×
آخرین اخبار

تهدید «مهرجویی»؛ از نارنجک «مخملباف» تا خنده‌های «افخمی»!

  • کد نوشته: 162962
  • ۱۴۰۲-۰۸-۰۶
  • 150 بازدید
  • اولین هفته از آبان‌ماه ۱۴۰۲ را در حالی سپری می‌کنیم که بهروز افخمی، مهران احمدی، کیانوش عیاری، باران کوثری و محسن مخملباف را می‌توان از چهره‌های خبرساز فرهنگ و هنر در این هفته دانست.

    تهدید «مهرجویی»؛ از نارنجک «مخملباف» تا خنده‌های «افخمی»!

    در این بسته خبری تلاش داریم با تمرکز بر تازه‌ترین اخبار و حواشی مرتبط با هنرمندان فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، درباره مهمترین چهره‌های خبرساز هر هفته بنویسیم.

    هفته اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ که امروز جمعه ۵ آبان‌ماه به پایان آن رسیده‌ایم، را می‌توان هفته «واکنش‌ها» دانست؛ در این هفته بیش از آنکه فعالیت چهره‌ها خبرساز شود، واکنش‌ها نسبت به آن‌ها تبدیل به تیتر رسانه‌ها شد.

    بهروز افخمی؛ شوخی تلخ با تراژدی مهرجویی!

    «بی‌سوادها درباره خنده من حرف مفت می‌زنند!»‌ حالا این اظهارنظر را هم می‌توانیم در فهرست دیگر اظهارنظرهای شاذ و عجیب بهروز افخمی در سال‌های اخیر قرار دهیم، اظهارنظرهایی که گویی به‌صورت هدفمند از سوی این فیلمساز مطرح می‌شوند تا چهره‌ای خاص، متفاوت و خبرساز از خود ساخته باشد!

    ماجرا از جایی آغاز شد که در ابتدای هفته متهمان پرونده قتل فجیع زنده‌یاد داریوش مهرجویی به محل قتل منتقل شدند تا با حضور نیروهای قضایی و انتظامی صحنه قتل را بازسازی کنند، طبیعتا با توجه به اطلاع‌رسانی قبلی، نمایندگان رسانه‌ها هم در محل ویلا حاضر شدند تا آخرین اخبار درباره این پرونده پیچیده را مخابره کنند. این اتفاق اما دو چهره خبرساز داشت؛ یکی «قاتل نوجوان مهرجویی» که اولین تصویرش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و دیگری «بهروز افخمی» که خنده‌هایش تعجب‌برانگیز شد!

    این کارگردان که حضورش در محل بازسازی این جنایت، غیرمنتظره بود وقتی با پرسش رسانه‌ها مواجه شد، درباره دلیل حضور خود گفت: وقتی از این حادثه از طریق فضای مجازی با‌خبر شدم، خیلی متأثر شدم و تصمیم گرفتم پس از مراسم خاکسپاری مهرجویی و همسرش به محل حادثه بیایم و فضای اینجا را از نزدیک ببینم و در آینده فیلمی با داستان توصیفی از این حادثه به سبک هیچکاک بسازم.»

    تا اینجا همه چیز می‌توانست طبیعی باشد اما از آنجایی که افخمی این توضیحات را در یک گفتگوی ویدئویی ارائه کرد، خنده‌هایش حین بیان این جملات از دید مخاطبان پنهان نماند و به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. همان انتقادهایی که افخمی ابتدا آن‌ها را «حرف مفت» توصیف کرد بعدتر، در یک گفتگوی رادیویی دیگر درباره‌شان گفت: «اینها حرف‌های آدم‌های مالیخولیایی است. این خنده می‌تواند خنده تلخی باشد یا خنده فردی باشد که با کسانی که انتظارشان هم نداشته روبرو شده و حالا قرار است جواب سوالاتشان را هم بدهد و بی‌ادبی هم نکرده باشد.»

    مهران احمدی؛ همکاری مجدد با اوج

    اگر در ترکیب فیلم‌های جشنواره فجر گذشته و چرخه اکران امسال موفق به تماشای فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی شده باشید، حتما تأیید می‌کنید که یکی از برگ‌برند‌ه‌های این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی متفاوت مهران احمدی در آن است.

    احمدی که بیشترین شهرت خود را در عرصه بازیگری وام‌دار کاراکتر طنز «بهبود» در مجموعه «پایتخت» است و در عرصه کارگردانی سینما هم تا کنون دو فیلم «مصادره» و «سگ‌بند» را در فضایی کمدی به پرده سینما رسانده است، در ایفای نقش‌های جدی و غیرکمدی، کارنامه به مراتب موفق‌تری در سینما دارد.

    مهران احمدی که به تازگی نقش‌آفرینی در یک فیلم کمدی به نام «به‌خاطر یک کیف دلار»‌ را به اتمام رسانده بود، بنابر اعلام خبرگزاری مهر، این هفته به‌عنوان بازیگر اصلی تازه‌ترین فیلم بابک خواجه‌پاشا مقابل دوربین رفته است. فیلمی به نام «آبی روشن» که مهمترین نکته آن سرمایه‌گذاری سازمان اوج روی آن به‌عنوان یک فیلم اجتماعی است.

    مهران احمدی پیش‌تر در دو فیلم «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده و «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، با سرمایه‌گذار سازمان اوج ایفای نقش کرده بود و حالا این تازه‌ترین همکاری این بازیگر با این سازمان محسوب می‌شود.

    بابک‌ خواجه‌پاشا از کارگردانان فیلم‌اولی جشنواره گذشته فیلم فجر بود که با «در آغوش درخت» به‌صورت ویژه موردتوجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت و به همین دلیل دومین ساخته‌اش می‌تواند از آثار کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال محسوب شود.

    کیانوش عیاری؛ از خانه تا ویلا!

    یکی از آرام‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینمای ایران همین کیانوش عیاری است که به‌طرز عجیبی فعالیت‌هایش همواره با حاشیه‌هایی مواجه می‌شود! او از معدود چهره‌های معتبر و باسابقه سینمای ایران است که فهرستی از آثار توقیفی و بلاتکلیف در کارنامه خود دارد!

    عیاری که بعد از حواشی عجیب فیلم «خانه پدری» سراغ فیلم «کاناپه»‌ رفت، هنوز موفق به اکران عمومی این فیلم نشده است و بنابر آنچه چالش استفاده از کلاه گیس از سوی بازیگران زن این فیلم اعلام شده، همچنان در توقیف به سر می‌برد.

    در عرصه سریال‌سازی هم عیاری بعد از به سرانجام رساندن سریال ماندگار و محبوب «روزگار قریب»‌، پروژه دیگری را در میانه دهه ۹۰ در دست گرفت که با نام «۷۸ متر» به تولید رسید. این سریال هم تبدیل به یکی از پروژه‌های بلاتکلیف تلویزیون شده است. بنابر برخی ملاحظات ممیزی، مدیریت جدید تلویزیون تمایلی به پخش آن ندارد و این عدم تمایل را هم صراحتا اعلام کرده‌اند. به همین دلیل هم در تلاش هستند تا سریال را به یک پلتفرم واگذار کنند و خودشان زیر بار پخش آن نروند!

    در حالی که این هفته برخی رسانه‌ها خبر دادند که سریال «۷۸ متر» هنوز در میان پلتفرم‌های خانگی هم مشتری پیدا نکرده است، همزمان خبر رسید تازه‌ترین فیلم سینمایی عیاری با نام «ویلای ساحلی»‌ به سرانجام رسیده و قرار است آذرماه روانه پرده سینماها شود.

    مهمترین ویژگی «ویلای ساحلی»‌ حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی در نقش‌های اصلی آن است که می‌تواند این فیلم را به یکی از جدی‌ترین مدعیان فتح گیشه در نیمه دوم سال جاری تبدیل کند. باید دید آیا این فیلم گره کور عرضه آثار کیانوش عیاری را باز خواهد کرد؟

    باران کوثری؛ چالش ممنوع‌الکاری

    «درباره ممنوع‌الکار شدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان پذیر نیست.» تنها چند روز بعد از اظهارنظر صریح حبیب ایل‌بیگی مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ممنوع‌الکاری قطعی بازیگران زن کشف‌حجاب کرده، اسماعیلی وزیر ارشاد هم با این جملات روی این خبر صحه گذاشت.

    برخی رسانه‌های سینمایی بر اساس تصاویر منتشر شده از بازیگران مطرح طی یک سال گذشته، فهرستی از بازیگران زن را ارائه کردند که به احتمال زیاد دیگر امکان فعالیت در سینمای ایران را نخواهند داشت. چهره‌هایی مانند هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی البته پیش‌تر از بازیگری خداحافظی کرده بودند اما حضور اسامی بازیگران جوان‌تری همچون ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، پانته‌آ بهرام، شقایق دهقان و ویشکا آسایش در این فهرست، بازتاب‌های بسیاری در محافل سینمایی پیدا کرد.

    باران کوثری اما در حالی نامش در فهرست بازیگران ممنوع‌الکار درج شده که همین روزها فیلم سینمایی‌‌ «گیجگاه» را روی پرده دارد و البته برای مواد تبلیغی همین فیلم هم اجازه استفاده از تصویر او صادر نشد؛ به همین دلیل پوستر و تیزر این فیلم بدون حضور بازیگر نقش اصلی زن منتشر شده است.

    هر چند مسئولان سینمایی تأکید کرده‌اند ممنوعیت فعالیت این بازیگران زن مربوط به فیلم‌های قبلی آن‌ها نمی‌شود و اما نکته عجیب درباره باران کوثری این است که او به تازگی در یک پروژه سینمایی مقابل دوربین رفته و اتفاقا نقش حساسیت‌برانگیز فروغ فرخ‌زاد را هم ایفا کرده است!

    فیلم «رگ‌های آبی» که پروانه ساخت آن از سوی سازمان سینمایی صادر شده است، اولین تجربه کارگردانی مستقل جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران محسوب می‌شود و باران کوثری در آن ایفای نقش اصلی را برعهده دارد.

    باید دید آیا موضع‌گیری‌های اخیر مسئولان سازمان سینمایی و وزیر ارشاد، چالشی برای این فیلم در فرآیند حضورش در جشنواره فجر امسال رقم خواهد زد یا به‌واسطه پشتوانه و نفوذ «پدر» این‌ بار هم فعالیت «دختر» دچار اختلال و توقف نخواهد شد!؟

    محسن مخملباف؛ نارنجکی که تاریخ‌مصرف داشت!

    این از آن چهره‌هایی است که حتی ده‌ها بعد از خروج کاملش از چرخه رسمی سینمای ایران، می‌تواند همچنان خبرساز باشد؛ البته در نقش منفی! محسن مخملباف نه فقط در یک هفته گذشته که اساسا مدت‌هاست نسبتی با آنچه به‌عنوان «سینمای ایران» می‌شناسیم ندارد اما ردپایش هیچ‌گاه از تحولات این سینما، پاک نمی‌شود.

    او یکی از نابغه‌ترین و در عین حال تندروترین چهره‌های سینمای ایران در دهه ۶۰ بود که هم فیلم‌های ماندگاری را به نام خود ثبت کرد و هم اقداماتی غریب را از خود به یادگار گذاشت. فیلمسازی که زمانی برای تحقق آنچه «سینمای اسلامی‌» می‌دانست جزوه می‌نوشت و توصیه می‌کرد اساسا بهتر است زنی در داستان نباشد تا عوامل و مخاطبان فیلم به انحراف کشیده نشوند و بعدها سراغ ساخت فیلم‌های فلسفی با محوریت تن برهنه زن رفت!

    فارغ از مسیر منحصربه‌فرد و قابل مطالعه‌ای که مخملباف در فیلمسازی خود پیموده است، آنچه نام او را در هفته گذشته باردیگر برسر زبان‌ها انداخت، انتشار بریده‌ای از مستند «مهرجویی کارنامه ۴۰ ساله» به کارگردانی مانی حقیقی به بهانه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی بود. در این بریده فیلم حقیقی متن نامه‌ای را می‌خواند که نویسنده آن گفته است در واکنش به «اجاره‌نشین‌ها» حاضر است نارنجک به خود ببندد و داریوش مهرجویی را در آغوش بگیرد!

    این نامه یکی از معروف‌ترین مستندات موجود درباره تندروی‌های محسن مخملباف در دهه ۶۰ است. کارگردانی که محوریت اصلی در جریان توقیف فیلم «برزخی‌ها» و ممنوع‌الکاری سینماگران پیش از انقلاب همچون محمدعلی فردین را هم به نام خود ثبت کرده است و در تلاش بود تا فیلم «اجاره‌نشین‌ها» را هم به توقیف بکشاند!

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *