×
آخرین اخبار

به مناسبت روز خبرنگار
یادی از محمود صارمی؛شهید شاخص رسانه

  • کد نوشته: 196821
  • ۱۴۰۳-۰۵-۱۶
  • 52 بازدید
  • "گزارش آخرین گزارش" کتابی مستند پیرامون شهید زندگی و زمانه شهید محمود صارمی است که چند سال پیش تهیه و تدوین و منتشر شده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، سید محی الدین حسینی ارسنجانی
    – روزنامه نگار یادی از محمود صارمی؛شهید شاخص رسانه کرده و آورده است:

    شهید شاخص حوزه خبر و خبرنگاری و اطلاع رسانی زنده یاد محمود صارمی متولد ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد و شهید ترور روز هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷در مزار شریف افغانستان توسط گروهک شیطانی طالبان است.وی از جمله خبرنگاران فعال و محبوب کشور مان بود که ضمن همکاری با صدا و سیما مسئولیت دفتر (ایرنا) خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در شهر وایالت مزار شریف افغانستان را بر عهده داشت و در جریان به شهادت رساندن دیپلماتهای ایرانی در مزارشریف توسط طالبان وی نیز به همراه تعدادی از هموطنانمان در آنجا به شهادت رسید. او که از اعضای بسیج دانشجویی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران بود در یک خانواده متوسط در روستای چهاربره شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان زاده شده و با درد و رنج و فقر آشنا بود. خانواده او به کشاورزی مشغول بودند و پدر خانواده گاه‌ و بیگاه برای یافتن کار راهی کشور کویت می‌شد پس لازم بود کودکان از همان سالهای نخستین زندگی دوشادوش خانواده مشغول به کار شوند و محمود صارمی هم از این قاعده مستثنی نبود.دوره ابتدایی را در همان روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیل روانه بروجرد شد و در منزل خواهرش سکونت نمود.پس از شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته جغرافیا با خانواده خود به تهران مهاجرت کردند.او بعد از گذراندن چند ترم ازطریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و مدت ۱۷ ماه را در آنجا گذراند.

    شهادت محمود صارمی؛پر مخاطره و پر مخابره بود.

    زنده یاد صارمی برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود به دانشگاه تهران بازگشت و پس از اخذ مدرک در سال ۱۳۷۰ به همکاری با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مشغول گردید. در سال ۱۳۷۱ در حالیکه به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد ادامه میداد ازدواج نمود.در سال ۱۳۷۵ بعنوان مسئول دفترخبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان انتخاب شد و دو سال بعد در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ در شهر مزار شریف به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروهک مزدور و جاهل طالبان به شهادت رسید.تا مدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد تا این که پیکرهای مطهر آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکرها ی پاک و مطهر آنان ۲۲ شهریور سال ۱۳۷۷ به تهران منتقل و به خاک سپرده شد.شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد شهادت شهید شاخص رسانه کشور یعنی محمود صارمی هفدهم مرداد را به پاس قدر دانی از این مقام رسانه ای و تلاشهای صادقانه وی در کار اطلاع رسانی و ایفای درست رسالت خبری اش «روز خبرنگار» نامیده است.

    کتاب “گزارش آخرین گزارش” در معرفی شهید صارمی است.

    “گزارش آخرین گزارش”کتابی مستند پیرامون شهید زندگی و زمانه شهید محمود صارمی است که چند سال پیش تهیه و تدوین و منتشر شده است. آخرین پیام خبرنگار شهید محمود صارمی این جملات است : «مزار شریف سقوط کرد.هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است،من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم،گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری،فوری.مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد،عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده میشوند به من بگویید چه وظیفه‌ ای دارم…»همه ساله در سالروز شهادت وی خبرنگار ان در گردهماییهای ترتیب داده شده توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها یا دیگر ادارات و دستگاههای اجرایی کشور اصحاب خبر و رسانه در مکانی دورهم جمع میشوند و ضمن استماع سخنان مدیران ارشد فرهنگی و اجرایی شهر و استانشان وگاهی بیان مشکلات و کاستیهای خود و دوستان رسانه ای شان یاد و نام همکار شهید شان زنده یاد محمود صارمی را هم گرامی میدارند چرا که معتقدند بیان تلاشهای وی و یاد اوری آخرین کارها و اقدامات خبری آن شهید سعید تداوم کار و رسالت ما خبرنگاران و از اول وظایف فعالان خبری است.روح و روانش شاد و یاد و نامش در گستره زمین و زمان جاودانه و گرامی باد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نویسنده: محمد ناصریراد
    منبع: دیدگاه نیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل