به گزارش خبرنگار خبرنگار دیدگاه نیوز از لرستان، مهندس عباس شرفی به اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تخریب پلهای موقت در جریان سیل اسفند ماه ۱۳۹۸، تصریح کرد: دو طرف پلها به اندازه ۱۰ متر خاک برداری شده تا چنانچه آب بخواهد به عرشه برسد از کنارهها عبور کند، در نجات پلهای زیودار، کلات زیودار، کیانآباد ، چممهر و شاهیوند موفق شدیم و با مهار آب از کنارهها به پلها خسارتی وارد نشد، اما در ارتباط با پلهای دو آب و چمشهران علیرغم اینکه دو طرف جاده را زدیم باز هم کفایت دبی سیل را نکرد، در واقع ما پلهای قبلی را به صورت موقت گذاشته بودیم که مردم تردد نمایند تا به محض اینکه پلهای اصلی با رعایت استاندارد طراحی و ساخت شدند آنها را جایگزین و نصب کنیم.
خسارات به ۷۰۰ پل و ۶۰۰ کیلومتر جاده در جریان سیل اسفندماه
وی تصریح کرد: ۷۰۰ پل بزرگ و کوچک در سطح استان لرستان و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از جاده ها تخریب شد، با توجه به اولویتبندی انجام شده با این ۲۳۰ میلیارد یعنی ۸ درصد اعتباری که در اختیار داشتیم بررسی کردیم که ابتدا کدام پل را باید بسازیم، لذا کار مطالعات پلهای بزرگ و دیواره حائل شهر پلدختر را به مشاور واکذار کردیم و با توجه به اینکه هر پل نیاز به مطالعه زمین شناسی، دبی رودخانه و تجربه سیلهای گذشته را داشتند چندین مشاور را به کار گرفتیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان ادامه داد: تعداد ۱۴۰ دستگاه پل را طراحی و به مناقصه گذاشتیم و تا کنون ۷۵ دستگاه پل یا تعمیر و یا ساخته شده است و با توجه با فصل برداشت محصولات کشاورزی، تردد مردم برقرار است. چون نتوانستیم برای پل های بابازید و پرانپرویز که دارای طول ۱۱۰ و ۱۵۰ متر می باشد پل موقت نصب نماییم، جزو اولویتهای اول، قرارداد مناقصات آنها را برگزار کردیم و برای پل بابازید اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد و برای پل پرانپرویز ۱۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد.
مهندس شرفی گفت: مجموعا ۲۳۰ میلیارد تومان مجوز داشتیم که مناقصه برگزار کنیم اما نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان مناقصه برگزار کردهایم و تلاش داریم تمام ۱۱ شهرستان را پوشش دهیم.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پل حیاتالغیب، اظهار داشت: تا به امروز کار مطالعه و طراحی پل حیات الغیب به پایان رسیده است، یک کوله آن ساخته شده و کوله دوم نیز در حال ساخت است، تغییراتی در طراحی پل انجام شده قبلاً طول پل ۵۰ متر بود که ۲۰ متر به آن اضافه شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان با بیان اینکه مطالعات پل دو آب انجام گرفته است و در مراحل برگزاری مناقصه میباشد، خاطر نشان کرد: قبلاً طول این پل ۶۰ متر بود که به ۱۱۰ متر افزایش یافته است و جهت اجرای آن ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
شرفی ادامه داد: کار مطالعه و طراحی پل چمشهران با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان انجام شده و در مرحله برگزاری مناقصه است.
وی یادآور شد: پل زیودار با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان، پل کلاته زیودار با اعتبار ۹ میلیارد تومان، پل چرممهر با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان و مرمت و بازسازی دیواره حائل جاده خرم آباد به پلدختر نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا به سرانجام برسند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان گفت: تمامی پل های یاد شده هیچ اعتباری ندارند اما با توجه به ضرورت و با توجه به فصل کاری و اهمیت این پلها در تردد مردم و همچنین کمک به معیشت و اقتصاد مردم منطقه، روند برگزاری مناقصه انجام شده است و در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان می باشیم تا مجوز احداث آنها را بگیریم.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سرپرست دیدگاه نیوز در استان لرستان، بیش از ۱۰ سال است که در عرصه مطبوعات و خبرگزاری ها در این استان فعالیت میکند.
دیدگاهتان را بنویسید