×
آخرین اخبار

تعیین عرصه و ‌حریم‌ «سرمسجد» مسجدسلیمان تصویب شد

  • کد نوشته: 192415
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۵
  • 112 بازدید
  • سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان گفت: طرح تعیین عرصه و حریم سرمسجد این شهرستان به تایید و تصویب رسید و در آینده نزدیک از وزارت میراث‌ فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

    به گزارش دیدگاه نیوز، ایوب سلطانی بیان کرد: مطالعات تعیین عرصه و حریم سرمسجد به لحاظ باستان‌شناسی برای جلوگیری از تداخلات و تعرضات صورت گرفت.

    او با بیان این‌که سرمسجد به لحاظ انجام مطالعات باستان‌شناسی حایز اهمیت است، افزود: پژوهش‌های باستان‌شناسی این بنای تاریخی در پایگاه منظر فرهنگی ـ صنعتی مسجد سلیمان انجام پذیرفت.

    وی با بیان این‌که مطالعات و طرح کلی سایت موزه بودن سرمسجد تدوین و تکمیل شد، خاطرنشان کرد: از سمت اداره کل موزه‌های کشور سرمسجد به عنوان سایت موزه مسجدسلیمان معرفی شد. مطالعات سایت موزه بودن سرمسجد نیز تکمیل به تهران ارسال شده است.

    سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان با بیان این‌که مطالعات سایت موزه بودن سرمسجد چند خروجی داشت، توضیح داد: سایت موزه بودن طرح کلی این بنا را به ما می‌دهد که سامان‌دهی به چه شکل باید صورت گیرد و برای سرمسجد در یک افق ۲۰ ساله چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

    او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بهسازی محوطه سرمسجد نیز گفت: ۱۲ چشمه بهداشتی، ۱۰ سرویس بهداشتی، ۶۰۰ مترمربع ساماندهی مسیر تردد بازدیدکنندگان سرمسجد، احداث سیستم دفع آب‌های سطحی به بیرون محوطه، احیا ۲ پلکان در جبهه جنوبی سرمسجد مطابق با باقی‌مانده معماری که وجود داشت و در جبهه شمالی نیز بخشی از دیواره‌ها را که مرمت آن‌ها غیراصولی بوده با مصالح بومی بازپیرایی شدند.

    سلطانی ادامه داد: همچنین چهار تابلو سنگی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی مطابق با آخرین ضوابط یونسکو برای معرفی محوطه متناسب و همگن با محیط نصب شد.

    او با اشاره به این‌که به دلیل شرایط آب و هوایی مسجدسلیمان زمان گذران گردشگران و بازدیدهای گردشگری از سرمسجد به شب برمی‌گردد تاکید کرد: به همین دلیل موضوع طراحی روشنایی و نورپردازی سرمسجد در دستور کار قرار گرفت‌.

    سلطانی اضافه کرد: ادامه مرمت جبهه شمالی و جنوبی و تجهیز محوطه سرمسجد به دوربین مداربسته نیز پیگیری خواهد شد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل