به گزارش دیدگاه نیوز از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، احمد هاشمی، گفت: این پروژه که با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به سرانجام رسیده است، فردا پنجشنبه در مراسمی با حضور مقامهای ارشد صنعت نفت و انرژی کشور، اعضای کمیسیون انرژی، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی بهصورت رسمی به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: این پروژه از سه جنبه اقتصادی، استراتژیک و زیستمحیطی برای مجموعه پالایشگاه بندرعباس اهمیت بالایی دارد و نقطه عطفی در مسیر توسعه زیرساختهای انتقال خوراک به این پالایشگاه در شرایط ناترازی سوخت کشور است.
همچنین مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در خصوص این خط افزود: راهاندازی خط لوله تأمین خوراک انشعابی از خط لوله اصلی گوره – جاسک به پالایشگاه بندرعباس صرفهجویی سالانه ۸۰ میلیون دلاری از انتقال زمینی به جای دریایی را به همراه دارد.
محمد مشکینفام درباره پروژه تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس گفت: قرارداد این پروژه در آبان ۱۳۹۹ با شرکت مارون مکانیک منعقد شد و عملیات اجرایی آن در مدت ۱۵ ماه به پایان رسید. این خط لوله از کیلومتر ۷۳۷ خط لوله گوره – جاسک منشعب و به پالایشگاه بندرعباس متصل شد.
وی با اشاره به سرمایهگذاری حدود ۳۲ میلیون یورویی شرکت ملی نفت ایران در این پروژه بهعنوان سرمایهگذار افزود: کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بود که با شرکت مارون مکانیک بهعنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس در پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.
تمامی لولهها؛ ۱۰۰درصد داخلی
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به نقش شرکتهای داخلی در اجرای این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: همه لولهها بهصورت ۱۰۰درصد داخلی تولید شدهاند. تختالهای فولادی را فولاد مبارکه تولید کرد و در ادامه در شرکت اکسین به ورق تبدیل و در نهایت در شرکت صفا به لوله تبدیل شد. در مجموع سه شرکت داخلی در ساخت این لولهها نقش داشتند.
مشکینفام ادامه داد: راهاندازی این خط لوله افزون بر تأمین خوراک پایدار پالایشگاه بندرعباس، مشکلات ناشی از حملونقل دریایی و شرایط جوی را برطرف میکند. از این پس خوراک پالایشگاه از طریق خط لوله خشکی تأمین میشود که سبب کاهش هزینهها و افزایش پایداری تأمین خوراک میشود.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی پروژه گفت: تأخیر در تأمین لولهها و مشکلات مربوط به تحصیل اراضی از جمله موانع اصلی بودند. با این حال، تأکید بر استفاده از تولید داخلی، با وجود امکان واردات سریعتر، از اولویتهای شرکت بود. لولههای مورد استفاده دارای استاندارد NACE بوده که این خود دستاوردی مهم بهشمار میآید.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: ظرفیت انتقال خط لوله خوراک پالایشگاه بندرعباس ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و عملیات انتقال نفت به مخازن پالایشگاه بهصورت مستمر ادامه دارد.
اشتغالزایی برای ۳۲۰ نفر
مشکینفام درباره دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه بهصورت مستقیم برای ۳۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرد و صرفهجویی سالانه ۸۰ میلیون دلاری از انتقال زمینی به جای دریایی را به همراه دارد.
وی درباره دیگر پروژهها نیز افزود: در نیمه دوم امسال باید ۱۰۳۷ کیلومتر خط لوله را وارد مدار میکردیم. تاکنون ۴۶۰ کیلومتر خط لوله بندرعباس – رفسنجان و خط ۳۷ کیلومتری پالایشگاه بندرعباس به بهرهبرداری رسیده است، همچنین ۲۲۰ کیلومتر خط لوله ۱۴ اینچی و ۳۷ کیلومتر خط لوله ۱۰ اینچی ارومیه – تبریز آماده بهرهبرداری است. عملیات اجرایی خط ۳۴۰ کیلومتری سبزآب – ری نیز تا پایان بهمن تکمیل خواهد شد.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید