×
آخرین اخبار

محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT در میان دانش‌آموزان مبتلا به عدم تمرکز و توجه

  • کد نوشته: 199219
  • ۱۴۰۳-۰۶-۰۸
  • 36 بازدید
  • بررسی پژوهشگران سوئدی نشان می‌دهد نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در میان دانش‌آموزانی که با مشکلات تمرکز و توجه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، محبوب‌تر هستند.

    نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT از زمان انتشار تأثیر زیادی را بر تولید محتوا داشته‌اند و بحث درباره مجاز یا ممنوع بودن این نرم‌افزارها در مدارس و دانشگاه‌ها ادامه دارد.

    به نقل از فیز، پژوهشگران سوئدی رابطه بین عملکرد اجرایی نوجوانان و استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را در کنار کارآیی درک‌شده چت‌بات‌های هوش مصنوعی مولد برای انجام دادن تکالیف مدرسه بررسی کرده‌اند.

    «یوهان کلارین»(Johan Klarin) روانشناس مدرسه و دستیار پژوهشی دپارتمان روانشناسی «دانشگاه لوند»(Lund University) گفت: دانش‌آموزانی که چالش‌های بیشتری در عملکرد اجرایی داشتند، نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را برای تکمیل تکالیف کارآمد می‌دانستند. این امر نقش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را به عنوان یک پشتیبان بالقوه برای دانش‌آموزانی برجسته می‌کند که مشکلاتی را در فرآیندهای شناختی مورد نیاز برای موفقیت تحصیلی دارند.

    پژوهشگران خاطرنشان کردند که اتکای بیش از حد به نرم‌افزارهای هوش مصنوعی می‌تواند مانع پیشرفت عملکرد اجرایی و یادگیری دانش‌آموزان شود یا آن را به تاخیر بیندازد. دکتر «دایوا داوکانتایته»(Daiva Daukantaitė) دانشیار دانشگاه لوند و سرپرست این پژوهش گفت: این موضوع باید هنگام اجرای پشتیبانی هوش مصنوعی در مدارس به دقت مورد توجه قرار بگیرد و اثرات آن بررسی شود.

    پژوهشگران در این پروژه دو بررسی انجام دادند. بررسی اول شامل ۳۸۵ نوجوان ۱۲ تا ۱۶ ساله در چهار مدرسه ابتدایی واقع در جنوب سوئد بود. بررسی دوم شامل ۳۵۹ دانش‌آموز ۱۵ تا ۱۹ ساله بود که در یک دبیرستان ثبت‌نام کرده بودند.

    بررسی‌ها نشان داد که میزان استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در میان نوجوانان جوان‌تر حدود ۱۵ درصد و در میان دانش‌آموزان بزرگ‌تر حدود ۵۳ درصد است. یک توضیح احتمالی این است که به دانش‌آموزان بزرگ‌تر اغلب تکالیف پیچیده داده می‌شود و به همین دلیل ممکن است بیشتر از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این دو بررسی در زمان‌های متفاوتی انجام شده‌اند. بررسی دوم تقریبا یک سال پس از بررسی اول انجام شد. این نتایج نشان می‌دهند که در این مدت، استفاده از هوش مصنوعی به طور کلی محبوب‌تر شده است.

    نکته مهم‌تر این است که بررسی‌ها نشان دادند دانش‌آموزان دارای مشکلات عملکرد اجرایی به طور قابل ‌توجهی بیشتر از همسالان خود، هوش مصنوعی مولد را برای انجام دادن تکالیف مدرسه سودمند می‌دانند. به گفته پژوهشگران، دلیل احتمالی این است که این دانش‌آموزان نسبت به همکلاسی‌های خود پیشرفت‌های بیشتری را در بهره‌وری کسب می‌کنند.

    این پژوهش در مجله «Frontiers in Artificial Intelligence» به چاپ رسید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل