×
آخرین اخبار

۴ سناریوی احتمالی برای واکنش ایران به ترور رهبران نظامی این کشور

  • کد نوشته: 187128
  • ۱۴۰۳-۰۱-۱۷
  • 68 بازدید
  • به نظر می رسد که «اسرائیل از «جنگ در سایه» به هدف قرار دادن مستقیم و آشکار ایران تغییر جهت داده است.

    ۴ سناریوی احتمالی برای واکنش ایران به ترور رهبران نظامی این کشور

    این همان چیزی است که در روزنامه اسرائیلی هاآرتص آمده است که قبل از صحبت در مورد سناریوهای احتمالی اشاره کرده است که اسرائیل که تا کنون به قوانین ضمنی و غیررسمی “جنگ سایه” محرمانه پایبند بوده است، با حمله به این جنگ استراتژی خود را تغییر داده است. ساختمانی که میزبان رهبران سپاه قدس مسئول عملیات در سوریه و لبنان است، یعنی ضربه مستقیمی به ایران وارد کرد. هاآرتص در مقاله ای به قلم آلون پینکاس، نویسنده خود، آنچه را که اسرائیل انجام داد، “کار درست و اجتناب ناپذیر” دانست، اما هشدار داد که با توجه به زمینه و شرایط جنگ جاری در غزه، که تغییر کرد، انتخاب زمان موفقیت آمیز نبود. این حمله به «عملی بی پروا از تشدید عمدی است که نه تنها ممکن است شامل گسترش قابل توجه جنگ باشد، بلکه ممکن است ایالات متحده را نیز درگیر کند، بسته به دامنه و زمان تلافی جویانه ایران». اما راه های ممکن برای انتقام گیری ایران چیست؟ این چیزی است که پینکاس در ۴ سناریو تعریف کرد

    نخست، ایران باید به سیاست دیرینه خود مبنی بر عدم واکنش فوری پایبند باشد، بلکه باید صبورانه منتظر باشد تا در زمان، مکان و هدفی که با دقت انتخاب شده و متناسب با آسیب نمادین و واقعی ناشی از حمله اسرائیل باشد، تلافی کند.

    اما اهمیت و نمادین اهداف مورد اصابت اسرائیل، اعتراض سیاسی در تهران به درخواست انتقام برای بازگرداندن عزت و بازدارندگی، و شهرت ایران در میان دست نشانده هایش، به گفته نویسنده، این گزینه را به گزینه ای دشوار اما همچنان ممکن تبدیل کرده است.

    دوم، ایران چاره ای جز پاسخ سریع و متناسب ندارد و بدین ترتیب کشتی ها، سفارتخانه ها و افراد اسرائیلی در خارج را هدف قرار می دهد. این به هوش و فرصت بستگی دارد، دو عنصری که ایران احتمالاً در اختیار دارد، اما مشکل این گزینه این است که روندی از گام‌های متقابل تشدید می‌کند.

    گزینه سوم حرکت به سمت تشدید کامل تنش از طریق حزب الله لبنان و درگیر کردن اسرائیل در جبهه دوم است که بسیار مرگبارتر و پرهزینه تر از غزه است.

    این گزینه، به گفته نویسنده، یک سوال مهم را در رابطه با سطح کنترل و نفوذ ایران بر حزب‌الله مطرح می‌کند: آیا تهران واقعاً می‌تواند طرف را مجبور به وارد شدن به جنگی کند که در لبنان ویرانی به بار آورد؟

    چهارمین سناریوی روز قیامت است که در آن ایران خشمگین و تحقیر شده حملاتی را انجام می دهد که به اهداف مهم اسرائیل محدود نمی شود، بلکه شامل اهداف آمریکایی در خلیج عربی نیز می شود.

    اما نویسنده این گزینه را «غیر معقول و غیرمنطقی» رد کرد، اما پینکاس اضافه کرد که تشدید معمولاً ویژگی‌های خاص خود را دارد و آنچه ممکن است در ابتدا ناخواسته باشد، می‌تواند به سرعت به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *