×

مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی
توصیفی روان شناختی از اقدام شجاعانه نوجوان شیر دل ۱۵ ساله ایذه ای، جاوید نام شهید علی لندی

  • کد نوشته: 73556
  • ۱۴۰۰-۰۷-۰۵
  • در بین نظریه های فراگیر روان شناسی در یک قرن اخیر ، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار می باشد ، در این نظریه ، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش های گسترده از طریق آزمودنی های مختلف از سراسر […]

    توصیفی روان شناختی از اقدام شجاعانه نوجوان شیر دل ۱۵ ساله ایذه ای، جاوید نام شهید علی لندی

    در بین نظریه های فراگیر روان شناسی در یک قرن اخیر ، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار می باشد ، در این نظریه ، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش های گسترده از طریق آزمودنی های مختلف از سراسر جهان مطرح نموده است ، چون آزمودنی های وی در طی تحقیقات افراد زیادی از شخصیت های نامدار و معروف تا مردم عادی کشور های متفاوتی بودند ، در واقع نظریه وی قدرت تعمیم پذیری بالایی به خود گرفت.
    کلبرک از نظر اخلاقی انسان های رشد یافته را کسانی می داند که وارد سطح سوم و دو مرحله ی ان شده باشند ، افرادی با ویژگی های جهانشمول که وجدان ، قدرت تصمیم گیری ، اراده ، انتخاب ، اقدام و عمل ، مهارت و…. از خصایص بارز این افراد می باشند ، افرادی که بدون نگرش های متزلزل ، صرفا بر مبنای اصول انسانی و معیارهای خیرخواهانه بدون توجه به منافع خویش با شناخت ، آگاهی و بینش دست به اقدام و کمک رسانی می زنند .
    کلبرگ اعتقاد دارد در بین ملیت ها و افراد مختلف مورد پژوهش حقیقی کمتر افرادی توانسته اند وارد سطح سوم و دو مرحله زیر مجموعه ی آن ( اصول جهانشمول ) برسند و حتی برجسته ترین و شاخص ترین افراد نهایت تا زیر مجموعه ی چهارم سطح دوم رشد اخلاقی پیش رفته اند ، زیرا گذشتن از خود و منافع خویش به جهت تامین منافع دیگران کار هر کسی نبوده و نیست بجز انسان های کمال یافته در رشد اخلاقی .
    از نظر کلبرگ رسیدن به سطح سوم رشد اخلاقی وابسته به عامل سن نبوده بلکه تابعی از بلوغ عقلی و شکل گیری فردیت انسان ها می باشد و چه بسا افرادی که رشد سنی داشته باشند اما در همان سطوح اولیه درجا بزند، به اعتقاد این دانشمند نظریه پرداز ، افراد محدودی که به این سطح از رشد اخلاقی دست می یابند بر مبنای گذشتن از پیمان اجتماعی ، رعایت اخلاق در راستای رفاه همگانی ، احترام به حرمت و فردیت افراد، پایبند به اصول اخلاقی، نهادینه و درونی کردن اخلاق، رشد وجدان اجتماعی و……فارغ از موقعیت خویش دست به اقدام اگاهانه و خردمندانه زده تا بعدا گرفتار عذاب وجدان نگردند، بر همین اساس همه می دانیم که برای انتخاب اگاهانه و خردمندانه نیاز به شجاعت و شهامت ، اراده ی قوی ، اخلاص ، قدرت تصمیم گیری و…….از ویژگی های بارز فرد عامل می باشد، «شادروان علی لندی »، هر چند نوجوان و کم سن بود ، اما اقدام شجاعانه ی وی و تصمیم گیری خردمندانه اش نشان از بلوغ فکری و نهادینه کردن رشد اخلاقی در سایه ی تربیت شایسته دارد.
    اگر بخواهیم گذرا تحلیلی بر اقدام و عمل جاوید نام « علی لندی» بیندازیم و با معروف ترین نظریه جهانی در حوزه ی روان شناسی از منظر برجسته ترین نظریه پرداز دنیا، تطبیق دهیم، باید به صراحت معترف شویم که این نوجوان شیردل ، مصداق بارز سطح سوم و آخرین مرحله رشد اخلاقی می باشد، زیرا با از خودگذشتگی و اولویت بخشی به کمک کردن و حیات دوباره دادن به دو فرد نیازمند امداد و گرفتار در آتش ، از خویش گذشت ، در اقدامی که ایشان نمودند(به دل آتش زدن برای کمک به دیگران ) هیچ اجباری به کمک خواهی نبود بجز ندای وجدان درون و نوع تربیت، بر همین اساس باید گفت ؛ هر چند« شادروان علی لندی» نوجوان بود اما مرام و منش پهلوانی بجای آورد و بار دیگر « جوانمردی» را با عشق و ایثار هجی کرد تا «عیار مردانگی» از رونق نیفتد.
    قطعا این اقدام شجاعانه ی « علی لندی»با نوجوانان و جوانان از خود گذشته ای که بی هیچ ادعایی صادقانه در هشت سال جنگ از خاک ایران دفاع نمودند ، هم ردیف بوده و بیانگر این است که ایرانیان ققنوس وار به وقت مقتضی سر از خاک برخواهند داشت.

    نویسنده: دکتر منصور کاوسی (روانشناس)

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    مطالب مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *