به گزارش محمد ناصریراد خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرروز، پس از رونمایی از فیلم سینمایی “خرس نیست” آخرین ساخته ی جعفر پناهی در واپسین روز نمایش فیلم های جشنواره ونیز ۲۰۲۲، منتقدین بسیاری به تمجید از این اثر پرداختند.
دیوید رونی:
فیلم در ابتدا به طرز فریبندهای ساده است، سپس در جزئیترین لایههای داستان بهشدت پیچیده میشود. این فیلم درباره تفاوت بین سنت و مدرنیته و همچنین تفاوت زندگی شهری و روستایی در ایران است. ترکیب مستند و پروژه سینمایی برای پناهی چیز جدیدی نیست، اما او در فیلم «خرس نیست» این ویژگی را بسیار حرفهای بر داستان خود سوار میکند و پیامد آن در پایان، بسیار شوکه کننده است.
جسیکا کیانگ:
داستان روشنکننده و خلاقانه جعفر پناهی در روایت خود چرخشی تراژیک ایجاد میکند. فیلم «خرس نیست» هم مخاطب را غافلگیر میکند، هم جدی است و هم خندهدار. جعفر پناهی در جدیدترین اثر خود، نگاهی پوچگرایانه به ضعفهای زندگی روستایی دارد.
سوفی مانکس کافمن:
جعفر پناهی کارگردانی است که واقعیت را با تخیل ترکیب میکند و این خصیصه در فیلم «خرس نیست» بیشتر از همیشه قابللمس است، بهگونهای که در پایان فیلم دقیقاً مشخص نیست چه چیزی واقعی است و چه چیزی واقعی نیست.
اریک پدرسن:
جعفر پناهی در فیلم «خرس نیست» یک مشاهدهگر است و از تراس خانه اجارهای خود از یک روستا و ساکنانش فیلم میگیرد و عکسبرداری میکند، برای این که ما بتوانیم آن را از نگاه او ببینیم. یک دوربین دیگر نیز حرکاتش را ضبط میکند. دوربینی که بهصورت متناوب، حضورش به ما یادآور میشود.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
خبرنگار دیدگاه نیوز در شهر شیراز می باشد. وی مستندساز، تدوینگر و عکاس شیرازی است که فعالیت خود را از سال ۸۸ با انجمن سینما جوانان شروع کرده و ساخت مستندهای “دروازه حقیقت”، “من میخوام معتاد بشم”، “طاووس ها پرواز را نمیفهند”، “سوداگرانِ بی سودا”، “وداع”، “آبفروش” و “کتایون” را در کارنامه دارد، وی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، هنری و سینمایی قلم میزند .
دیدگاهتان را بنویسید