به گزارش محمد ناصریراد خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرروز، پس از رونمایی از فیلم سینمایی “خرس نیست” آخرین ساخته ی جعفر پناهی در واپسین روز نمایش فیلم های جشنواره ونیز ۲۰۲۲، منتقدین بسیاری به تمجید از این اثر پرداختند.
دیوید رونی:
فیلم در ابتدا به طرز فریبندهای ساده است، سپس در جزئیترین لایههای داستان بهشدت پیچیده میشود. این فیلم درباره تفاوت بین سنت و مدرنیته و همچنین تفاوت زندگی شهری و روستایی در ایران است. ترکیب مستند و پروژه سینمایی برای پناهی چیز جدیدی نیست، اما او در فیلم «خرس نیست» این ویژگی را بسیار حرفهای بر داستان خود سوار میکند و پیامد آن در پایان، بسیار شوکه کننده است.
جسیکا کیانگ:
داستان روشنکننده و خلاقانه جعفر پناهی در روایت خود چرخشی تراژیک ایجاد میکند. فیلم «خرس نیست» هم مخاطب را غافلگیر میکند، هم جدی است و هم خندهدار. جعفر پناهی در جدیدترین اثر خود، نگاهی پوچگرایانه به ضعفهای زندگی روستایی دارد.
سوفی مانکس کافمن:
جعفر پناهی کارگردانی است که واقعیت را با تخیل ترکیب میکند و این خصیصه در فیلم «خرس نیست» بیشتر از همیشه قابللمس است، بهگونهای که در پایان فیلم دقیقاً مشخص نیست چه چیزی واقعی است و چه چیزی واقعی نیست.
اریک پدرسن:
جعفر پناهی در فیلم «خرس نیست» یک مشاهدهگر است و از تراس خانه اجارهای خود از یک روستا و ساکنانش فیلم میگیرد و عکسبرداری میکند، برای این که ما بتوانیم آن را از نگاه او ببینیم. یک دوربین دیگر نیز حرکاتش را ضبط میکند. دوربینی که بهصورت متناوب، حضورش به ما یادآور میشود.


| دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
بدون نظر! اولین نفر باشید