×
آخرین اخبار

ناجی جدید بنگلادش کیست و با چه مشکلاتی روبه رو است؟

  • کد نوشته: 197379
  • ۱۴۰۳-۰۵-۲۱
  • 64 بازدید
  • مسائل زیادی بر عهده یونس است. یکی از این مسائل مربوط به بازسازی نیروی پلیس است که پس از فرار شیخ حسینه در روز دوشنبه از بین رفت. نگرانی هایی برای امنیت هندوهای بنگلادش وجود دارد. بسیاری از بانک ها تعطیل هستند. مدرسه ها تعطیل اند و دادگاه ها منحل شده اند.

    به گزارش خبر فوری، تغییرات در بنگلادش وسیع است. بعد از فرار نخست وزیر شیخ حسینه، حالا محمد یونس برای تشکیل دولت موقت سوگند خورد. انقلابیون در خیابان پخش هستند و نیروهای پلیس نیز بعد از انحلال نیروی انتظامی، پخش هستند.

    در همین رابطه رادیو ملی عمومی (NPR) در گزارشی به آخرین وضعیت بنگلادش پرداخته است. در زیر خلاصه ای از این گزارش ترجمه و ارائه می‌گردد.

    ناجی بنگلادش کیست؟

    آیلسا چانگ، میزبان برنامه  NPR : چند لحظه به اتفاقات روی داده برای یکی از برجسته ترین شهروندان بنگلادش، محمد یونس، برنده جایزه نوبل، فکر کنید. در ابتدای این هفته، او برای دیدن بازی های المپیک در پاریس بود و احتمال به زندان افتادنش بعد از بازگشت به بنگلادش زیاد بود. در عرض چند روز، او به رهبر کشور بنگلادش تبدیل شد.

    دیا حدید، خبرنگار NPR از رهبر جدید بنگلادش گزارش می دهد.

    حدید: رئیس جمهور بنگلادش مراسم سوگند محمد یونس به عنوان مشاور ارشد و مسئول تشکیل دولت موقت را ادا کرد. این مراسم پس از آن انجام شد که شیخ حسینه روز دوشنبه از کشور گریخت و ده ها هزار شهروند بنگلادشی محل اقامت وی ​​را زیر پا گذاشتند… این اتفاق به دنبال سرکوب مرگباری اتفاق افتاد که در شهرهای بنگلادش به وقوع پیوست و دولت بنگلادش دانشجویان معترض را سرکوب کرد. دانشجویانی که تظاهرات را رهبری می کردند می خواستند یک مرد آنها را از بحران بیرون بیاورد؛ محمد یونس. او و همکارانش در سال ۲۰۰۶ جایزه صلح نوبل را به دلیل کارهای پیشگامانه در زمینه وام های خرد به فقرا، دریافت کردند. از آن زمان تا کنون، او ده ها افتخار دیگر را به دست آورده است. حامیان یونس افرادی مانند اوباماها و کلینتون ها هستند. او بر شبکه گسترده ای نظارت می کند که شامل بانک ها، شرکت تلفن همراه، چند شرکت لبنیاتی و … است. این شبکه ها و کارخانه ها برای ایجاد فرصت هایی برای افراد فقیر مهندسی شده اند. او مردی است که به اندازه کافی مشهور است و می تواند وضعیت بنگلادش را اصلاح کند.

    اما یونس خشم شیخ حسینه، نخست وزیر سابق را نیز برانگیخته بود. علت خشم حسینه از او این بود که یونس برای مدت کوتاهی به فکر تشکیل یک حزب سیاسی بود؛ در زمانی که دولت، تحت حمایت ارتش او را زندانی کرده بود. در طول ۱۵ سال بعد، پرونده هایی علیه یونس تشکیل شد. او در ماه ژوئن در یک پرونده اختلاس به ارزش بیش از ۲ میلیون دلار متهم شد.

    یونس ماه گذشته با NPR صحبت کرد؛ چند روز قبل از اینکه وفاداران شیخ حسینه با خشونت دانشجویان را سرکوب کنند. او در آن مصاحبه شیخ حسینه را متهم کرد که قوه قضائیه را علیه او برانگیخته است و تاکید کرد که پرونده های تشکیل شده علیه او دروغین هستند. یونس گفت: «او (شیخ حسینه) فکر می کند که من یک تهدید سیاسی برای او هستم زیرا در کشورم بسیار محبوب هستم.»

    چند هفته بعد و در کمتر از ۲۴ ساعت از فرار شیخ حسینه، او به پایتخت بنگلادش، داکا، بازگشت و از بنگلادشی ها خواست که متحد شوند. او در سخنرانی معروفش که در میان انبوه مردم ایراد شده، گفت: «ما یک خانواده هستیم. بیایید با هم کار کنیم و متحد شویم.» بسیاری از بنگلادشی ها از بازگشت یونس استقبال کردند. یکی از این افراد مینا سلطانا نیلو، یک زن خانه دار ۵۴ سال، در رابطه با یونس می گوید: «یونس پسر مغرور بنگلادش است. اگر کشور ما بتواند با گرفتن دست او به جلو حرکت کند، فکر می کنم به کشوری خوب و زیبا تبدیل خواهد شد.»

     اما نباید از خاطر برد که مسائل زیادی بر عهده یونس است. یکی از این مسائل مربوط به بازسازی نیروی پلیس است که پس از فرار شیخ حسینه در روز دوشنبه از بین رفت. نگرانی هایی برای امنیت هندوهای بنگلادش وجود دارد. بسیاری از بانک ها تعطیل هستند. مدرسه ها تعطیل اند و دادگاه ها منحل شده اند. یکی از دانشجویانی که تظاهرات را رهبری می کرد، می‌ گوید، با توجه به اوضاع بد کشور نمی ‌دانم یونس چقدر از انتظارات ما را برآورده خواهد کرد. با این حال، یونس مجبور است. اگر یونس نتواند تغییرات عمیق سیستماتیک در کشور ایجاد کند، ممکن است دولت و نخست‌وزیر بعدی به اندازه دولت شیخ حسینه خودکامه باشند.  این دانشجو می ‌گوید: «ما شیخ حسینه دیگری نمی‌ خواهیم».

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل