×
آخرین اخبار

معاون وزیر و رئیس مرکز ملی فرش ایران در کارگروه فرش آذربایجان شرقی ؛
راه اندازی هاب تخصصی فرش جهانی در آذربایجان شرقی

  • کد نوشته: 60793
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۹
  • 560 بازدید
  • رئیس مرکز ملی فرش ایران از آمادگی برای راه اندازی هاب تخصصی فرش جهانی در آذربایجان شرقی خبر داد .
    راه اندازی هاب تخصصی فرش جهانی در آذربایجان شرقی
    به گزارش دیدگاه نیوز ،  روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ، فرحناز رافع با بیان اینکه ایجاد شهر تخصصی فرش دستبافت در استان پیگیری می شود ، گفت : با توجه به اینکه تبریز پایتخت جهانی فرش دستباف می باشد ، تحقق این امر با جدیت دنبال می شود و راه اندازی نمایشگاه تخصصی فرش دستباف به صورت دائمی در تبریز به عنوان یک هاب علمی و جهانی در دستور کار قرار دارد.

    وی گفت : آذربایجان شرقی دارای قدمتی تاریخی در هنر  صنعت فرش دستباف در جهان است و مرکز ملی فرش ایران نیز اهتمام ویژه ای به توسعه و پیشبرد اهداف فرش در این استان دارد.

    رئیس مرکز ملی فرش ایران با قدردانی از تلاش های معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار و رئیس سازمان صمت استان ، افزود : ارتزاق ۱۰ میلیون نفر از این صنعت ، توجه ویژه و بیش از پیش به این عرصه را ضروری ساخته است .

    رافع بر ضرورت آسیب شناسی و برنامه ریزی های مناسب در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ، تأکید کرد و گفت : با پیگیری های انجام شده و مصوبه دولت ، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به بیمه قالیبافان در سال ۱۴۰۰ شده است.

    وی از آغاز صدور کارت بیمه عشایری و روستایی برای قالیبافان از مهر ماه سال گذشته و معرفی۴۰۰ هزار نفر به بیمه روستایی خبر داد و تصریح کرد : کارت عشایری برای آنان صادر خواهد شد و امور مربوط به بیمه درمان و تکمیلی قالیبافان در حال انجام است ، همچنین برای تمدید کارت بیمه ، دیگر نیازی به تمدید کارت از سوی سازمان فنی و حرفه ای نمی باشد.

    فرحناز رافع با بیان اینکه با مصوبه هیأت دولت و در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی ، نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت فنی و کارشناسان زبده جهت ارزیابی و بازرسی تخصصی و جلوگیری از تخلفات ، اقدام خواهند کرد ، گفت : در حوزه های مختلف این هنر  صنعت اعم از آموزش و پژوهش ، هدایت تحصیلی ، آموزش مجازی مربیان ، معلمان و ذینفعان ، اصالت فرش ، بازاریابی ، دیجیتال مارکتینگ و تولید اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در حوزه اکو سیستم فرش دستباف در مرکز ملی فرش ایران طراحی سایت به صورت بین المللی انجام شده است .

    وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در خصوص سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، ادامه داد : توجه به اقتصاد فرش در ایران یک الزام است و باید در این زمینه در تبریز اتفاق های جدید و بسترهای تازه ایجاد شود.

    رافع ایجاد ارزش های جدید برای فرش دستباف به عنوان کالای سرمایه ای را یکی از مهمترین اقدامات پیش رو برشمرد و تصریح کرد : در زمینه خرید داخل ، آذربایجان شرقی قطعا به عنوان استان پایلوت قرار خواهد گرفت .

    وی فروش اقساطی ، تسهیلات کارا ، حمایت معنوی و مادی از ایجاد و توسعه مجتمع های متمرکز و کارگاهی ، راه اندازی بانک اطلاعاتی و حمایت از طرح های مطالعاتی جامعه دانشگاهی را از دیگر برنامه های حوزه فرش در تبریز عنوان کرد و افزود : همه ما وظیفه داریم از نام آوران فرش دستباف تبریز تجلیل نموده و در شناساندن اساتید این هنر  صنعت تاریخی به جامعه با حمایت های تمامی مسئولین استانی و مرکز ملی فرش ایران تلاش کنیم.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در ادامه جلسه گروه کاری فرش دستباف استان ، با بیان اینکه با توجه به شناخته شدن تبریز توسط اتحادیه جهانی به عنوان پایتخت فرش دستباف جهان و شرایط ویژه شهر تبریز با قدمت و تاریخ دیرینه در هنر- صنعت فرش ، توجه و نگاه ملی را ایجاب می کند.

    وی با اشاره به تفاهم ملی موجود در این زمینه و اعلام وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از تشکیل دبیرخانه دائمی در تبریز خبر داد و گفت : استان آذربایجان شرقی یکی از فعال ترین خوشه های فرش را درکشور دارد و ظرفیت علمی و فنی جامعه دانشگاهی استان بویژه دانشگاه هنر تبریز و همکاری و تعامل تمامی دستگاه های متولی آینده خوبی را برای استان و کشور در بازارهای جهانی رقم خواهد زد.

    علی جهانگیری تدوین برنامه ای به عنوان خوشه فرش با همکاری سایر دستگاه ها را اقدامی مثبت در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده برشمرد و افزود : تکمیل و اجرای برنامه یاد شده کمک مرکز ملی فرش ایران را می طلبد.

    وی بر ضرورت تهیه آمار صحیح و درست و اجرای طرح آماری به منظور برنامه ریزی های دقیق در حوزه های مختلف تولید ، صادرات ، بیمه قالیبافان و سایر موارد این بخش تأکید کرد و ادامه داد : اهداف باید به صورت کمی و قابل سنجش باشد و امکان ارزیابی فراهم شود.

    معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار آذربایجان شرقی حمایت مرکز ملی فرش ایران در ایجاد نمایشگاه فرش در سطح بین المللی در تبریز را با توجه به انتخاب این شهر به عنوان پایتخت جهانی فرش دستباف جهان مهم دانست و تصریح کرد : ایجاد شهرک تخصصی فرش ، تقویت ساختار اداره فرش استان و تغییر ساختار در هنر  صنعت فرش با ایجاد مراکز و مجتمع های کارگاهی فرش و توسعه تولید متمرکز ، ارتباط هرچه بیشتر صنعتگران و هنرمندان فرش با جامعه دانشگاهی و علمی استان و اختصاص بودجه لازم برای تحقیق و توسعه جهت ارتقاء دانش فنی فرش از موارد مهمی است که اهتمام ویژه ای باید در این مباحث صورت گیرد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در ادامه در کارگروه فرش استان با بیان اینکه کاهش تعداد قالیبافان به دلیل مشکلات و مسائل بیمه ای و عدم تخصیص بودجه ، نیازمند اقدام جدی است ، گفت : در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها باید با برنامه محوری و هماهنگی تمامی دستگاههای مسئول بویژه همراهی نمایندگات خدوم مردم استان در مجلس شورای اسلامی در راستای افزایش بیمه شدگان و حمایت از توسعه همه جانبه این هنر  صنعت تلاش کنیم .

    وی با اشاره اهمیت تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تأمین در صنایع مزیت دار استان و توجه بیش از پیش به ظرفیت های بومی منطقه ، تصریح کرد : جهت حضور در بازارهای جهانی باید پایانه صادراتی تخصصی فرش تبریز نهادینه شود و همچنین با ایجان نمایشگاههای مشترک از بازار کشورهای همجوار بویژه آذربایجان و حوزه قفقاز نهایت بهره را ببریم .

    امین زاده ادامه داد : آذربایجان شرقی و به تبع آن تبریز به عنوان پایتخت فرش دستباف ایران شناخته شده و سهم به سزایی در تولید و صادرات فرش دستباف ایفا می کند، به طوری که ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف کشور را این استان تامین می کند.

    وی بر ضرورت ایجاد شهرک تخصصی و کارگاههای مجتمع فرش در راستای حل موضوع بیمه قالیبافان تأکید کرد و افزود : به منظور جلوگیری ازمهاجرت و تغییر شغل صنعتگران و هنرمندان این هنر اصیل به دلیل عدم بهره مندی از مزایای این شغل ، تحقق این امر با جدیت دنبال خواهد شد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در هنر  صنعت فرش باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم ، خاطر نشان کرد : تعریف پروژه هایی در جهت حل مسائل مربوط به فرش یک الزام بوده و مجموعه فرش استان با حمایت های مرکز ملی فرش ایران در راستای ایجاد مرکزی جهت تعیین اصالت فرش و صدور شناسنامه و همچنین جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور ایجاد و تقویت برندینگ تلاش می کند .

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *