×
آخرین اخبار

هوش مصنوعی؛ نجاتگر جان بیماران قلبی

  • کد نوشته: 192261
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۳
  • 39 بازدید
  • گروهی از محققان حوزه هوش‌ مصنوعی و پزشکی در دانشگاه آکسفورد به نوعی فناوری دست یافته‌اند که داده‌های پنهان را در «سی تی اسکن» پیدا می‌کند و به این شکل می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

    هوش مصنوعی؛ نجاتگر جان بیماران قلبی

    به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، یک سامانه هوش مصنوعی جدید می‌تواند افرادی را شناسایی کند که ممکن است تا ۱۰ سال آینده حمله قلبی را تجربه کنند. این فناوری اکنون توسط موسسه ملی سلامت انگلستان (Nice) در دست بررسی است و تصمیم درباره کاربرد آن در سیستم بهداشت و درمان این کشور تا پایان سال جاری اتخاذ خواهد شد.

    دانشمندان این طرح تحقیقاتی همچنین اعلام کرده اند در حال کار روی سامانه‌های مشابهی برای پیش بینی احتمال خطر بروز سکته و بیماری‌هایی مانند دیابت در افراد هستند. پروفسور چارالامبوس آنتونیادیس محقق اصلی این پروژه گفت: این فناوری اکنون در چند بیمارستان در سراسر انگلستان آزمایش شده و نتایج آن بسیار امیدوارکننده بوده است. اگر این فناوری در سطح ملی به کار برده شود به نجات هزاران نفر از حملات قبلی زودهنگام یا مرگ ناشی از بیماری قلبی کمک خواهد کرد.

    آنتونیادیس خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار نفر در انگلیس هر سال درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند و از آنها سی تی اسکن گرفته می‌شود تا معلوم شود آیا دچار مشکلات عروقی مانند انسداد شریان قلب شده اند یا خیر. کمتر از ۲۰ درصد از افراد اسکن شده مشخص شد دچار گرفتگی یا باریک شدن مجرای عروقی قلب هستند و در مورد ۸۰ درصد دیگر هیچ چیز غیر عادی مشاهده نشده است. به آنها اطمینان داده شد، به خانه باز گردانده می‌شوند، در اغلب موارد بدون اینکه به آنها حتی دارویی داده شود. اما این اطمینان دادن‌ها در اغلب موارد بیجا است.

    وی افزود: در واقع حدود دو سوم از این افراد که ظاهرا هیچ مشکلی نداشته اند در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکلات جدی و بعضا مرگبار قلبی می‌شوند. روشن است ما برخی علایم موجود در اسکن‌ها را ندیده‌ایم و گمان می کنیم هوش مصنوعی فناوری خوبی برای برخورد با این مشکل است. این تشخیص‌های دقیق با هوش مصنوعی از روی اسکن‌ها به پزشکان اجازه خواهد داد تا اقدام به درمان‌های پیشگیرانه روی بیماران از جمله با داروهای ضدالتهابی کنند.

    آنتونیادیس خاطرنشان کرد: کشف ما این بود که راهی پیدا کردیم تا با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات پنهان در تصاویر سی تی اسکن را به دست آوریم تا مشخص شود که چه آسیبهایی وارد شده است.

    این روش از داده‌های مربوط به پلاک‌های عروقی و تغییرات در چربی‌های اطراف عروق ملتهب استفاده و اطلاعات مهمی درباره وضعیت سلامتی عروق قلبی فراهم می‌کند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *