×
آخرین اخبار

کاتالوگ چیست؟ معرفی انواع کاتالوگ و نحوه چاپ کاتالوگ ها

  • کد نوشته: 163694
  • ۱۴۰۲-۰۸-۱۰
  • 223 بازدید
  • کاتالوگ چیست ؟ انواع کاتالوگ کدامند؟ چرا برای تبلیغ محصول خود به کاتالوگ ها نیاز داریم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاتالوگ کلیک کنید

    کاتالوگ چیست؟ معرفی انواع کاتالوگ و نحوه چاپ کاتالوگ ها

    کاتالوگ نوعی ابزار تبلیغاتی است که در انواع مختلف تولید می‌شود. کاتالوگ‌ها به صورت کتاب‌های کوچک و برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان طراحی می‌شوند. چاپ و طراحی کاتالوگ با شیوه‌های مختلف انجام می‌شود و باید به صورتی باشد که مخاطبان را به مشتری تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره انواع کاتالوگ و نحوه چاپ آنها را در اختیار شما قرار دهیم.

    منبع: https://hbr.org/2022/07/how-paper-catalogs-remain-relevant-in-a-digital-age

    آشنایی با انواع کاتالوگ

    کاتالوگ انواع بسیار مختلفی دارد که از نظر کاربرد، طراحی، نحوه چاپ، جنس کاغذ و اندازه متفاوت هستند. از مهم‌ترین کاتالوگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاتالوگ تبلیغاتی

    این نوع کاتالوگ با هدف معرفی ویژگی‌های یک محصول طراحی می‌شود و سعی در نظر جلب مخاطبان دارد. بین فروشنده و مشتری ارتباط برقرار می‌کند و باید به گونه‌ای باشد که پیام را به مخاطبان برساند. به این منظور از رنگ‌آمیزی و تصاویر جذاب در تهیه آن استفاده می‌شود. استفاده از این کاتالوگ بین صاحبان کسب و کار بسیار رایج است.

    • کاتالوگ صنعتی

    از بهترین ابزار تبلیغاتی برای صاحبان مجموعه‌های صنعتی و کارخانجات به شمار می‌رود. کاتالوگ‌های صنعتی کیفیت و دوام بسیار بالایی دارند و در کمترین زمان و به راحتی چاپ می‌شوند. این کاتالوگ دارای عکس محصولات و توضیحات مربوط به آنها است و شیوه مناسبی برای جذب مشتریان محسوب می‌شود.

    • کاتالوگ لت‌دار

    این نوع کاتالوگ در نمایشگاه‌ها بسیار استفاده می‌شود و حداکثر از ۶ لت تشکیل می‌شود. کارفرمایان باید سعی کنند بین ۴ تا ۶ لت خدمات یا محصولات خود را با محتوای جذاب و خلاصه به مخاطبان معرفی کنند. استفاده از تصاویر تأثیر بالایی در جذب مشتریان دارد و آنها را ترغیب می‌کنند محتوای کاتالوگ را تا انتها دنبال نمایند.

    • کاتالوگ دیجیتالی

    ورود صاحبان کسب و کار به بازار دیجیتال موجب شده تا برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از ابزارهای آنلاین استفاده کنند. کاتالوگ‌های دیجیتالی یکی از مؤثرترین راه‌های تبلیغات اینترنتی است که مزایای بسیاری به دنبال دارد. این گونه کاتالوگ‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه چاپ می‌شوند و همیشه در دسترس خواهند بود. در قالب فایل pdf بر روی دستگاه‌های هوشمند قابل مطالعه است.

    • کاتالوگ سیمی

    کاتالوگ‌های سیمی برای معرفی کامل محصولات و خدمات یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع تعداد صفحات این کاتالوگ بیشتر از ۱۵ عدد هستند. در تهیه آن از فنرهای مخصوص استفاده می‌شود و برای همین ماندگاری بالایی دارد. نسبت به دیگر کاتالوگ‌ها خواندن راحت‌تری دارد و اگر قصد دارید محصولات خود را به‌صورت یکجا معرفی کنید حتماً این نوع کاتالوگ را انتخاب نمایید.

    نحوه چاپ کاتالوگ‌ها

    روش‌های مختلفی برای چاپ کاتالوگ‌ها وجود دارد که از رایج‌ترین آنها می‌توان موارد زیر را نام برد:

    1. چاپ دیجیتال

    برای چاپ کاتالوگ‌ها در این روش از پرینترهای دیجیتال استفاده می‌شود. چاپ دیجیتال برای نسخه‌های شخصی‌سازی شده و در تیراژ کمتر مناسب است. نسبت به چاپ افست سرعت بیشتری دارد. چاپ دیجیتال به افرادی پیشنهاد می‌شود که عجله زیادی دارند و می‌خواهند کاتالوگ خود را در کمترین زمان دریافت کنند. کاتالوگ‌های فنری، جلد سلفونی و صحافی فنر دوبل با چاپ دیجیتال تهیه می‌شوند.

    1. چاپ افست

    به عنوان محبوب‌ترین سیستم چاپ شناخته می‌شود و اکثر کاتالوگ‌ها از این طریق چاپ می‌شوند. چاپ جلد و صفحات کاتالوگ به‌صورت جداگانه انجام می‌شود و در نهایت با یکدیگر تلفیق می‌شوند. برای تولید کاتالوگ در تیراژ بالا مناسب است که در این صورت صرفه اقتصادی خواهد داشت. زمان بالایی برای انجام آن نیاز است و در عین حال کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. در چاپ افست می‌توان از تکنیک‌هایی مانند چاپ ۵ رنگ، نقره‌کوبی، طلاکوبی و… استفاده کرد.

    روش‌های مدرن دیگری برای چاپ کاتالوگ وجود دارند که شامل چاپ سه‌بعدی، چاپ الکترونیک، چاپ فلزات و چاپ UV هستند. با این حال چاپ دیجیتال و افست همواره کاربرد بیشتری دارند و بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات خود از این دو روش استفاده می‌کنند.

    چاپ کاتالوگ فوری و مزایای آن

    چاپ کاتالوگ فوری همان چاپ دیجیتال است که با ارسال فایل به پرینتر در کمترین زمان تولید می‌شود. چاپ فوری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار کاربرد دارد. این گونه کاتالوگ‌ها توسط دستگاه‌های چاپ فوری طراحی می‌شوند که به پلیت چاپ نیازی ندارند. در نتیجه مراحل زمان راه‌اندازی آن نسبت به دیگر روش‌ها کمتر است. مزایای چاپ کاتالوگ فوری عبارت‌اند از:

    سرعت بالا: تکنولوژی چاپ فوری باعث شده کاتالوگ‌ها با هر تعداد در عرض چند ساعت و یا حتی کمتر از این زمان چاپ شوند.

    قیمت مناسب: چاپ فوری کاتالوگ نسبت به چاپ افست مقرون به صرفه‌تر است و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

    امکان ویرایش سریع: اگر کاتالوگ نیاز به اصلاح داشته باشد در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و می‌توان کاتالوگ‌های به‌روز تولید کرد. همچنین قبل از چاپ می‌توان تغییراتی بر روی تصاویر، محتوا و پیام‌ها اعمال نمود.

    میزان تقاضا: فایل‌های چاپ فوری در کامپیوتر نگهداری می‌شوند و هر زمانی که نیاز داشتید به هر تعداد می‌توانید آنها را چاپ کنید. ناگفته نماند چاپ کاتالوگ فوری نسبت به چاپ افست کیفیت کمتری دارد. با این حال تیم حرفه‌ای فرتاک باکیفیت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین کاتالوگ‌های فوری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

    نحوه طراحی کاتالوگ‌ها

    برای طراحی کاتالوگ‌ها المان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شوند که عبارت‌اند از:

    فونت مناسب: استفاده از فونت مناسب در دو یا سایز متفاوت باعث می‌شود تا کاتالوگ جذاب‌تر شود و در ذهن مخاطبان تأثیر بیشتری بگذارد.

    تصاویر مناسب: یکی از مهم‌ترین اصول طراحی کاتالوگ استفاده از عکس‌های تأثیرگذار و حرفه‌ای است. تصاویر باید قابلیت انتقال پیام به خوانندگان را داشته باشد.

    رنگ مناسب: در طراحی کاتالوگ استفاده از رنگ‌های زیبا و مرغوب بسیار مهم است. سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار می‌توانند از رنگ برند خود برای طراحی کاتالوگ استفاده کنند.

    نام برند: نام برند نباید بیش از حد در طراحی کاتالوگ تکرار شود چرا که خواننده را دل‌زده و کلافه می‌کند.

    قالب استاندارد: قالب‌های استاندارد و منظم بسیار پرطرفدار هستند و حرفه‌ای بودن کاتالوگ را نشان می‌دهند.

    یک کاتالوگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

    کاتالوگ خوب باید با مخاطبان ارتباط برقرار کند و به این ترتیب باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

    • فهرست مطالب

    اولین چیزی که نظر مخاطبان را جلب می‌کند فهرست مطالب است. این ویژگی نشان از سازماندهی شدن کاتالوگ است و مخاطب در کمترین زمان می‌تواند به بخش موردنظر دسترسی پیدا کند.

    • دسترسی ساده به مطالب

    مطالب باید به صورتی تنظیم شوند که مخاطبان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و باعث بی‌حوصلگی آنها نگردد.

    • شرح کامل محصول یا خدمات

    اطلاعات هر یک از محصولات باید به‌صورت جامع و کامل درج شود. این اطلاعات می‌توانند شامل کاربرد، قیمت، جنس، ضمانت و… باشند.

    • استفاده از تصاویر باکیفیت

    از مهم‌ترین بخش‌های کاتالوگ خوب استفاده از عکس‌های باکیفیت است. تصاویر تأثیر بالایی در تبلیغ کسب و کار دارند و جلب نظر مخاطبان را به همراه دارند. در بسیاری از مواقع عکس‌های باکیفیت می‌توانند تنها دلیل جذب مشتری باشند.

    • ماندگاری بالا

    دوام و ماندگاری بالا در چاپ کاتالوگ به کسب و کارتان رونق می‌بخشد. کاتالوگ حرفه‌ای باید در زمان طولانی قابل استفاده باشد. به این منظور از کاغذ با جنس مرغوب استفاده می‌شود.

    جمع‌بندی

    کاتالوگ با ارائه اطلاعات کاملی از خدمات و محصولات از بهترین ابزار برای تبلیغات کسب و کار شناخته می‌شود. برای چاپ کاتالوگ فوری با طرح موردنظر خود می‌توانید با متخصصان مجموعه چاپ فرتاک مشورت کنید و از ویژگی‌های آن مطلع شوید. مجموعه چاپ فرتاک خدماتی مانند چاپ، تکثیر و طراحی باکیفیت انواع کاتالوگ با قیمت مناسب و در بهترین زمان به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *