×
آخرین اخبار

سفر به عصر قاجار؛ از پلوخوری ناصرالدین‌شاه تا صف دریافت حقوق

  • کد نوشته: 191972
  • ۱۴۰۳-۰۳-۲۰
  • 47 بازدید
  • از ناهار مفصل ناصرالدین‌شاه در کاخ صاحبقرانیه تا شطرنج‌بازی سرخوشانۀ مجدالدوله در دل طبیعت و صف سرایداران در روز دریافت مواجب؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی در دربار قاجار می‌بریم.

    سفر به عصر قاجار؛ از پلوخوری ناصرالدین‌شاه تا صف دریافت حقوق

    این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

      عکس نخست در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۱۲۷۲ شمسی گرفته شده و میز ناهار ناصرالدین شاه در کاخ صاحبقرانیه را نشان می‌دهد. در مقابل شاه اعتمادالسلطنه بر روی زمین نشسته و همزمان با غذا خورد شاه مشغول صحبت با اوست. در کنار شاه نیز عزیزالسلطان و برخی از خدمه ایستاده‌اند.

    1

    عکس دوم مربوط به یکی از سفرهای تفریحی شاه است. در زمان اتراق، جمعی از درباریان و همراهان شاه که از جملۀ آن‌ها میرآخور و مجدالدوله هستند مشغول بازی شطرنج شده‌اند. ژستی که حاضران در عکس گرفته‌اند مایه‌هایی از طنز و شوخی دارد که با دقت در جزئیات می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.
    مثلا مردی که سمت راست میز نشسته، دارد دستش را به سمت مهره‌ها می‌برد تا ظاهرا تقلبی در بازی صورت بدهد اما یکی از افرادی که در کنار او نشسته مچش را گرفته است!

    2

    عکس سوم آنطور که در آرشیو مربوطه نوشته شده، مربوط به بهمن یا اسفند سال ۱۲۷۲ است. در این تصویر سررشته‌دار یا همان حسابدار مخصوص دربار به همراه صاحب‌منصبان سرایدارخانه نشسته‌اند و مشغول پرداخت مواجب سرایداران هستند. با دقت در عکس می‌توان سکه‌های فراوانی را که بر روی قالی روی هم انباشته شده‌اند مشاهده کرد.

    3

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *