×
آخرین اخبار

توسعه لرستان، نیازمند داشتن هدف و برنامه است

  • کد نوشته: 32016
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۱
  • 788 بازدید
  • داشتن برنامه و هدف مشخص، کلید واژه ی مفقوده ای است که در این سالها جدی گرفته نشد و نمایندگان و مدیران ارشد بدون داشتن برنامه و هدف از پیش تعیین شده؛ گرفتار مسائل جزئی و روزمره شدند .
    توسعه لرستان، نیازمند داشتن هدف و برنامه است

    به گزارش خبرنگار روز از لرستان، علی قربانی/ با شروع به کار مجلس یازدهم به نظر می رسد ضرورت دارد نمایندگان جدید مردم لرستان با نگاه دقیق به عملکرد نمایندگان گذشته و مرور نقاط قوت و ضعف عملکرد آنها تلاش کنند تا ضمن درس گرفتن از تجارب آنها از تکرار تجارب ناموفقی که انتخاب مردم را در پایان چهار ساله نمایندگی آنها با چالش مواجه کرد ، اجتناب کنند.
    قطعا نمایندگان فعلی در حوزه های مختلف مشاورانی دارند که آنها را در نوع تعامل با مردم و جهت گیری در موقعیت های مختلف کمک می کنندو راهبردهای لازم را برای جلب نظر مردم و تاثیرگذاری بر افکار عمومی به آنان ارائه می کنند .
    بد نیست در مقدمه به وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منظر قانون اشاره کنیم ودر ادامه به کالبدهای شکافی فرصت ها و تهدیدهایی که در این ادوار جدی گرفته نشد ، می پردازیم .
    بر اساس نصق صریح قانون نمایندگان مجلس دو وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت را برعهده دارندکه حد و حدود این نظارت و قانونگذاری هم دقیقا مشخص شده است .
    براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی ، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارد و می تواند در عموم مسائل در حدود مقرر ، قانون وضع کند .مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد که از مهمترین جنبه های نظارتی نمایندگان می توان به نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت ، نظارت عام نمایندگان در قالب تذکرو سوال و نظارت بر امور مختلف کشوراز طریق تحقیق و تفحص ، نظارت اطلاعی ونظارت مالی( تصویب بودجه سالانه کشور ) اشاره کرد .
    با نگاهی به انتخاب مردم لرستان در ادوار مختلف باید اذعان کرد که مردم در هر دوره با نگاه به عملکرد ، شعار و راهبردنمایندگان و فضای غالب در ایام تبلیغات ،دست به انتخاب زده و در مقاطع مختلف افرادی را روانه مجلس شورای اسلامی کرده اند .
    کلید واژه مشترک تمام تبلیغات در این ادوار دست گذاشتن روی مفاهیمی کلیدی همچون اشتغال ، بیکاری جوانان ، فقر ، مبارزه با فساد و زدو بندهای سیاسی و پایان دادن به حیات مدیران ناکارآمد و ناتوان بوده است .
    اگر بخواهیم منصفانه در باره عملکرد نمایندگان لرستان در ادوار مختلف نظر بدهیم باید اشاره کنیم که نمی توان به صورت قطع و یقین عملکرد هیچ نماینده ای را به صورت کامل تایید و یا رد کرد و در کارنامه هر کدام از نمایندگان هم نقاط مثبت و هم منفی فراوانی وجود دارد که باید به دقت بررسی و کنکاش شود .
    نکته مهم دیگری که در این مقال باید به آن اشاره کنیم این است که افکار عمومی نمایندگان را با شعارهای انتخاباتی آنها در ایام تبلیغات و عملکرد گذشته آنها قضاوت می کند؛ ولی در بدو ورود نمایندگان به مجلس شورای اسلامی هیچ حرکتی از نمایندگان از چشمان تیزبین مردم مغفول نمانده و آنها منتخبین و وکلای خود را به دقت ارزیابی و قضاوت می کنند . باید بپذیریم که گرچه نفس فریاد زدن درد و رنج مردم لرستان مطلوب و پدیرفتنی است ؛ اما اگر این فریاد زدن ها به شگردی برای جلب توجه مردم تبدیل شود و پشت بند آن برنامه عملیاتی برای جذب اعتبار از محل های قانونی و تلاش و رایزنی برای تصویب قوانین نباشد ، چه بسا نماینده از هدف اصلی دور شده و پس از چند نطق نتیجه عکس خواهد داد .
    گرچه باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز سنگینی بار مسئولیت و رسالت خود را در این امر خطیر احساس کرده و بدانند که مجموعه خواسته ها و انتظارات مردم و نظام از مجلس رفع گرفتاری و محرومیت و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری کشور است که باید آنها را جدی گرفت و قبل از پرداختن به لوایح و تبصره ها و مواد غیر ضروری به فکر مسائل اصلی و کلیدی کشور بود .
    با نگاهی به گذشته نمایندگان لرستان باید اذعان کرد که فرصت های زیادی برای نمایندگان در دوره چهارساله وجود دارد که اگر به درستی تشخیص داده شود و در راستای آن حرکت شود هم توسعه پایدار استان در بخش های مختلف تضمین خواهد شد و هم اعتماد مردم در ادامه راه قرین آنان خواهد بود .

    داشتن برنامه و هدف مشخص کلید واژه ی مفقوده ای است که در این سالها جدی گرفته نشدو نمایندگان و مدیران ارشد بدون داشتن برنامه و هدف از پیش تعیین شده ؛گرفتار مسائل جزئی و روزمره شدند .
    باید روی این سخن ادیسون بسیار تعمق و تامل کرد که می گوید : همه آنهایی که شلوغ هستند ؛ الزاما مشغول انجام یک کار واقعی نیستند . هر فعالیتی با داشتن خروجی یا دست یابی به اهداف معنا پیدا می کند . و برای رسیدن به این ها به همان اندازه که نیازمند عرق ریختن هستیم ؛ به فکر کردن ،برنامه ریزی ، گردآوری اطلاعات و هدف گذاری نیز نیاز داریم .
    نمایندگان قبل از آنکه به خود بگویند نماینده یک منطقه جغرافیایی ویک شهر هستند ؛ باید باور کنند که نماینده یک کشور و استان هستندو باید بیش از آنکه به فکر اهداف جزئی و کوچک باشند منافع کلی و توسعه پایدار را در بخش های مختلف مدنظر قرار دهند و ایمان داشته باشند که اگر با همدلی ، هم افزایی، همکاری و اجماع نظراهداف کلی را دنبال کنند قطع و یقین اهداف جزئی و کوچک منطقه ای آنان نیز تامین خواهد شد .
    بر هر اهل خرد و اندیشه ای پوشیده نیست که در این سالها نداشتن برنامه مدون واستراتژیک برای توسعه پایدار در بخش های مختلف از جمله الزاماتی بوده که به آن پرداخته نشده است و نه مدیران ارشد و نه نمایندگان نقشه راهی که ادامه مسیر را برای آنها مشخص کند ؛ نداشته اندو بیشتر خود را مشغول برنامه های تکراری و خسته کننده روزمره کرده اند. افت جایگاه استان در شاخص های مختلف در بازه زمانی متفاوت موید این مطلب است که هر چه زمان می گذرد لرستان شاهد افت بیشتری در شاخص بیکاری ، تورم و فلاکت بوده است .
    گرچه دوران چهارساله نمایندگی به سرعت سپری می شود ؛ولی نمایندگان فرصت مناسبی برای تدوین و برنامه ریزی کارشناسی برای توسعه استان با مدد گرفتن از اصحاب خردو صاحبنظران در رشته های مختلف دانشگاهی دارند و باید بدون توجه به رقابت های انتخاباتی ؛خود را وکیل تمام مردم بدانندو از حرکت های حزبی و سیاسی صرف و دخالت های بیجا در انتصابات مدیران خودداری کنند تا بتوانند به عنوان مدافع حقوق عامه مردم از ظرفیت های قانونی خود نظیر سوال ، تذکرو بررسی عملکرد مدیران استفاده کنند . این مسئله تهدیدی جدی برای توسعه است که نماینده ای بخواهد با معامله با مدیران ارشد، نیروهای خود را در بدنه مدیریتی دستگاههای اجرایی جا دهدو طرفداران خود را با این چرخه معیوب راضی نگهدارد و با این کار عملا شان نظارت ، سوال و پیگیری خود را از مدیران نادیده بگیرد .
    نکته مهم دیگر این است که وکلای مردم باید تمام ظرفیت خود را برای توسعه و پیشرفت استان مصروف کنند و از پرداختن به حواشی خسته کننده و وقت گیر اجتناب کنند . نماینده باید شان خود را به عنوان وکیل مردم بداندو خود را درگیر مسائل کوچک و جزئی و مشاجرات بی هدف نکند .
    تهدید دیگری که در ادوار مختلف باعث ضربه زدن به وکلای مردم شده ، حرکت ناصواب مشاوران و اطرافیانی است که در معاملات و بده بستان های زائد غرق شده و جایگاه نمایندگان را خدشه دار می کنند . وکلای مردم باید بر کار مشاوران و اعضای دفتر خود اشراف داشته باشند و اجازه ندهند افرادی با سوء استفاده از موقعیت آنان به دنبال منفعت طلبی و معامله گری باشند .
    ارتباط مستمر با مردم و حفظ کردن روحیه مردمی از جمله ویژگی هایی است که یک نماینده باید خود را ملزم به آن بداند و در هیچ برهه ای خود را از وکلایش جدا نکند و در عمل نشان دهد که ورود به مجلس نتوانسته است او را از مردم جدا کرده و با صاحبان زرو زور و تجملات آن چنانی همنشین کند .
    در پایان تاکید می گردد معیارو ملاک مردم برای اعتماد به نمایندگان عملکرد آنان است و اگر نماینده ای بخواهد جایگاه خود را در بین مردم حفظ کند باید بتواند خالصانه و صادقانه در مسیر خدمت به مردم و رفع مشکلات و موانع پیش روی آنان حرکت کندو بداند که مردم بهترین قضاوت را در مورد عملکرد مسئولان دارندو هیچ گاه خادمان واقعی خود را فراموش نخواهند کرد.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *