با گذشت زمان از دست رفته حرکت وریل گذاری مثبتی در عرصه فرهنگ و هنر شهر دیده نمیشود وچه بسا با عقبگردهایی در اجرای بخشی از برنامهها مواجه هستیم
دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور تصریح کرد؛ همواره معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در اغلب دورهها حیات خلوت جریانهای سیاسی بوده است،روند معیوبی که همچنان ادامه دارد وهیچ گاه بر اساس شایسته سالاری نبوده است و فردی که تخصص لازم را در مدیریت ستاد انتخاباتی دارد چرا پس از مدیر شدن در پشت درب های بسته با نزدیکان خود برای این برنامه عمومی ومذهبی نسخه می پیچد؟
وی استفاده از نظرات نخبگان و هنرمندان در برگزاری برنامههای فرهنگی مرتبط با شهرداری را لازم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد؛ نگاه سلیقهای و گاهاً رابطهای در عملکردها قرار گرفته است و نظرات کارشناسی جایی در معاونت فرهنگی شهرداری ندارد.
اجرای برنامه های کوچک وبی محتوا با هدف پول پاشی وتوزیع امکانات به حلقه های کوچک کار درستی نیست.این کارگردان برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر صاحبدلان افزود؛ اجرای نمایشهای سخیف و نازل در سطح پارکها و بوستانها با عنوان “تئاتر خیابانی” یکی از کارهای نامناسب در معاونت فرهنگی شهرداری اهواز بود که با صرف هزینههای مالی بازخورد چندانی نداشت اما در جایی دیگر همچون رویداد مهم تاریخی قیام۱۵ خرداد و رحلت امام خمینی و همچنین شهدای هفتم تیر که یکی از وقایع بزرگ در تاریخ معاصر ماست کم کاری و کم لطفی معاونت شهرداری اهواز در فضاسازی مناسب شهری و تبیین اندیشههای امام و شهید بهشتی کاملاً مشهود بود
متاسفانه باید گفت که مدیران فرهنگی شهرداری اهواز از ابتدا به کارهای نمایشی و تزیینی با هدف ارائه آمار وارقام روی آورده اند و از کارهای اثربخش و با اندیشه دور شده اند.
مدیر انجمن ادبی خوزخندان گفت؛ مدیری که قائل به خِرد جمعی نباشد و به دنبال رضایت نسبی برخی جریانهای خودی باشد هیچگاه ماندگار نخواهد شد و نمیتواند تاثیری در فضای فرهنگی و هنری داشته باشد.واین هنرمند است که با رفت وآمد این مدیران همچنان ماندگاراست
وی بر توسعه فرهنگی در برنامه ریزی صحیح وکاربردی وتجهیز فرهنگسراها وسراهای محلات در سطح شهر اهواز تاکید کرد وگفت؛در هر دوره ما شاهد وعده هایی در خصوص جریانساز بودن سراهای محله و فرهنگسراها هستیم که به زودی فراموش میشوند
بوعذار یکی از مطالبات عموم هنرمندان و نخبگان پاسخگو بودن معاونت فرهنگی در قبال نقدها و نظرهای هنرمندان و صاحب نظران دانست و ادامه داد؛ توزیع ناعادلانه امکانات و بودجههای حمایتی به بخش های از مساجد و هیئت ها از سفارش پذیر بودن معاونت فرهنگی در اجرای برنامههای فرهنگی و هنری خبر می دهد وی با اشاره به برگزاری شبهای بین الحرمین گفت؛
بزرگترین سرمایه این برنامه،حضور حداکثری عموم شهروندان اهوازی است که با ابتکاری در۱۴ سال پیش با هدف ترویج فرهنگ وهنر عاشورایی از جمله سرود ،نمایشهای تعزیه گونه و آیینی ،نقالی و پرده خوانی به زبان هنرهای مختلف ،پخش کلیپ وفیلمهای کوتاه عاشورایی وحضور چند هیئت عزاداری وآئینی از مناطق مختلف شهر در یادمان شب های بین الحرمین همراه بود. و وجه تمایز برگزاری آن با سایر مراسمات و هیئتهای مذهبی در نوع نگاه و زاویه دید برگزارکنندگان برای عموم شهروندان بود که متاسفانه امسال یکی از ضعیفترین رویدادهایی را شاهد بودیم که در سطح پایینی اجرا شد
این کارگردان خوزستانی گفت؛ رویداد شبهای بین الحرمین بعد از ۱۴ سال تجربه برگزاری متاسفانه با اجرای نمایشهای سطحی با طراحی نامناسب لباس و حرکات یادآور بضاعت تئاتر های دانش آموزی بود شبهای بین الحرمین با وجود صرف هزینههای کلان از نبود شورای سیاستگذاری و هنری رنج می بردبه شکلی که به لحاظ فنی، نور پردازی ها در نمایان ساختن ابعاد مختلف صحنههای نمایش ناموفق بوده است
این پژوهشگر هنری گفت؛اصولا تکلیف برگزارکنندگان با هنرمندان مشخص نیست.
نمایش های مذهبی همواره گونه های مختلفی دارند و ساختار هریک کاملا مشخص است در برخی شبها کارهایی اجرا شدند که مشخص نبودند درچه قالبی هستند.تعزیه به معنا و مفهوم اجراهای سنتی در دستگاه های آوازی نبودند پس اگر “نمایش” اجرا می کردند چرا از روی برگه خوانده می شد؟
ضعف کارگردانی در اجراها کاملا مشهود بود وهیچ تابلوی زیباشناختی همراه با اندیشه خلق نشده بود.چرا باید برای کارهای مذهبی کم بزاریم و نگاه آماری داشته باشیم؟کارگردانی که معنا ومفهوم “میزانسن” را بلد نیست هنوز “هنرجو” است و صحنه این رویداد ارزشمند نباید جولانگاه افراد نابلد شود
شهروندان اهوازی شایسته بهترینها هستند که متاسفانه مدیران فرهنگی شهرداری این برنامه را برای خود و به نفع جریان خود مصادره کردهاند و از نظرات افراد با تجربهای که سالها در این برنامه تلاش کردند استفاده نکردند.
اجرای برنامههای تکراری در برخی شبها و عدم تناسب اجرای نمایشها با موضوع مرتبط همان شب در دهه محرم نیز یکی از بیبرنامگیهای این رویداد بود
محدود کردن یک پرده نمایش سینما با اختلاف سطح پایین، فقط در بخشی از تماشاگران را پوشش می داد. اجرای هر شب تنها یک گروه سرود و اجرای قطعات دیگر گروه ها همچون “بابا اومده” اثر گروه شناخته شده “نجم الثاقب” که نامی از آنها برده نشد جای تامل دارد
جای خالی خلاقیت و نوآوری و استفاده از هنرهای آوایی و نمایشهای رادیویی بامضمون عاشورا، تعزیه سنتی و هنرهای تجسمی وبصری می توانست در جذب مخاطبان و ترویج فرهنگ هنر عاشورایی نقش بسزایی داشته باشد اگر برنامه شبهای بین الحرمین متعلق به عموم مردم است باید همه مردم با گرایشهای مختلف به ویژه صاحب نظران،هنرمندان و نخبگان در آن سهیم باشند و هر شب باید از ظرفیت گروههای سرود مناطق مختلف شهر اهواز بهره برد و در آن به اجرای برنامه بپردازند
اگر نگاه فردی و سلیقه ایی در این برنامه نهفته باشد چیزی جز کار نمایشی برای ارائه گزارش کار وجود ندارد
عضو شورای هنری کانون های فرهنگی وهنری مساجد خوزستان، تشکیل شورای هنری و یا کارگروه هنری متشکل از افراد صاحب نظر در این موضوعات در معاونت فرهنگی شهرداری اهواز راضروری دانست و گفت؛در گذشته توسط جناب امینی معاون سابق شورایی شکل گرفت وهر تصمیم فرهنگی و هنری قابل ارزیابی بود.وی با احترام به تمام تلاشهای صورت گرفته در امر برگزاری شبهای بین الحرمین گفت روند رو به نزول و سطحی این برنامه باعث ریزش مخاطبان شده است و در مقایسه با سالهای گذشته این موضوع کاملاً مشهود است
دبیر سوگواره ملی تئاتر میدانی وتعزیه اربعین حسینی افزود؛ مقام معظم رهبری بارها به مدیران تاکید کردند که ازکارهای نمایشی و تزیینی پرهیز کنند اما در خوزستان مدیرانی نالایقی داریم که تخصص آنها رونمایی بدون انجام کار است و در حاشیه امن رابطه ها همچنان مدیریت می کنند
وی با اشاره به برنامه “خیمه هنرهای عاشورایی” که توسط شهرداری تهران در حال اجراست گفت؛ الگوبرداری صحیح از اتفاقات خوب در مرکز و سایر استانها نیز می تواند راهگشا باشدکه دراین زمینه هم توانی نیست
خوزستان سرزمین فرصتها و سرزمین خلاقیتها و ایدههای نوین هنرمندان است که جهانی فکر میکنند و به اندیشههای ناب انقلاب و اسلام اعتقاد راسخ دارند اما هیچگاه از ظرفیت هنرمندان برای اجرای برنامههای عمیق واثربخش بهره برداری نشده است.
عدم برنامه ریزی صحیح در اعلام فراخوان همکاری و سفارش های ده روزه برای اجرا در این رویداد در شأن برنامه شبهای بین الحرمین نیست و این یکی از آفت های مدیرانی هست که راهبردمشخص وتقویم فرهنگی ندارد
بوعذار با طرح این پرسش که ؛براستی چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته این تماشاگران و مخاطبان است؟ آیا ارادهای برای آسیب شناسی و نقد منصفانه این رویداد و همه رویدادهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری وجود دارد؟
کما اینکه در چند سال قبل توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر، همین رویداد بصورت فنی و هنری برسی شد که صورتجلسات آن موجود است
مدیر هنرهای نمایشی نمایشگاه قرآن وعترت خوزستان گفت؛برای اصلاح امور و رویکرد نوین و خلاقانه همراه با تحول نیازمند مدیرانی از جنس فرهنگ و هنر هستیم و هرجا مدیری خارج از این بدنه و بر اساس رابطه و بر سر کار آمده است بحران های جدی و لطمه های جبران ناپذیری را بر بدنه فرهنگ و هنر شهر زده است
این شاعر وداستان نویس برتر جشنواره های ادبی ادامه داد؛ نگاه سلیقهای و جزیرهای در مناطق هشتگانه اهواز موضوع مهمی است که هیچگاه به آن توجه نشده است و با احترام به مدیران فرهنگی برخی مناطق که دغدغه کار فرهنگ و هنر را دارند خاطرنشان کرد؛ گفته می شود برخی از این معاونتهای فرهنگی حق السهم برخی اعضای شورای شهر هستند که هیچ کتاب و یا داستانی را نخوانده اند وهیچ قرابتی با فرهنگ و هنر ندارد اما تصمیم گیر برنامه های فرهنگی و هنری در مناطق هستند.
با نگاهی به فعالیتهای صورت گرفته در شهرداریهای اصفهان شیراز و یا هرمزگان به خوبی در خواهیم یافت که در هر دورهای در معاونت فرهنگی شهرداری اهواز با افراط و تفریطهای بسیاری مواجه هستیم و هیچ گاه ثبات مدیریتی نداشته است.
مدیر انجمن تئاتر شاهد اهواز گفت؛ما در برنامه های شادی آور هم متاسفانه هیچ خلاقیت و رویکرد تحولی نداریم و همواره به ادامه جُنگ های سخیف و سطحی گذشته ادامه میدهیم ،جشنهای محله محور که با آیتمهای مشخص بدون هیچ گونه خلاقیت در حال اجرا هستند وهیچ رهآورد و نتیجهای جز سرگرمی چند ساعته برای مخاطبان ندارندآیا آگاهی بخشی ونهادینه کردند فرهنگ آموزش شهروندی نباید لحاظ شود؟
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد ؛درصورتی که با صرف این هزینهها و برنامهریزی صحیح به فراخور هر منطقه رویدادی جدید و خلاقانهای برای آن میتوان طراحی ،ترسیم و اجرا نمود
سالها هنرمندان وافراد دلسوز با دیدن بخشی از این اتفاقات تلخ در مجموعه شهرداری اهواز سکوت اختیار کردند و هرجا همراهی خواستند کنارشان بودیم اما از یک برنامه حرفه ایی در تاریخ مشخص و بودجه مناسب انتظاری به حق داریم
این مدرس هنرهای نمایشی بیان کرد؛بطور مثال نباید در نمایشها از چفیه عربی وغیر متناسب و غیر مرتبط استفاده میشد، ساختار این نمایش ها را چه افرادی تایید کردند؟درحقیقت ناظر کیفی وکلی این برنامه کدام فرهیخته ارجمند بود؟که اینچنین سطحی نگری را به مخاطبان عرضه کرده است؟
بوعذار با انتقاد از روند نامطلوب گزینش نمایش های منتخب ضعیف گفت؛.چه انتظاری از اجرای یک برنامه حرفهای خواهیم داشت وقتی در ابتدایی ترین عناصر نمایشی همچون طراحی لباس ،نور وطراحی حرکات که غالبا نمایش میدانی را با اجرای صحنه ایی اشتباه فرض کرده بودندو کیفیت را قربانی کردند
همواره خیمه امام حسین پناه همه افراد با هرگرایش وهر پوششی بوده است واین برنامه عمدتا برای بخشی از جامعه اهوازی است اما نباید تذکر لسانی را بخاطر جذب مخاطب کنار بگذاریم
نظم وساماندهی عزاداران و همچنین بهداشت محیط قابل تامل بود و در استفاده از غرفهها و خیمهها با کج سلیقگی همراه بود که میتوانست از ظرفیت موسسات دیگر و فعال در زمینه هنرهای دینی و عاشورایی و مذهبی استفاده کرد اینها بخشی از پیشنهاداتی هستند که هیچگاه مدیران فرهنگی برای شنیدن آنها وقت ندارد
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سردبیر دیدگاه نیوز، بیش از 16 سال است که در زمینه های تخصصی طراحی، توسعه، بهینه سازی و سئوسازی وب فعالیت می کند. وی از سال ۱۳۸۷ فعالیت خبری خود را در حوزه اخبار تکنولوژی آغاز کرده و از سال ۱۳۹۳ در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی شروع به فعالیت مستمر خبری کرده است. وی عضو هیئت مدیره شرکت رایسام نیز می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید