×
آخرین اخبار

اردوغان تزار ترکیه شد

  • کد نوشته: 1273
  • ۱۳۹۶-۰۲-۰۳
  • 1024 بازدید
  • روزنامه نوویه ایزوستیا در مطلبی با عنوان «پس از همه پرسی، یک نفر در ترکیه تزار و پدر ملت شد»، نوشت: رجب طیب اردوغان با نتیجه کسب شده از رای گیری، آزادی بی حد و حصری برای تحکیم پایه های حکومت خود یافته است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، ۵۱٫۴ درصد رای دهندگان در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، دیدگاههای رئیس جمهوری این کشور دربرگیرنده افزایش قدرت و گذر از نظام پارلمانی به ریاستی را تائید کردند.

    روزنامه نوویه ایزوستیا چاپ مسکو روز یکشنبه در مقاله ای نوشت: اردوغان با تغییر قانون اساسی، مقام تزار و پدر ملت را یافته و از این وضعیت حداکثر بهره برداری را خواهد کرد.

    در ادامه مقاله آمده است: حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از سال ۲۰۰۲ در راس قدرت قرار دارد، اما با این وجود تا سال ۲۰۱۱ قدرت کامل را نداشت.

    «دو عامل مانع تمرکز قدرت در دست حزب حاکم عدالت و ترقی شده بود که شامل وجود نظام بوروکراسی و حکومتی حاکم بر ترکیه و نیز قدرت و نفوذ سنتی نظامیان بود و این مسائل آزادی عمل را از اردوغان گرفته بود.»

    روزنامه روسی نوشت: نکته مهم دیگر، زمانی که اردوغان به قدرت رسید از نفرات وفادار برای حکومت موفق برخوردار نبود و به همین خاطر از افراد فتح الله گولن رهبر مخالفان استفاده کرد و آنها نیز در طول یک دهه در ساختار حکومت و رده های بالای کادر فرماندهی ارتش ترکیه نفوذ کردند.

    نویسنده مقاله، وقوع کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ را نیز حاکی از همین نفوذ مخالفان اردوغان در ساختار حکومت ترکیه خواند که در کادر فرماندهی ارتش این کشور بیشتر به چشم می خورد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل