×
آخرین اخبار

فرصت های کارآفرینی زودبازده در روستا

  • کد نوشته: 114474
  • ۱۴۰۱-۱۰-۲۲
  • 996 بازدید
  • کارآفرینی در روستا را می توان از جوانب مختلفی حائز اهمیت دانست. زیرا بخش زیادی از نیازهای غذایی مردم یک کشور توسط مردم روستا تولید می شود. دامداری و کشاورزی اصلی ترین شغل روستاییان می باشد که سرپا نگه داشتن این مشاغل، دسترسی به غذای سالم و کافی را برای مردم یک کشور رقم می زند. اما با توجه به این که اکثر مراکز رفاهی و تفریحی در شهرهای کشور احداث شده اند، همه ساله شاهد مهاجرت تعداد زیادی از روستاییان به شهرهای بزرگ هم جوار می باشیم. کم بودن درآمد نیز یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت مردم روستاها به شهر می باشد. گسترش مهاجرت روستاییان به شهرها تولیدات کشاورزی را به حداقل می رساند.

    فرصت های کارآفرینی زودبازده در روستا

    ایجاد کارهای زودبازده در روستا، می تواند توانمندی مردم روستا را در جهت رشد اقتصادی کشور به کار گرفته و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری نماید. با وجود کمبود امکانات و محدودیت های روستایی، می توان فرصت های بسیار خوبی را برای کارآفرینی در روستا پیدا کرد.

    فرصت های کارآفرینی در روستا

    دکتر میثم شکری ساز ریاست هولدینگ پارس پندار نهاد معتقد است که کارآفرینی در روستا در عصر حاضر تفاوت های زیادی با سال های گذشته پیدا کرده است. امروزه وجود اینترنت و گوشی های هوشمند در گوشه گوشه شهرها و روستاهای کشور، فرصت های جدیدی را برای درآمدزایی و کارآفرینی پدید آورده است. جدا از کشاورزی و دامداری که شغل اصلی مردم روستا می باشد، تولید محصولات و صنایع دستی بومی، مواد غذایی خاص و… می تواند یکی از حوزه های کارآفرینی در روستا محسوب شود.

    مسئله مهم در مورد کارآفرینی در روستا استفاده از امکانات ارتباط جمعی و اینترنت می باشد. زیرا به جرات می توان گفت پردرآمد ترین روستای ایران نیز با استفاده از تکنولوژی های ارتباطات و حضور در فضای مجازی درآمد خود را چند برابر می نماید.

    روستاهای مختلف به دلیل شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و سایر قابلیت ها می توانند ظرفیت ها و پتانسیل های متفاوتی برای کسب و کار داشته باشند. در واقع با بررسی ویژگی های منطقه ای یک روستا می توان ایده های ناب روستایی متناسب با شرایط را پیدا نمود. ایجاد مشاغل جدید در روستا علاوه بر این که نیاز مردم روستاها را تامین می کند، می تواند منبع درآمد بسیار خوبی برای بیکاری های فصلی روستاییان به شمار رود.

    یکی از بهترین کارهای زود بازده در روستا برپا نمودن کمپ های مسافرتی برای توریست ها می باشد. در برخی از روستاهای کشور که مناطق بکر و طبیعی زیبایی وجود دارد، می توان به راحتی جذب توریست نموده و درآمد زیادی  را از این راه کسب نمود. شما می توانید در یک منطقه خوش آب و هوا به ارائه یک سری خدمات تفریحی و رفاهی برای تروریست ها بپردازید و ضمن کسب درآمد، به اشتغال زایی در روستا نیز کمک کنید.

    ملاحظات ضروری در مورد کارآفرینی در روستا

    برای بسیاری از افراد علاقه مند به کارآفرینی در روستا، کمی دغدغه جذب مشتری و بازاریابی در مورد فروش محصولات وجود دارد. زیرا یکی از ارکان اصلی موفقیت در کسب و کار، قدرت بازاریابی و فروش محصولات می باشد. نکته اساسی در مورد بازاریابی محصولات روستایی این است که این محصولات دارای بازار هدف گسترده ای می باشند. بسته به نوع محصول و خدمات مورد نظر، می توان بازار هدف را مردم روستا و روستاهای مجاور قرارداد. در برخی موارد بازار هدف، ساکنین شهرها را هم دربر می گیرد که به لطف گسترش اینترنت در کشور، می توان تبلیغات ارزان و پر بازدهی را در این زمینه انجام داد. اما بازار هدف محصولات روستایی تنها به بازارهای داخلی منتهی نمی شود. بلکه بسیاری از محصولات، دارای مشتریان بالقوه خارجی می باشند.

    نکته مهم دیگر در مورد راه اندازی کارهای زودبازده در روستا این است که امروزه اجرا نمودن ایده های کارآفرینی، محدودیت خاصی از نظر سن و جنسیت افراد ندارد. مردان و زنان زیادی هستند که با تلاشی ویژه و به کارگیری هوش و خلاقیت خود، کارهای بزرگ و اقتصادی را در روستاها راه اندازی نموده اند. کارآفرینی در روستا در برخی نقاط حتی باعث شده است که روستاییانی که به شهر مهاجرت کرده بودند، مجدداً به روستا برگردند. بنابراین می توان این گونه استنباط نمود که نقش کارآفرینی تنها درآمدزایی در روستاها نیست.

    کارآفرینی در کشاورزی

    کشاورزی و باغداری یکی از اصلی ترین شغل های مردم در روستاها می باشد که به دلیل عدم اطلاعات کافی در مورد مسائل مختلف علمی، درآمد کشاورزان سنتی ممکن است چندان زیاد نباشد. اما می توان با در اختیار گرفتن تجهیزات و اطلاعات کافی گام های مؤثری در ایجاد مشاغل زود بازده کشاورزی برداشت.

    یکی از کارهای زودبازده در روستا پرورش قارچ می باشد. در حال حاضر قارچ به عنوان یکی از منابع تامین پروتئین بدن، در سبد غذایی اکثر خانواده ها دیده می شود و یکی از بهترین جایگزین های گوشت در سبد خانوار می باشد.

    از جمله مشاغل زود بازده کشاورزی می توان به تولید صنعتی انواع مربا، آب میوه و فرآورده های مربوط به محصولات باغداری اشاره نمود. باغداران هنگام برداشت میوه، محصولات خود را به کارخانه هایی که در فاصله های بسیار دور قرار دارند، ارسال می کند. در صورتی که امکانات، تجهیزات و تکنولوژی تولید آب میوه و فراورده های میوه ای به روستاهای پر محصول برده شود، می توان یک ایده پول ساز را در روستا به اجرا رساند.

    از دیگر کارهای زودبازده در روستا می توان به تولید زعفران اشاره داشت. زعفران یکی از محصولات زراعی ارزشمند است که سهم خوبی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. امروزه تولید زعفران در فضای بسیار اندک و حتی در منازل مسکونی نیز قابل اجرا می باشد. بنابراین اگر بتوانید تولید انبوه زعفران در مناطق روستایی را به ثمر برسانید، می توانید در مدت کوتاهی به سود بسیار زیادی دست پیدا کنید.

    استفاده از پتانسیل زنان روستایی در کارآفرینی

    در گذشته مشاغل زنان روستایی منحصر به تولید صنایع دستی مانند قالی و یا کمک در کارهای کشاورزی و دامداری بود. اما امروزه می توان مشاغل زیادی را برای فعالیت بانوان روستایی معرفی نمود که سود بسیار بالایی نیز به همراه داشته باشند. یکی از کارهایی که می توان برای زنان روستایی معرفی کرد، تولید و پرورش کرم ابریشم یا در اصطلاح نوغانداری می باشد. با توجه به این که این شغل حتی در منزل هم امکان راه اندازی دارد، می تواند گزینه بسیار خوبی برای بانوان باشد. تولید کرم ابریشم کار وقت گیری نیست و نیاز به سرمایه هنگفت نیز ندارد. از طرفی طی مدت زمان کوتاهی بازگشت سود و سرمایه آن نمایان می شود. در واقع در صورتی که یک توتستان را احداث نمایید می توانید بین پانزده تا بیست سال از سود دهی و مزایای آن بهره ببرید.

    امروزه نقش زنان در اقتصاد جامعه، بسیار پر رنگ تر از گذشته می باشد. حتی محدودیت های شغلی برای زنان روستایی نیز کمتر شده و امکان کارآفرینی در روستا توسط زنان روستایی وجود دارد. بنابراین می توان نمی توان اهمیت توانمند سازی زنان روستایی در حوزه کارآفرینی را نادیده گرفت.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *