به گزارش خبرنگار دیدگاه نیوز در لرستان، مهندس عباس شرفی با بیان اینکه استان لرستان در مسیر کریدور اتصال جنوب به شمال قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: استان خوزستان و بنادر مهمی که در این استان وجود دارند و متعاقب آن مراکز صنعتی مهمی مثل استان اصفهان، مرکزی، قم و تهران، اهمیت لرستان به عنوان یک اتصال دهنده را بیش از پیش نمایان کرده است.
وی با اشاره به اینکه قریب به ۸ هزار کیلومتر جاده در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: نزدیک به ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر جاده آسفالته روستایی، حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر راههای اصلی بزرگراهی و ۲هزار کیلومتر جاده خاکی لرستان وجود دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان لرستان افزود: شهرستانهایی که جادههای خاکی آنها نسبت به سایر شهرستانها بیشتر است به ترتیب الیگودرز ، دلفان و خرم آباد هستند و مابقی شهرستانها در رده های بعدی قرار دارند.
مهندس شرفی ادامه داد: نزدیک به ۱۴ هزار دستگاه پل در لرستان وجود دارد و با توجه به اینکه بر خلاف استان اصفهان و خوزستان که بیشتر حالت دشت را دارند، لرستان یک استان کوهستانی است که از ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت استان، ۹۰ درصد آن کوهستانی میباشد و همین موضوع میطلبد تعداد پلهای بزرگی در استان لرستان احداث گردد.
این مقام مسئول تصریح کرد: اداره کل راهداری استان لرستان در بخش ماشینآلات دارای ۳۳۰ دستگاه ماشین آلات با حدود ۵۵۰ نفر نیرو می باشد و در بخش حمل و نقل نیز دارای شرح وظایفی بوده و دارای ۸۸ شرکت مسافربری و ۸۷ شرکت باربری است، تعداد ۱۰ پاسگاه پلیس راه، ۱۴ دستگاه مجتمع خدماتی رفاهی و ۳۲ واحد راهدارخانه متعلق به این اداره کل هرکدام به نوبه خود به مردم ارائه خدمت میکنند.
وی همچنین گفت: در حوزه معاونت فنی، مدیریت کنترل راهها، دوربینهای این اداره کل محورهای استان را پوشش میدهند، علاوه بر این راههای روستایی و الحاق آن به اداره کل راهداری کار را دو چندان کرده است و الان در حال مبادله پروندهها از اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان لرستان هستیم و پیگیری میکنیم از طریق استانداری لرستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعتبارات سال ۹۹ حوزه راه روستایی به این اداره کل اختصاص داده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان اظهار داشت: مردم حق دارند بدانند شرح وظایف یک اداره کل در استان و در سطح کشور چیست تا بتوانند مطالبات منطقی خود را از آن اداره کل بخواهند.
سیل ۹۸، خسارات و اعتبارات تخصیص یافته به راهداری
مهندس شرفی به وقوع سیل بزرگ در سال ۹۸ لرستان و خسارات آن به زیر بخشهای اداره کل راهداری اشاره کرد و افزود: سیل ششم و دوازدهم فروردین ۹۸، نزدیک به یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به زیربخشهای این ادارهکل خسارت وارد کرد و این برآورد حداقلی بوده است، در حالی که خسارت از این مقدار بیشتر بود و ما انتظار داشتیم این میزان خسارات به موقع پرداخت شود ولی با پیگیری ها و تلاش استان ، سازمان راهداری کشور و وزارت راه و شهرسازی سعی شد اعتبارات متناسب با سیلهای ششم و دوازدهم فروردین به استان اختصاص یابد اما تاکنون تنها ۲۳۰ میلیارد تومان مصوب شده است که ۱۰۸ میلیارد تومان آن از اعتبارات استانی و ۱۲۲ میلیارد تومان دیگر توسط سازمان راهداری به استان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این اعتبار، اقدام به اولویتبندی و کار را به دو بخش تقسیم کردیم، یک بخش کارهای موقت بود، لذا با هماهنگی سازمان راهداری کشور، وزارت راه و شهرسازی یک سری پلها به صورت موقت از استانهای دیگر به لرستان حمل شد و نزدیک به ۱۰ دستگاه پل خرپایی از استانهای اصفهان، زنجان، تهران یزد و بوشهر به استان لرستان منتقل گردید. پلها مورد نیاز ضروری مردم بدون محاسبات و کار کارشناسی و با هدف تردد مردم از جمله پلهای دو آب چم شهران، زیودار کلات زیودار، شاهیوند و پل حیات الغیب از استانهای مبداء آورده و بر روی کوله های قبلی نصب شد.
پایان بخش اول
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سرپرست دیدگاه نیوز در استان لرستان، بیش از ۱۰ سال است که در عرصه مطبوعات و خبرگزاری ها در این استان فعالیت میکند.
دیدگاهتان را بنویسید