×
آخرین اخبار

تخریب نماد تاریخی سبزه میدان قزوین به وسیله نیروهای شهرداری

  • کد نوشته: 84685
  • ۱۴۰۱-۰۲-۱۱
  • 1270 بازدید
  • به تعبیر عده‌ای از طرفداران میراث فرهنگی این ستون در گذر زمان مبدل به یادمان‌های شهری شد و خودش را با سبزه میدان یکی کرد.

    تخریب نماد تاریخی سبزه میدان قزوین به وسیله نیروهای شهرداری

    به گزارش دیدگاه نیوز، صبح بیست و هفتم دی ماه هزار و سیصد و پنجاه و هفت، رهگذرانی که از سبزه میدان قزوین عبور می‌کردند با منظره عجیبی روبه‌رو شدند. از مجسمه محمدرضا شاه بر بلندی ستون وسط میدان خبری نبود.

    مجسمه‌ای که در آذر ماه همان سال انقلابیون تلاش کردند تا آن را به زیر بیندازند و نفرت و خشم خود را به نمایش بگذارند، اما خشم‌شان نتیجه‌ای نداد و مجسمه حدود یک ماه دیگر سر جایش باقی ماند. حالا پس از گذشت چهل و سه سال و چند ماه، یک‌بار دیگر آن ستون خالی از مجسمه تعجب‌بر‌انگیز شده است. ستونی که سال‌ها بدون مجسمه‌ای تبدیل به نماد شهری شد و برای بعضی‌ها یادآور روزهایی بود که خواستند مجسمه‌ای بر ستون نباشد و شد. گذشته از آن به تعبیر عده‌ای از طرفداران میراث فرهنگی این ستون در گذر زمان مبدل به یادمان‌های شهری گردید و خودش را با سبزه میدان یکی کرد.

    اما ظاهرا نه آن خاطره از انقلاب و نه یادمان شهری مانع اقدام به تخریب این بخش از وجود سبزه میدان نشد. صبح هفتم اردیبهشت ماه امسال رهگذرانی که از سبزه میدان بازسازی شده می‌گذشتند یک‌بار دیگر شگفت‌زده شدند. انگار موریانه سیمان خوری به جان ستون افتاده و قسمت پاینش را جویده بود. گویا عده‌ای با دستوری شبانه و رسمی قصد تخریب ستون را کرده بودند. اما با اعتراض عده‌ای و دخالت پلیس ستون با نیم تنه زخمی بر جایش باقی می‌ماند. تعجب این ‌بار دهان به دهان نمی‌چرخد، زخم نشسته بر جان ستون در فضای مجازی دست به دست می‌گردد و موافقان و مخالفان تخریب این یادمان پای نظر خود می‌ایستند.

    جالب اینجا است که برخی از موافقان تخریب این ‌بار ستون خالی را نماد سلطنت پهلوی می‌دانند و یادشان می‌رود مجسمه محمدرضا شاه بر بلندایش نیست. اینکه سرانجام ستون سبزه میدان قزوین چه خواهد شد را در آینده نزدیک متوجه خواهیم شد. اما دوست طرفدار فرهنگ و میراث فرهنگی ایران می‌گفت ترسم از آن است که روزی به بهانه نماد سطنت بودن کاخ‌های باقی مانده و تخت جمشید و… یک روز مردم با تن مجروح این بناها روبه‌رو شوند. روزی که با طرح صیانت نه از استوری اعتراض خبری باشد و نه از گزارش‌های مردمی.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *