علی محبی امروز در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه دیدگاه نیوز درباره پژوهشسراهای دانشآموزی اظهار کرد: وجود پژوهشسرا ها در همه مناطق آموزشی یکسان نیست و به صورت پراکنده قرار دارد یعنی در برخی از مناطق ۲ پژوهشسرا وجود دارد و در برخی دیگر هم ممکن است که به کلی پژوهش سرا نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه در برنامه است که امسال پژوهشسراها رونق یابند، افزود: تلاش میکنیم که پژوهشسراها در مناطق دورافتاده و با امکانات کمتر هم به دانشآموزان سرویس ارائه دهند.
بودجه چندانی به پژوهش اختصاص نمییابد
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره میزان بودجه سالانه برای پژوهشهای دانشآموزی و دانشجوها معلمان و معلمان، توضیح داد: میزان بودجه در حوزه پژوهش مبلغ بسیار ناچیزی است و در این زمینه ما سرانه آموزشی و تربیتی داریم اما سرانه پژوهشی نداریم.
محبی یادآورشد: باوجود اینکه در سند تحول در زیر نظام پژوهش آمده اما سرانه پژوهشی برای دانش آموزان، دانشجو معلمان و معلمان به صورت اختصاصی نداریم. هرچند که پژوهش را زیر بنا و اصل میدانیم اما بودجههای اختصاصیافته خیلی چشمگیر نیست.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ پژوهش یک ماموریت مهم است، خاطرنشان کرد: هزینه چندانی به این موضوع اختصاص داده نمیشود، حتی گاهی اوقات مدرسه و منطقه هم از محل اعتبارات خودشان کمکهای میکنند.
باز شدن پرونده هدایت تحصیلی از اول دبستان
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پژوهش صورت گرفته در حوزه هدایت تحصیلی دانشآموزان گفت: در موضوع هدایت تحصیلی و شغلی عوامل متعددی وجود دارد که مسیر آنها از نظر علمی دنبال میشود.
محبی افزود: پرونده رشدی دانشآموزان باید از اول ابتدایی در این زمینه تشکیل شود و فرد گام به گام به سمت مقطع بالا حرکت کند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین معیارها در این خصوص بحث علاقه دانشآموز است اما تنها معیار نیست؛ در مقابل علاقه قابلیت و استعداد هم اهمیت بسیاری دارد، ممکن است که شما به کاری علاقه داشته باشید اما توانایی و استعداد آن را نداشته باشید.
نمیتوانیم با تنها ملاک علاقه پیش رویم چراکه گاهی هم در آن ذائقه جامعه دخیل است. بسیاری پیش آمده که نوجوانان رشتهای را انتخاب میکنند اما پس از مدتی خودشان میگویند که متوجه شدیم این رشته علاقه ما نبوده است و اشتباه انتخاب کردیم
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآورشد: بنابراین نمیتوانیم با تنها ملاک علاقه پیش رویم چراکه گاهی هم در آن ذائقه جامعه دخیل است. بسیاری پیش آمده که نوجوانان رشتهای را انتخاب میکنند اما پس از مدتی خودشان میگویند که متوجه شدیم این رشته علاقه ما نبوده است و اشتباه انتخاب کردیم.
محبی خاطرنشان کرد: بنابراین در موضوع هدایت تحصیلی بحث علاقه، قابلیت، استعداد و نیاز آینده جامعه باید در نظر گرفته شود.
به گزارش دیدگاه نیوز، بررسی چالشهای اساسی نظام تعلیم و تربیت تبیین شده و مسائل کلان مانند سند راهبردی و بنیادین در دستور کار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش قرار گرفته است. در راستای توسعه فرهنگ پژوهش امسال ۳۲ معلم پژوهنده و ۶ نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مرحله کشوری معرفی شدند.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید