×
آخرین اخبار

عزاداری منحصر بفرد در روستاهای انامق و‌ماه بابای مرند (محبوب آباد)

  • کد نوشته: 69933
  • ۱۴۰۰-۰۵-۳۱
  • 1528 بازدید
  • در هشتم و نهم محرم هرسال دو مراسم مشابهی درروستای ماه بابا وانه مه مرند برگزار می شود.
    عزاداری منحصر بفرد در روستاهای انامق و‌ماه بابای مرند (محبوب آباد)

    به گزارش دیدگاه نیوز ، گفته می شود ماه بابا و انه مه یا انامک دختر و پسر مشکیل بابا بوده اند. مشکیل بابا مشک دارحضرت علی (ع) بوده است که پس از جنگ نهروان ازقشون جدا شده و راهی ایران می شود. چون مرند ازابتدا دوستدارحضرت علی بوده است درمرند رحل اقامت افکنده است. پس ازفوت مشکیل بابا او را دربالای تپه ای مشرف بردوروستای انه مه و ماه بابا دفن می کنند و حالا مقبره در بالای تپه به چشم می خورد.

    مراسم بدینگونه است که درهشتم ماه محرم اهالی ماه بابا به همراه دسته سینه زنی ماه بابا به عنوان میراث داران دختر مشکیل بابا پای پیاده وسینه زنان فاصله سه- چهاکیلومتری بین دو روستا را طی کرده و برای دیدار برادرِ انه‌مه‌ای خود به روستای انه مه می روند. دسته عزاداری انه‌مه سینه زنان به استقبال خواهر به بیرون روستا رفته و بارسیدن دو دسته عزاداری به هم؛ پس از خواندن اشعاری درهم ادغام شده و به روستای انه‌مه وارد میشوند.

    پس از عزاداری درمسجد انه‌مه فردفرد عزاداران و تماشاچیان برای صرف ناهار به خانه های انه‌مه ای ها می روند وکسی بدون صرف ناهار از انه‌مه خارج نمی شود.

    درنهم ماه محرم نیزعکس این عمل انجام می گیرد. این بار دسته عزاداری انه‌مه ای ها، پای پیاده وسینه زنان برای دیدار خواهر راهی روستای ماه بابا می شوند و دسته عزادری ماه بابا برای استقبال به بیرون روستا می آیند و با دسته عزاداری انه‌مه ای ها ادغام شده به ماه بابا برمی گردند و پس ازعزاداری برای صرف غذابه خانه های ماه بابائی ها پخش میشوند.

    چه در انه‌مه و چه در ماه بابا در خانه ها برای پذیرائی ازمیهمانان ناخوانده باز است و روستائیان سعی می کنند برای تبرک چندنفر ازعزاداران اباعبدالله الحسین (ع) را به سرسفره خود بکشانند.

    این مراسم برخلاف مراسم قدیمی که وقتی دو دسته به هم می رسیدند با حیدر- صفدر و رجزخوانی باچوب وچماق به جان هم می افتادند، یک مراسم پرمهرومحبت است که باید با ثبت ملی آن در حفظ وجودی آن کوشید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “عزاداری منحصر بفرد در روستاهای انامق و‌ماه بابای مرند (محبوب آباد)”

    1. صابر نصیری گفت:

      این مطلب کذب است و هیچ منبع دینی و روایتی ندارد !

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *