×
آخرین اخبار

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع نصب دوربین‌های فراتر از تعهدات ایران توسط آژانس تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی

  • کد نوشته: 142453
  • ۱۴۰۲-۰۴-۱۴
  • 137 بازدید
  • از موضوع نصب دوربین‌های فراتر از تعهدات ایران توسط آژانس تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۲ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

    امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از موضوع نصب دوربین‌های فراتر از تعهدات ایران توسط آژانس تا مشکل صندوق‌های بازنشستگی

    اسلامی: «نصب دوربین‌های آژانس فراتر از تعهدات ایران» کذب است

    رییس سازمان انرژی اتمی نصب دوربین‌های آژانس فراتر از تعهدات ایران را تکذیب کرد.

    محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به اینکه گفته شده است که در اصفهان دوربین بیش از تعهدات نصب شده است؟ گفت: خیر، اینطور نیست.

    وی تاکید کرد که روابط ایران با آژانس بر مبنای پادمان و ان پی تی است نه یک کلمه اضافه نه یک کلمه کمتر.

    به گزارش ایسنا، علی خضریان رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش ۱۰ خرداد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام  مبنی بر توافق این آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران در مورد افزایش نظارت ها و ایجاد نظارت های فراپادمانی گفت: پس  از استماع گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی، برای اعضا کمیسیون  محرز شد که توافق صورت گرفته، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عدم تخطی از این قانون است که ایشان این موضوع را در دیدار با دانشمدان و مقامات صنعت هسته ای تصریح فرمودند.

    وی با اشاره به برخی از ابعاد توافق صورت گرفته، گفت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود را مکلف به همکاری و تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی دانسته و با توجه به اینکه بر اساس تأکید رهبری معظم انقلاب نباید تعهدات فرا پادمانی را بپذیرد متأسفانه بر اساس بیانیه آژانس حدود ۱۰ دوربین فراپادمانی در کارگاه تولید سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود تصریح کرد: همچنین ۲ دستگاه EMD در تأسیسات فردو و نطنز جهت نظارت برخط غنی سازی برای اولین بار در جهان بدون  کسب مجوزهای قانونی از مراجع مربوطه قرار گرفته که این موضوع نه تنها خلاف مصوبه مجلس بلکه فراتر از تعهدات برجامی است چرا که در برجام اندازه گیری سطح غنی سازی، دستگاه OLEM ذکر شده از این رو باید روشن شود این ۲ دستگاه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

    وی با اشاره به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون گفت: در این جلسه با وجود تأکید کمیسیون اصل نود و دیگر نمایندگان مجلس جهت اطلاع ازجزئیات توافق، مشخص شد که مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات متن توافق که خلاف قانون و تعهدات فراپادمانی بوده، ندارد و امکان نظارت بر قانون مجلس نیز وجود ندارد.

    خضریان در پایان خاطر نشان کرد: پیش از این، درباره محتوای توافق مذکور از وزیر امور خارجه نیز سوال شده بود که وی اعلام کرد این پرونده توسط این وزارتخانه دنبال نشده و در سازمان انرژی اتمی دنبال می شود.

    مرتضوی: قرار نیست مشکل صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران برطرف شود

    وزیر کار گفت: موضوع حل مشکل مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران مطرح نیست و هیچکس این کار را قبول ندارد اما صندوق‌ها با ناپایداری جدی مواجه‌ و به اصلاحات اساسی نیازمندند.

     صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: فرایند کاملاً به روال طبیعی ادامه پیدا می‌کند و قرار است تغییراتی بر حسب دستور آقای مخبر به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است تا پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر، ابلاغ شود.

    وی افزود: استقبال از این طرح خیلی مطابق با انتظار ما نبوده است.

    وزیر کار در پاسخ به پرسشی درباره رد پیشنهادات تغییر شرایط بازنشستگی از سوی مجلس و واکنش دولت به این امر، تصریح کرد: دولت لایحه می‌دهد و مجلس اختیار رسیدگی دارد. باید دید در کمیسیون تلفیق چه تصمیمی گرفته می‌شود. آنچه از صحن مجلس بگذرد و به تأیید شورای نگهبان برسد و تبدیل به قانون شود برای همه لازم‌الاجراست.

    مرتضوی در پاسخ به این پرسش که آیا با حل مشکل مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران موافق است یا نه، یادآور شد: نه. بحث تأمین مشکل مدیریتی صندوق‌ها از جیب کارگران مطرح نیست و هیچکس این را قبول ندارد اما مسلم است صندوق‌ها با ناپایداری جدی مواجه شدند که دلایل خاص خودش را دارد و قطعاً صاحبنظران در این زمینه بر این باور هستند که اصلاحات در مدیریت و شیوه‌های اداره انجام شود و تبدیل به قانون شود.

    وی تاکید کرد: این امر اساسا به خاطر آینده کارگران انجام می‌شود. این صندوق‌ها بین‌النسلی هستند و کارگران امروز و فردایش را توأمان می‌خواهند. ما حتماً باید به فکر آتیه کارگران و بازنشستگان و بازماندگان باشیم. وظیفه ما صیانت از این صندوق‌ها و اتخاذ ترتیبی برای پایداری این‌ صندوق‌هاست.

    زارع پور: فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد:امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند.

    عیسی زارع پور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: به مرکز ملی فضای مجازی ماموریت داده شد و ما امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند. از این نقش فرادستگاهی که این مراکز دارد استفاده کنیم برای اینکه مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است، برطرف شود.

    وی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت های خصوصی در شبکه که بنا به دلایلی که در گذشته بوده ماموریت خود را به درستی انجام ندادند. به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران که در این روزها بحث آن مطرح است و در حوزه تجمیع و شبکه داخلی شهرها و استان ها طی سالیان گذشته وظیفه خود را به درستی انجام نداده است و شبکه اشباع بوده و در برخی از ساعات مشکلاتی را در برخی از استان ها ایجاد کرده است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: موضوع دوم بحث فیلترینگ است که خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت بوده و کمیته ای که در این زمینه وجود دارد، دولت سهم عمده ای در آن ندارد. امیدوار هستیم همان طوری که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی  فضای مجازی که توسط رئیس جمهور صادر شده است، بازنگری در سیاست ها و مصادیق فیلترینگ مطرح شده و یکی از خواسته های رئیس جمهور از ایشان بوده، این امر مورد توجه قرار گیرد. بخشی از گلایه های مردم از سرویس ها و سایت هایی است که به اعتقاد ما نیز بلاوجه بسته شده است.

    وزیر دفاع : ناوشکن دنا۲ به سامانه های به روز مجهز می شود 

    وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ناوشکن دنا۲ به سامانه های به روز مجهز می شود. 

    امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با انعقاد قرارداد های تسلیحاتی با کشورهایی که اخیرا رئیس جمهور به آنجا سفر داشته، اظهار کرد: کشور هایی که در مسیر مقاومت قرار دارند و به دنبال ثبات و صلح جهانی هستند، با تمامی آنها در همه زمینه ها فعالیت داریم.

    وی افزود: قرارداد های نظامی در چارچوب خاصی منعقد می‌شوند و به طور کلی جمهوری اسلامی با کشور هایی که در مسیر صلح حرکت می‌کنند، ارتباطات مختلف دارد.

    وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا ناوشکن دنا ۲ به موشک های هایپرسونیک مجهز شده است؟ بیان کرد: سعی می‌کنیم تمامی تسلیحات در حوزه های پدافندی و پدافند هوایی به سامانه های جدید و به روز تجهیز شوند. 

    امیر آشتیانی در رابطه با تاریخ رونمایی دنا۲ اعلام کرد: که در آینده در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

    در حال تکمیل…

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *