شهاب خدامرادی با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه ایمنسازی معابر و کاهش تصادفات در کشور اظهار کرد: براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، ۴۸ درصد فوتیهای تصادفات را عابران پیاده تشکیل میدهند. بیشترین تصادفات صورت گرفته در ساعت ۲۰: ۰۰ تا ۱۲ بامداد و ۱۶: ۰۰ تا ۲۰: ۰۰ است این در حالی است که بنابر اعلام رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، متأسفانه هر دو روز شاهد سه فوتی در تصادفات تهران هستیم که حاکی از افزایش شش درصدی فوت عابران پیاده است.
وی با بیان این که بنابر اعلام رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، عدم توجه به جلو اصلیترین علت تصادفات شهر تهران است، استفاده از تجهیزاتی جهت توسعه حمل و نقل هوشمند در خصوص کاهش تلفات عابرین پیاده را ضروری عنوان کرد و گفت: تجربه کشورهای پیشرو در صنعت حمل و نقل نشان میدهد سامانه گذرگاه امن عابر پیاده قادر است تا حد زیادی از این تلفات جلوگیری کند.
خدامرادی تصریح کرد: سامانه گذرگاه امن عابر پیاده با استفاده از دوربین و سنسورهای ویژه و هوش مصنوعی ورود و تردد عابرین بر گذرگاهها را تشخیص میدهد تا بلافاصله تجهیزات هشداردهنده مثل چشمگربهایهای چراغدار یا چراغهای چشمک زن فعال شده و به رانندگان اخطاری واضح میدهد. به این شکل توجه رانندگان به گذرگاه جلب شده و یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امنیت خواهد داشت.
وی گفت: باکس مدیریت و پردازش سامانه، دکل حدود سه متری، پروژکتور روشنایی جهت عملکرد بهتر سامانه در شب، دوربین و نرمافزار تشخیص عابر پیاده (مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی) از جمله تجهیزات این سامانه است. چشم گربهای لامپدار صرفاً یک تجهیز پیشنهادی برای این سامانه است و در عمل میتوان از انواع تجهیزات هشدار دهنده مثل تابلو، چراغ، لیزر هشدار دهنده و غیره نیز جهت به کارگیری سیگنال هشدار خروجی سامانه استفاده کرد و همچنین با توجه به بهرهگیری این سامانه از هوش مصنوعی و تشخیص عابرپیاده در پنل کاربری این سامانه امکان مشاهده گزارش تردد افراد فراهم خواهد بود؛ بنابراین توجه رانندگان بیش از پیش و بیش از یک روشنایی ساده به گذرگاه جلب شده و به این شکل یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امنیت خواهد داشت. هدف این طرح کاهش تصادفات وسایل نقلیه با عابرین پیاده در محدوده گذرگاهها و خطوط عابر پیاده است.
وی خاطرنشان کرد: در این سامانه، نمایش و نصب تبلیغات بر روی دکل امکانپذیر است و همچنین امکان نصب صفحه نمایش برای نشان دادن تبلیغات نیز وجود دارد که البته در هنگام عبور عابرپیاده به حالت هشدار در میآید. با توجه به بهرهگیری این سامانه از دوربینها و سنسورهای ویژه و هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص انسان و امکان گزارشگیری از تردد عابرین پیاده در پنل کاربری این سامانه، قیمتگذاری این تابلوها برای استفادههای تبلیغاتی به مراتب سادهتر خواهد بود. به علاوه این که درآمدزایی حاصل از این تبلیغات، اجرای سامانه را برای شهرداریها یا سایر متولیان گذرگاهها جذابتر و فلسفه وجودی پروژه را از یک پروژه با رویکرد صرفاً خدمات شهری به یک پروژه درآمدزا تبدیل خواهد کرد.
خدامرادی تصریح کرد: شهرداریها، راهداریها، شرکتهای بیمهای، شرکتهای متولی یا ذی نفع در حوزه حمل و نقل پیشرفته و ترافیک و به طور کلی شرکتهای خدماتی که قصد دارند به مشتریان خود ارزشی اضافه بر محصولشان ارائه دهند، از نتایج حاصل از این محصول بهرهمند خواهند شد. به عنوان مثال یک مجموعه آموزشی که معمولاً پرتردد هست، شاید تمایل داشته باشد که در گذرگاه مجاور خود از محصولی که باعث افزایش امنیت مشتریان و عابرین پیاده شود استفاده کند.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید