×
آخرین اخبار

برایم فرقی نمی کند ، غواصی ، کوهستان ، جاده ، و هوایی ، مهم خدمت کردن به خلق خداست

  • کد نوشته: 68301
  • ۱۴۰۰-۰۵-۱۳
  • 471 بازدید
  • گفتگو خبر روز در یک روز تابستانی با علی موسایی نجاتگر واکنش سریع معاونت امداد و نجات استان آذربایجان شرقی.
    برایم فرقی نمی کند ، غواصی ، کوهستان ، جاده ، و هوایی ، مهم خدمت کردن به خلق خداست

    ازخودتان و نحوه آشنایی و ورودتان به هلال احمر برایمان بگویید؟

    بنده علی موسایی متولد خردادماه ۶۵شهرتبریز ساکن محله مفتح هستم

    آشنایی باجمعیت هلال احمردرسال۸۶ توسط دوستم بنام آقای علی رضا حسین زاده که الان ازپرسنل زحمتکش نیروی انتظامی هستن ، آشنایی پیدا کردم . از آموزش هایی که رفته بود و یا از عملیات ها و از دوستی های صمیمی امدادگران برایم می گفت و از خروجی و خوبی های این سازمان برایم تعریف میکرد که من را بیشتر دلبسته و علاقمند این سازمان می شدم.

     


    شنیدیم که خیلی پرکارید در هلال احمر چه میکنید؟

    وظایف هلال احمرکه یک سازمان عام المنفعه می باشد در بحران هایی مانند زلزله یا جنگ برپایی اردوگاه برای افرادآسیب دیده .دادن لوازم اولیه اسکان اضطراری مانند پتو والور . لوازم بهداشتی. امدادرسانی برای افراد در راه مانده برف وکولاک و…درتصادفات جاده ای رهاسازی مصدومین وکمک اورژانس درانتقال مصدومین به مرکز درمانی هلال احمر قسمت های مختلفی برای خدمت کردن دارد در قسمت آموزش. آموزش همگانی به افرادکه علاقمند در امر امداد و نجات و کارهای خداپسندانه که شاخص ترین آن امداد و نجات و یاری به همنوعان است.

    شما نجاتگری هستید که هم در آب (سد) هم کوهستان جاده و امداد هوایی و تیم واکنش سریع بودید مختصری از این همه عملیات برایمان بگویید؟

    بله طبق سابقه خدمتم در هلال احمر در واحدهای مختلف ودوره های متنوع وپیشرفته دررشته های امدادی مثلا تخصصی نجات از ارتفاع و کوهستان . تخصصی امدادونجات جاده ای. تخصصی امدادونجات آوار راگذرانده ام وطبق عملیات هایی که داشتم به تیم واکنش سریع استان اتتخاب شدم که این تیم متنوع تراز کار پایگاه های امدادونجات جاده ای یاکوهستان می باشد.
    درهرکجا ازاستان یا کشورمان که حادثه ای فجیع یاعظیم رخ می دهدتیم واکنش سریع درصف مقدم می باشدو طبق اعلام ازسوی مافوق ونسبت به عملیاتی که می خواهیم انجام بدهیم تجهیزات مورد نظر را آماده و به محل حادثه اعزام میشدیم . از جمله غواصی ، کوهستان و یا تصادفات جاده ای برای این تیم فرقی ندارد چون به قدری آموزش دیده و تجربه کار را دارند که بنده حقیر نیز به لطف خدا در این تیم خوشحالم که خدمت کرده ام.
    عملیات امدادهوایی نیز یک تیم منسجم و تخصصی را لازمه که به حول قوه خدا و مسولین استانی استانمون این تیم را به مسئولیت آقای سقایی می باشد . که برای انتقال مصدوم‌ازمناطق صعب العبور یا در اطفا حریق جنگل های ارسباران و انتقال جیره درزمستان نقش بسزایی دارد.

    با این همه مشغله و بعد از این همه سال خسته نشده اید؟ 

    البته کمک به همنوعان اصلا اصلا خستگی ندارد هرباری که سرصحنه یاموردی میرسی که حضورت موجب دلگرمی افراد یا فرد حادثه دیده میشودخستگی ازتن آدم به در می شود .بنده درطی این ۱۴سال اصلا طعم خستگی درعملیات را نچشیدم . وقتی دل آدمی شاد میشود با هیچ چیز نمیشه عوضش کرد.
    اولین ماموریت سخت بنده دردی ماه ۹۱بودکه درآن زمان کشیک امدادگری درحوزه معاونت امدادونجات استان درهتل مرمرمستقر بود که در اتاقمان درحال استراحت بودیم که از مرکز کنترل وهماهنگی عملیات برایمان که با آقای کریم مردمی هلال هم کشیک بودیم اطلاع ازیک تصادف شدید بالاتر از کندرود به سمت تبریز با ۱۲مصدوم و یک فوتی گزارش شد که با یک خودروی آمبولانس به همراه آقای قاسم پور سریعا به محل تصادف اعزام شدیم که یک مینی بوس با تیربرق وسط جاده به علت لغزنده بودن جاده کنترل ازدست داده وبرخوردکرده بودکه متاسفانه راننده دردم جان باخته بود ومیان آهن پاره هاگیر کرده بود اولین تجربه تلخم رقم زده شدکه متاسفانه بعد از ۱۴سال کشیک‌امدادی که صدها بار به صحنه ها اعزام شده ام تابحال تصادفی بود که از ذهنم خارج نمیشه.

    تا حالا آموزه های جمعیت هلال احمر به درد شما خورده است؟

    میتونم تا این حدی براتون بگم‌که صد درصد به درد همه ما انسان ها میخورد یک دوره ساده کمک های اولیه واقعا به حدی مهم وحیاتی می باشد که کسی وقتی آموزش ببیند درموقع حادثه کوچک یا بزرگ میتواند به روش ساده و دراولین زمان ممکن جان یک نفر را یا یک خانواده رانجات دهد . برای خودم خیلی پیش آمده و من همیشه به دوستم آقای حسین زاده تشکر میکنم که با کارو اصول هفت گانه هلال احمر مرا آشنام کرد و در این راه به لطف خداموفق شدم.

    خانواده شما از این همه تلاش شما در هلال احمر ناراحت نیستند؟

    خانواده ام همیشه درامر کمک به حادثه دیدگان و افرادی که نیازبه کمک دارن حمایتم کردن.

    از نظر شما ماندگارترین کارهایتان در طول حضورتان در هلال احمر کدام بوده است؟

    بنظرم همه کارایی که به نحوی درامرامدادرسانی یا کمک به آسیب دیده یا نیازمند کمک هست باحضورنیروهای خدوم‌ سپید و سرخ پوش هلال احمر در محل اسیب به نوعی ماندگار هستند.
    زمستان۹۸بودکه برف وکولاک شدید مسیراتوبان پیامبراعظم وشهرستان هایی چون چاراویماق وهشترود وتمام مسیرهای روستایی استان بیش از۴۰۰روستارابه مدت طولانی مسدودکرده بود وتیم واکنش سریع پابه پای تیم های عملیاتی مشعول امدادرسانی بودیم که چند روستا ازتوابع شهرستان هشترود اعلام شد که به علت برف وکولاک و وزش باد شدید امدادهوایی قادر به بردن جیره خشک و نان به منطقه را ندارد و مردم دچار مشکل شدید مواجه شدن و با یک دستگاه لندکروز کمک دار و یکدستگاه خودروی چندمنظوره آرگو آقایان بابلپورودوست عزیزم آقای تقی فرج پور که راننده آرگو را عهده داربود اعزام شدیم و برف به عمق ۶متری که برف زیاد مسیر را مسدودکرده و فقط فقط باآرگو بزورامکان ترددبودودرساعت ۱۳ ظهر بعد از بارگیری نان وجیره خشک به روستا اعزام‌شدیم که بعد از گذر دره ها و تاریکی شب درساعت ۲۲شب به محل گزارش شده رسیده ودل مردم را شاد کردیم و این عملیات درواقع ۲۴ساعت طول کشید که بدون ذره ای خواب باعشق وعلاقه به امدادرسانی مشغول بودیم که شادی این مردم‌روستا واقعا صحنه ای ماندگاربود.

    طولانی ترین عملیات تان چه بود؟

    طولانی ترین عملیات مربوط به ریزش بهمن درمنطقه کوه میشو بودکه یک نفر زیربهمن مدفون شده بود که حدود ۷۳روز بعد باتلاش شبانه روزی گسترده باحضورتیم های شهرستان مرند و تبربز و هیئات کوهنوردی شهرستان های تبریز و مرند وتلاش بی وقفه اهالی خودمنطقه پیداشد. و نیز ۲۷ روز هم درعراق انجام وظیفه کردم

    درجه امدادی شماچیست؟

    بهمن ماه طبق دستورالعمل تهران امتحان ازنجاتگران حائز شرایط گرفته شد حضورداشتم به لطف خداوندازاین آزمون مهارتی .عملیاتی نمره قبولی راکسب نمایم که الان به عنوان درجه ایثار درخدمت این سازمان ومردم عزیز انجام وظیفه نمایم.

    انتظار شما از مسولیت جمعیت چیست؟

    ازمسولین محترم انتظار میرود که امدادگریانجاتگری که باعشق علاقه وبدون هیچ چشم داشتی درخدمت این سازمان هست بعدازمدتی خدمت داوطلبانه شرایطی اتخاذ نمایندکه جذب این سازمان در بیایند.
    چون دوره ها و تجربه هایی که یک نجاتگر در هر یک ازعملیات کسب می نمایددرامرامدادرسانی بعدی بنظرم خیلی مفید و موثر واقع تر میشود.

    و اما حرف پایانی ، تشکرویژه ازمسئولین و زحمتکشان جمعیت هلال احمر استان بخصوص مدیرعامل محترم جناب آقای دکتر حسین پور .معاون امدادونجات استان آقای میرعلی آقاسیدی ریس اداره عملیات اقای احمدپور.مربیان واستادان عزیزم آقایان سقایی و احمدی .خان نژاد.ومسول تیم واکنش سریع اقای توفیقی و بقیه پرسنلی که همیشه یارویاوربنده بودن.و تشکر ویژه از همسرم که وقتایی که شیفتم یاماموریت بودم سختی زندگی رو تحمل میکنه و همراه و همدم من بوده و هست

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *