به گزارش دیدگاه نیوز ، متن کامل دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ که پس از طرح و بررسی در کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا و ستاد انتخابات کشور به تصویب ستادملی مدیریت کرونا رسیده و از سوی رئیس محترم جمهوری ابلاغ شده است، توسط کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور در ۱۵ بند منتشر شد، متن کامل این دستور العمل بدین شرح است:
برای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات و انعکاس بیش تر برنامه های هر یک از نامزدها و مشارکت حداکثری در سایه حفظ سلامت اجتماعی، رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی با توجه به طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها برای کلیه افراد مرتبط با انتخابات، الزامی است. دستورالعمل های مذکور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و توسط قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد.
هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفتگو و مناظره در مکان های سربسته از قبیل مساجد، سالن های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن های ورزشی ممنوع است.
تبصره: مناظره در برنامه های پیش بینی شده صدا و سیما مجاز است.
برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان ها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است:
۳/۱. رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ متر مربع فضای باز برای یک نفر.
۳/۲. رعایت سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده.
۳/۳. کلیه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان ملزم به استفاده از ماسک می باشند.
۳/۴. مسئولین مراسم به گونه ای برنامه ریزی نمایند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به وجود نیاید.
۳/۵. زمان برگزاری مراسم حداکثر برای ۲ ساعت برنامه ریزی شود.
۳/۶. رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ شده در خصوص تجمعات الزامی است.
وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه های اجرایی که دارای ظرفیت محیط های روباز در مراکز استان ها و شهرستان ها می باشند، موظفند امکانات خود را به صورت مساوی برای برنامه هایی که شخص نامزد حضور دارد، با هماهنگی استانداری و فرمانداری ذیربط در اختیار آنان قرار دهند تا بر اساس شیوه نامه های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.
تبصره: وزارت کشور به استانداران ابلاغ نماید که در هر استان، مکان های مناسب و منطبق با شرایط وزارت بهداشت تعیین و در اجرای این بند به ستاد نامزدها اعلام نماید.
وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور موظفند ضوابط تبلیغات را در راستای رعایت شیوه نامه های بهداشتی تهیه و توسط رییس قرارگاه عملیاتی به نامزدها ابلاغ نمایند.
هرگونه تجمع در محیط های بسته ممنوع است. در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستادها در فضای بسته، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند (رنگ بندی شهرها) و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است.
*برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها، راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی و موارد مشابه مطلقاً ممنوع است.*
به منظور کاستن از تعداد و تراکم تجمعات انتخاباتی و همزمان انعکاس وسیع بیان دیدگاه ها، نظرات و برنامه نامزدها و فراهم نمودن زمینه اطلاع رسانی حداکثری از طریق صدا و سیما و فضای مجازی برای جبران خلأ تجمعات، اقدامات ذیل برنامه ریزی شود:
*مقامات استانی، ناجا، بسیج و سپاه مجری این مصوبات هستند و نظارت عالی بر اجرای این دستورالعمل بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. عدم رعایت این دستورالعمل و سایر شیوه نامه های بهداشتی تخلف انتخاباتی محسوب می شود و برابر با قوانین مربوطه اقدام خواهد شد. تشخیص تخلف انتخاباتی بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.*
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوه نامه مخصوص تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تدوین و توسط ریاست قرارگاه عملیاتی به استانداری ها ابلاغ نماید. نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده بخشداری ها، دهیاری ها و خانه های بهداشت خواهد بود.
در انتخابات ریاست جمهوری، رییس ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شخص نامزدها مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی را بر عهده دارند و نسبت به عدم رعایت آن مسئول شناخته می شوند.
*در انتخابات شوراهای اسلامی شخص نامزد مسؤولیت رعایت پروتکل های بهداشتی را بر عهده دارد و نسبت به عدم رعایت آن مسؤول شناخته می شود.*
*آیین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور*
فصل پنجم – تبلیغات
*ماده ۶۲- مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (۸) روز قبل از روز اخذرأی آغاز می گردد و تا (۲۴) ساعت قبل از روز اخذرأی ادامه خواهد داشت.*
۲۰/۳/۱۴۰۰ لغایت ۲۶/۳/۱۴۰۰
*ماده ۶۳ (اصلاحی ۱۵/۶/۱۳۸۵) – در فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی، انجام امور ذیل ممنوع است و مرتکبین تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.*
۱- نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع.
۲- دیوار نویسی،راه اندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی.
۳- اعلام نظر شخصیتها در تأیید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان.
۴- استفاده از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.
۵- فعالیت انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری.
۶- استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکت ها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر میزان) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مذکور.
۷- فعالیت تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو مسئولیت خود.
۸- الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوقهای پست، باجه های تلفن، پستهای برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما، مأمورین انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل مینمایند. بخشداریها موظف اند با استفاده از امکانات محلی نسبت به امحای چنین اوراقی اقدام نمایند.
۹- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان.
۱۰- پاره یا معدوم نمودن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت و زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا نصب شده باشد.
۱۱- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات.
*تبصره ۱- درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز هیأت اجرایی، ارایه آنها امکان پذیر باشد.*
تبصره ۲- استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند ولی با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی برای آنها کارهای تبلیغاتی انجام میدهند (مثل نشریات وابسته به دولت)، در تبلیغات انتخاباتی بلامانع است.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) – استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنان بلامانع است.
تبصره ۴ (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) –بخشداریها می توانند با استفاده از امکانات محلی، محلهای مناسبی اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند و در صورت لزوم هزینه لازم را از آنان اخذ کنند.
تبصره ۵ (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) – *استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچه ای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر۷۰ ×۱۰۰ سانتی متر ممنوع است.*
تبصره ۶ (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) -شرکت پست در چارچوب اساسنامه خود فقط می تواند در امر توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها اقدام نماید.
ماده ۶۴ (اصلاحی ۱۵/۶/۱۳۸۵) – مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج نمایند و یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد، در این صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشریه مزبور بدهند و آن نشریه طبق قانون مطبوعات مکلف به چاپ فوری آن در مهلت مجاز تبلیغات می باشد.
تبصره (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) –مطبوعات و نشریات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مکلفند به نحوی اقدام نمایند که فرصت پاسخگویی برای نامزد در مهلت مجاز تبلیغاتی فراهم باشد.
ماده ۶۵- انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی باید مستند به مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تأیید و حمایت باشد و در صورت درخواست هیأت اجرایی، نامزد انتخاباتی مکلف به ارایه این مستندات و مدارک باشد.
ماده ۶۶- همزمان با آغاز کار ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدها،نشانی و محل ستاد و نام مسئول آن کتباً و با امضای نامزد انتخاباتی مربوط، به آگاهی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه برسد.
تبصره (الحاقی ۱۵/۶/۱۳۸۵) – *ستاد تبلیغات انتخاباتی، مرکزی است که فعالیتهای تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم این آیین نامه در آن ساماندهی و انجام پذیرد. هر داوطلب تنها می تواند یک ستاد تبلیغاتی دایر نماید.*
کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات شهرستان هندیجان
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
ناصر حکیمی، خبرنگار دیدگاه نیوز در شهرستان های هندیجان، بندر ماهشهر، امیدیه، شادگان، آبادان، سوسنگرد و آغاجاری است. وی بیش از 8 سال سابقه فعالیت خبری در حوزه های سیاسی و اجتماعی را داراست.
دیدگاهتان را بنویسید