سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی برای اولین بار در پاییز امسال دردسترس متقاضیان قرار گرفته، اما ارتباطی به مرحله سوم ندارد. صحبتهای مسئولان وزارت صمت نشان میدهد سازوکار فروش خودروهای داخلی دستخوش تغییر شده و بهجای عرضه انبوه و یکپارچه از این بعد شاهد فروشهای متوالی توسط خود خودروسازان در بستر سامانه خواهیم بود. در این مرحله که فرآیند آن تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت، درغیاب ایرانخودرو و سایپا چهار شرکت مونتاژکار به رقابت میپردازند و وزارت صمت برخلاف مراحل قبلی بیخیال یکسری از سختگیریها شده و با لحاظ یک شرط مهم امکان ثبتنام برای متقاضیان جدید را فراهم کرده است.
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو
به گزارش فرارو، سامانه یکپارچه فروش خودرو از دوشنبهشب ۲۴ مهر بازگشایی شد و تا ساعت ۲۴ پنجشنبه در دسترس متقاضیان قرار دارد. در این دور از فروش یکپارچه خودرو خبری از ایرانخودرو و سایپا نیست و چهار شرکت مونتاژکار یعنی مدیرانخودرو، کرمانخودرو، صنایع خودروسازی ایلیا و سانیارموتور پارسیان روی هم با ۹ محصول مختلف در قالب سه طرح عادی، جوانی جمعیت (مختص مادران) و خودرو فرسوده رقابت میکنند.
بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو برخلاف چیزی که در رسانهها انعکاس پیدا کرده، طبق صحبتهای مسئولان وزارت صمت ارتباطی به مرحله سوم فروش خودرو ندارد و اساسا بحث شیوه جدید عرضه محصولات توسط خودروسازان مطرح است.
مهدی تقدسی بهعنوان مدیر سامانه یکپارچه گفته: این نوع جدیدی از عرضه در سامانه است که در آن خودروساز بر اساس مازاد تولید خود میتواند خودرو عرضه کند.
از یک طرف دیگر منوچهر منطقی که معاون حمل و نقل وزارت صمت است، در تشریح این اتفاق میگوید: در عرضههای قبلی فرآیند نوبتدهی توسط سامانه انجام میشد و بقیه کارها توسط خودروساز صورت میگرفت، اما از این پس تمام این کارها در سامانه یکپارچه توسط خودروساز انجام میشود و سامانه یکپارچه صرفا نظارت بر شیوه عرضه را برعهده خواهد داشت. همین تفاوتها باعث میشود بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو نسبت به مراحل قبلی تفاوتهای جزیی داشته باشد.
سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس کدام متقاضیان قرار میگیرد؟
سامانه یکپارچه فروش خودرو برای سه گروه از متقاضیان بازگشایی شده است. طبق اطلاعیهای که عصر دوشنبه ۲۴ مهر در سامانه یکپارچه قرار گرفت، جمعیت هدف اول این مرحله آن دسته از متقاضیانی هستند که در ادوار گذشته محصولی از مونتاژکاران حاضر در طرح انتخاب کردند و حالا دنبال تغییر گزینه انتخابی هستند. تبصره مهم، اما این است که اگر متقاضی از سوی همین شرکتها دعوتنامه دریافت کرده، دیگر امکان تغییر محصول ندارد.
سامانه یکپارچه فروش خودرو در قدم بعدی در دسترس متقاضیانی قرار گرفته، که درجریان دور دوم یعنی اردیبهشت امسال مرحله ثبتنام در سامانه را پشتسر گذاشتند، اما تا الان انتخابی نداشتند و محصولی به آنها تعلق نگرفته است. آخرین گروه هم متقاضیان جدیدی هستند که تا الان مراحل ثبتنام را طی نکردند. وزارت صمت برای تشویق متقاضیان جدید بابت ثبتنام در سامانه، از شروطی مثل افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به حساب وکالتی صرفنظر کرده، اما نکته مهم این است که ظرفیت قابل عرضه به این دسته از متقاضیان بعد از تعیینتکلیف متقاضیان گروه اول و دوم مشخص میشود.
قیمت خودروهای سامانه یکپارچه
سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی با عرضه ۹ محصول مختلف از چهار مونتاژکار بازگشایی شده است. از بین این ۹ محصول، دایون Y7 و تیگارد X35 برای اولین بار عرضه میشوند و شورای رقابت اخیرا تکلیف قیمت آنها را مشخص کرده است.
قیمت دایون Y7 در کارخانه یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان اعلام شده و خرید تیگارد X35 یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرج برمیدارد. مدلهایی که هنوز پای آنها به بازار آزاد باز نشده است. اما این وسط دوتا از مدلهای عرضهشده توسط در بستر سامانه یکپارچه در بازار آزاد با قیمت کمتری خریدوفروش میشوند. اولی امویام X55 پرو مدیرانخودرو است و دومی جک J4 کرمانموتور.
قیمت امویام X55 پرو در بازار آزاد حدود ۲۰ میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه است و جک J4 کرمانموتور در بازار آزاد حولوحوش ۲۶ میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه دست به دست میشود. فونیکس FX و چری آریزو شش دیگر محصولات مدیرانخودرو در این مرحله بهحساب میآیند که حاشیه سود خرید آنها بهترتیب حدود ۷۵ میلیون تومان و ۱۴۱ میلیون تومان تخمین زده میشود.
جک S3 یکی دیگر از مدلهای عرضهشده توسط کرمانموتور است که در سامانه یکپارچه تقریبا ۶۰ میلیون زیر قیمت بازار آزاد فروخته میشود. تفاوت قیمت جک S5 در کارخانه و بازار کمی بیش از ۸۳ میلیون تومان است و خریداران J7 از سامانه یکپارچه حدود ۳۶۸ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد هزینه میکنند.
قیمت خودروهای سامانه یکپارچه
خودرو
کارخانه
بازار آزاد
امویام X55 پرو
یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان
فونیکس FX
یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
چری آریزو شش
یک میلیارد و ۲۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان
جک S3
۹۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
۹۷۰ میلیون تومان
جک J4
۷۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان
۷۴۰ میلیون تومان
جک S5
یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان
یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان
کیامسی J7
یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان
یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان
دایون Y7
یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون تومان
نامشخص
تیگارد X35
یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان
نامشخص
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید