×
آخرین اخبار

اتصال خط ریلی ایران و افغانستان فرصتی کم نظیر برای دو کشور/ بندرچابهار از پیشران های توسعه است

  • کد نوشته: 46760
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۵
  • 465 بازدید
  • وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات گفت: اتصال خط ریلی ایران و افغانستان برای دو کشور یک فرصت کم نظیر است که گشایش بزرگی برای صادرات و واردات، تبادلات تجاری و رفت و آمدهای مردم را فراهم می کند به گزارش دیدگاه نیوز،محمد اسلامی افزود: این پروژه در […]

    اتصال خط ریلی ایران و افغانستان فرصتی کم نظیر برای دو کشور/ بندرچابهار از پیشران های توسعه است

    وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات گفت: اتصال خط ریلی ایران و افغانستان برای دو کشور یک فرصت کم نظیر است که گشایش بزرگی برای صادرات و واردات، تبادلات تجاری و رفت و آمدهای مردم را فراهم می کند

    به گزارش دیدگاه نیوز،محمد اسلامی افزود: این پروژه در شرایطی افتتاح شد که سعی و تلاش بدخواهان بویژه دولت جنایتکار آمریکا همواره اینکه هیچ پیوندی بین ملت های منطقه بوجود نیاید.

    وی اظهارداشت: به کوری چشم دشمنان در تعامل کم نظیر و هماهنگ میان ایران و افغانستان ریل دوستی و محبت ماندگار میان دو کشور عملیاتی شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط ریلی خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، گفت: احداث این خط ریلی در قالب چهار قطعه آغاز شد که سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است که با هماهنگی متفاوت تری با این کشور اجرا خواهیم کرد.

    وی افزود: این خط آهن قابلیت جابجایی شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر به دومین مرکز جمعیتی افغانستان را دارد و سهم بزرگی برای تجار ایرانی و افغانستانی در ترانزیت کالا ایجاد خواهد کرد.

    اسلامی بیان داشت: خط ریلی خواف-هرات امکان حمل بار ترانزیتی افغانستان به اروپا و بار صادراتی ایران به افغانستان را فراهم می‌کند.

    وی ادامه داد: این خط آهن دسترسی افغانستان به آب های آزاد از خاک ایران و همچنین ترکیه و قفقاز را فراهم خواهد کرد.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: اقدامات بسیار خوبی طی چند ساله اخیر در بحث توسعه و عمران شرق کشور صورت گرفته است.

    وی افزایش ظرفیت بندر چابهار را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: حداکثر ظرفیت بندر مزبور ۲,۵ میلیون تن در سال بود که با تلاش های صورت گرفته به ۸٫۵ میلیون تن ارتقا پیدا کرده است.

    اسلامی بیان داشت: حجم بار تخلیه و بارگیری شده در بندر چابهار طی سال ۱۳۹۶ به میزان ۹۰۰ هزار تن بود که این عدد در سال ۱۳۹۷ به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن، در سال ۱۳۹۸ نزدیک به سه میلیون تن و تا پایان سال جاری به چها میلیون تن خواهد رسید.

    وی ادامه داد: رساندن حجم بار از ۹۰۰ هزار تن به چهار میلیون تن در بندر چابهار مرهون تعاملات، تفاهمنامه ها و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه، ایجاد جذابیت ها، تخفیف ها و امتیازات و در عین حال هدایت کالاهای اساسی مربوط به شرق کشور به سمت بندر شهید بهشتی چابهار بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته کالای اساسی مربوط به شرق کشور در بندر امام تخلیه و با کامیون به این مناطق حمل می شد.

    وی افزود: بندرچابهار از پیشران های توسعه است و در منطقه شرق کشور بسیار امنیت آور، اشتغالزا و تحول آفرین است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *