پرواز شمارهٔ ۷۵۲ هواپیمایی بینالمللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بینالمللی اوکراین از مبدا تهران به مقصد کییف بود که با اصابت دو موشک ساعت ۶:۱۹ صبح، ۱۸ دی ماه اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همهٔ ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.
آسان نبود قبول این حادثه از سوی مسئولان، مردم و بازماندگان جانباختگان هواپیمای اوکراین. یک سال گذشته، با بهت خانوادهها، ارائه اطلاعات کم و پراکنده از مسیر تحقیقات گذشت .
علی مطهری، نائب رئیس مجلس دهم و فعال سیاسی با بیان اینکه مجلس در دوره دهم دستوری برای پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی نداشت گفت: البته مسئولان توضیحاتی ارائه کرده اند. به عنوان مثال اعلام کردند که خطای انسانی بوده و غرامت ۱۵۰هزار دلار به هر قربانی هم مقرر شده است. اگر به مسئولان و حکومت اعتماد داریم، باید این توضیحات را بپذیریم. البته مسئولان باید بیشتر توضیح دهند.
این اتفاق تلخ رخ داد و باید تحملش کنیم
اگر اعتماد به حکومت وجود نداشت مسلما این نارضایتی به اعتراض تبدیل می شد. اما دریغ از این که یک عذرخواهی و دلجویی رسمی ،علی مطهری در پاسخ به این سوال که کم توجهی مسئولان چه معنایی دارد؟ گفت: عذرخواهی انجام شد. صحبت های سردار حاجی زاده عذرخواهی بود. علت سکوت سایر مسئولان این است که اطلاعات کافی ندارند. نهادهای نظامی اطلاع دارند و باید بیشتر صحبت کنند. مسئولان عادی اطلاعات کافی ندارند. وزیر دفاع یا فرماندهان سپاه و ارتش باید در این مورد صحبت کنند. من هم می پسندم که توضیحات بیشتری در این مورد ارائه کنند تا مشخص شود که ریشه این خطا چه بوده و چرا این خطای بزرگ اتفاق افتاده است؟ اما به طور کلی اعلام کردند که خطای انسانی بوده است. غیر از تأسف کار دیگری نمیتوان کرد. آن انسان را چه کنند؟ فرضاً آن فرد اعدام شود آیا خانواده قربانیان راضی میشوند؟ طبعا راضی نمیشوند. این اتفاق تلخ رخ داد و باید تحملش کنیم. ولی اگر واقعا نکتههایی در این حادثه وجود دارد که ما نمیدانیم، خوب است توضیح دهند. منتها به دلیل آن که کسی به جز نظامیها از آن اطلاع ندارد، همه سکوت کردهاند.
چرا هواپیما پرواز کرد؟
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا دقیقا زمانی که ما در حال گرفتن انتقام سخت از آمریکا و در موقعیت جنگی بودیم باید یک هواپیما پرواز کند؟ گفت: سوال اصلی و آنچه برای مردم روشن نشده همین است که چرا در چنین شرایطی اساسا اجازه پرواز به هواپیماها داده شده است؟ روشن است که نباید اجازه پرواز میدادند. یادم هست که همان موقع مسئولان نظامی میگفتند به شرکت هواپیمایی اعلام کردهاند که پروازها انجام نشود. اما رئیس هواپیمایی اعلام کرد که چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است. این نشان میدهد که ناهماهنگی بین آنها وجود داشته است. سوال مهم این است که به چه دلیل پروازها متوقف نشد. پاسخ درستی برای این سوال دریافت نکردیم و حرفهای متناقضی در این مورد گفته شد.
علت محدودیت برگزاری مراسم عزاداری برای جانباختگان هواپیمای اوکراینی
علی مطهری در پاسخ به این سوال که چرا به خانوادهها اجازه برگزاری یک مراسم مناسب داده نشد تا کمی قلب عزادارشان آرام بگیرد تاکید کرد: افرادی مترصد بودند که در این مراسمها شعارهایی بدهند، ویدئو بگیرند و آن را منتشر کنند تا فضای جامعه را متشنج کنند. مراجع اطلاعاتی و امنیتی نگران این امر بودند.به نظر من مشکلی پیش نمیآمد. اگر چند ویدئو هم منتشر میشد یا چند شعار هم میدادند مسئله مهمی نبود. این، تشخیص نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بود و لابد آن زمان این گونه صلاح دیدهاند که برنامهها محدود انجام شود.
چرا دادگاه هواپیمای اوکراینی دیر برگزار شد
وی درباره روند آهسته در بررسی برروی این پرونده گفت: مقداری از تاخیر در برگزاری دادگاه طبیعی است. مقدمات برگزاری دادگاه به زمان نیاز دارد. خواندن جعبه سیاه، طولانی شد و در داخل ایران قادر به خواندن آن نبودند و به فرانسه ارسال شد. تا تحقیقات کامل نشود دادگاه نمیتواند برگزار شود. اول باید کیفرخواست صادر شود و کیفر خواست براساس اطلاعات تنظیم میشود. البته باید به کار سرعت دهند. این حادثه بسیار تلخ بود و مصیبت بزرگی برای بازماندگان است. اگر خودمان را جای آنها بگذاریم انصافا تحمل این شرایط بسیار سخت است. باید دلجویی بیشتری از آنها شود. البته اخیرا اعلام کردند که حدود ۱۴۰ نفر از جانباختگان را شهید اعلام کردند تا از مزایای خانواده شهید استفاده کنند. نظام نیز در حد خودش تلاشهایی کرده تا از تلخی این حادثه بکاهد و از خانوادههای آسیبدیده دلجویی شود. ولی میدانید هیچ وقت این غم و اندوه از بین نمیرود.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سردبیر خبر روز، بیش از 16 سال است که در زمینه های تخصصی طراحی، توسعه، بهینه سازی و سئوسازی وب فعالیت می کند. وی از سال ۱۳۸۷ فعالیت خبری خود را در حوزه اخبار تکنولوژی آغاز کرده و از سال ۱۳۹۳ در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی شروع به فعالیت مستمر خبری کرده است. وی عضو هیئت مدیره شرکت رایسام نیز می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید