×
آخرین اخبار

طرح معاینه رایگان چشم در هرات به مناسبت روز جهانی بینائی برگزار شد

  • کد نوشته: 18597
  • ۱۳۹۸-۰۸-۰۲
  • 601 بازدید
  • معاون بهداشت هرات گفت: بیش از 80 تن از شهروندان به دلیل عدم آگاهی از بیماری‌های چشمی و عدم مراجعه به مراکز درمانی چشم به بیماری‌های مختلف چشم مبتلا هستند و رفته رفته این بیماری‌ها سبب دید کم و مشکلات حاد چشمی می‌شود.
    طرح معاینه رایگان چشم در هرات به مناسبت روز جهانی بینائی برگزار شد

    به گزارش خبرنگار افغانستان دیدگاه نیوز، به مناسبت روز جهانی بینائی، مسوولان اداره بهداشت هرات کمپین سنجش بینائی را به‌صورت رایگان برای شهروندان در هرات راه اندازی کردند.

    تمامی مراکز درمانی خصوصی و دولتی و دانشگاه‌های هرات با حضور چشم‌پزشکان شهروندان هرات را سنجش کرده و در صورت بروز مشکلات جسمی آنها را به پزشکان چشم دیگر معرفی می‌کنند.

    دکتر محمد آصف کبیر معاون اداره بهداشت هرات در گفت‌وگو با خبرنگار افغانستان دیدگاه نیوز گفت: امسال به جای برگزاری مراسم مختلف در زیر یک سقف و اطلاع‌سانی درباره بیماری‌های چشمی به مسوولان و پزشکان، اداره بهداشت هرات تصمیم به ایجاد کمپین سنجش چشم در سطح شهر کرده است و این کمپین برای یک روز در تمامی مراکز درمانی و دانشگاه‌های خصوصی و دولتی برگزار خواهد شد.

    وی افزود: عدم آگاهی شهروندان از بیماری‌های چشمی و حفظ و رعایت مراقبت از چشم  در هرات سبب شده تا امروز مراکز درمانی چشم در هرات شاهد حضور گسترده شهروندان هرات باشد که بیشتر بیماران به دلیل عدم مراقبت از چشم خود هنگام کار و عدم آگاهی و درمان بیماری‌های سطحی چشم به مشکلات حاد چشمی دچار هستند.

    وی تاکید کرد: ایجاد کمپین سنجش چشم در سطح شهر سبب خواهد شد تا یک فرهنگ نهادینه شود و شهروندان بیشتر از پیش مراقب بینائی خود باشند.

    از سوی دیگر نیز دکتر جمال عبدالناصر آخندزاده مسوول بیمارستان دولتی چشم هرات در این مورد گفت: بیش از ۸۰ درصد از بیماری‌های چشمی قابل درمان هستند اما عدم آگاهی شهروندان از مراقبت درست چشم خود به بیماری‌های حاد چشمی دچار می‌شوند و پس از مراجعه به پزشکان چشم دیگر بینائی گذشته را نخواهند داشت.

    وی ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان چشم هرات هر روز بیماران مبتلا به بیماری‌های چشمی در حال افزایش است و عواملی چون رویدادهای ترافیکی، سهل انگاری کارگران هنگام کار در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، وجود آب و هوای آلوده به خاک و ویروس‌های مختلف سبب شده تا بیشتر جوانان به مشکلات حاد چشمی دچار شوند.

    شهروندان در هرات که برای معاینه چشم و سنجش بینائی خود به مراکز رایگان در سطح شهر هرات آمده اند از این روند حمایت کرده و از مسوولان مرکزی و محلی می‌خواهند تا این برنامه‌ها را بیشتر در مناطق محروم و شهرستان‌ها راه اندازی کنند که عدم آگاهی شهروندان در این مناطق و نبود امکانات و مراکز درمانی سبب وارد شدن صدمات انسانی به این افراد شده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز، ایجاد برنامه‌ها و تجلیل از برنامه‌های مختلف بهداشت به گفته فعالان مدنی در هرات باید از قالب یک برنامه کوتاه و برای یک گروه خاص به قالب عمومی تبدیل شود و برای آگاهی‌های بیشتر و بهتر برنامه‌ها به حالت کمپین در سطح شهر ایجاد شود تا شهروندان با درک بهتر از موضوع آگاهی بیابند.

    مسوولان اداره بهداشت هرات تاکید دارند که بیش از ۸۰ درصد از بیماری‌های چشمی قابل درمان هستند اما به دلیل عدم آگاهی شهروندان و عدم مراجعه به موقع به مراکز درمانی صدمات زیادی به این افراد وارد می‌شود.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *