستم چیزی از تلخی های زندگی روزمرگی مو نمیفهمم …
نیما گودرزی کارگران این اثر درباره ی کار گفت: شازده کوچولو در کارگاه نمایش تبدیل به «کرگدن» میشود
نیما گودرزی که قرار است از ۲۰ تیر ماه نمایش شازده کوچولو ۲۰۲۳» را در
کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرد درباره ویژگیهای نمایش گفت: نمایش «شازده کوچولو ۲۰۲۳ ترکیبی از داستان «شازده کوچولو» آنتوان دو سنت اگزوپری و کرگدن اوژن یونسکو است که این تلفیق باعث
شده نمایش ساختار متفاوتی پیدا کند همچنین در نمایش از تکنیکهای تعزیه فضاسازی اگزیستانسیالیستی ابزورد و به نوعی پست مدرن نیز بهره گرفته شده است.
وی درباره ایده شکل گیری این نمایش توضیح داد در این نمایش در یک فضای تجربی و کارگاهی به دریافت جدیدی از داستان «شازده کوچولو رسیده ایم و ایده طراحی شازده کوچولو ۲۰۲۳ نیز زمانی در ذهنم شکل گرفت که ۲ دختربچه را که کوله پشتی انداخته بودند در خیابان دیدم گودرزی ادامه داد یکی از این دخترها کوله پشتی روی دوشش بود که طرحی از یک فضانورد معلق داشت و دیگری کولهای با طرحی پر از گل روی دوشش بود. این ۲ دختربچه جلو من راه میرفتند و از پشت ترکیب جالبی را ساخته بودند به شکلی که برایم این فضا را تداعی میکرد که انگار شازده
کوچولو در این زمانه حضور دارد بعد به این نکته فکر کردم اگر شازده کوچولو قرار بود در دنیای کنونی و شرایط امروزی جهان زندگی کند تکلیفش چه میشد و به کجا میرسید چون در زمانی که نویسنده این کتاب را نوشته همه چیز متفاوت بوده و اتفاقاتی را که الان شاهدش هستیم، رخ نداده بوده در ادامه آرام آرام با این ایده درگیر شدم و تصمیم به اجرای آن گرفتم
است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره تلفیق نمایشنامه «کرگدن» با «شازده کوچولو» یادآور شد در بخشهایی از داستان شازده کوچولوها طی اتفاقی از شازده کوچولو بودن خودشان دست بر میدارند و تبدیل به کرگدن می شوند انگار روزگار آنها را به جایی میرساند که توان شازده کوچولو بودن ندارند.
گودرزی یادآور شد متاسفانه کمپانیهای بزرگ سرمایه داری در دنیا، کم کم ویژگی هایی چون آرمان ،خواهی شهامت شجاعت و مسائل دیگر را در مردم از بین میبرند و آنها را به تدریج زیر پا له میکنند و دیگر فقط پول است که اهمیت دارد انگار دنیا نباید روی خوش به خودش ببیند تا سرمایه داران
بتوانند جیب خودشان را بیشتر پر کنند حال باید دید تکلیف شازده کوچولوی معصوم در این دنیای بیرحم چه می.شود کودکان ما چه گناهی کرده اند که باید آنقدر درگیر جنگ و ناامنی باشند در این نمایش به چنین
مسائلی پرداخته میشود و درباره دغدغه انسان امروزی صحبت میکنیم.
شایان ذکر است عوامل “شازده کوچولو ۲۰۲۳” که
اقتباسی آزاد از نمایشنامه شازده کوچولو است عبارت اند از:
طراح و کارگردان: نیما گودرزی
بازیگران به ترتیب حروف الفبا :
محمد صادق اسدی
شاهین بامداد
مریم تولائی
الهام زارعی
دستیار کارگردان و برنامه ریز: لیدا چاردولی
صداپیشگان: آشا محرابی _ نیک آیین گودرزی
مدیر صحنه و عکاس: جواد تفتی فراشاه
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
خبرنگار دیدگاه نیوز در شهر شیراز می باشد. وی مستندساز، تدوینگر و عکاس شیرازی است که فعالیت خود را از سال ۸۸ با انجمن سینما جوانان شروع کرده و ساخت مستندهای “دروازه حقیقت”، “من میخوام معتاد بشم”، “طاووس ها پرواز را نمیفهند”، “سوداگرانِ بی سودا”، “وداع”، “آبفروش”، “کتایون” و “فروزان” را در کارنامه دارد، وی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سینمایی قلم میزند .
دیدگاهتان را بنویسید