×
آخرین اخبار

اغلب آنان شرایط لازم را ندارند

  • کد نوشته: 186
  • ۱۳۹۶-۰۱-۲۴
  • 965 بازدید
  • دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی با آغاز ثبت‌نام از کاندیداها وارد مرحله اصلی خود شده است که در همان روز اول ۱۲۶ نفر و در روز دوم ۱۶۱ نفر راهی ستاد انتخابات وزارت کشور شده‌اند تا نام خود را به عنوان کاندیدای انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه ثبت کنند

    اغلب آنان شرایط لازم را ندارند

    دیدگاه نیوز / رکورد ثبت‌نام، در هر دوره‌ای از انتخابات ایران شکسته می‌شود. حجم عظیم ورود افرادی که خود را با هر سطح از تحصیلات، سن و تجربه مدیریتی واجد صلاحیت منتخب شدن می‌دانند، در فرصت ۵ روزه یا یک هفته‌ای ثبت‌نام‌ها، رکورد نامزدهای چندین برابر صندلی‌های ریاست یا نمایندگی ملت را به خود اختصاص می‌دهد تا تنها راه عبور از جمع چند صد‌نفره و حتی چند هزار نفره ثبت‌نام‌کنندگان، مهر عدم احراز صلاحیت شورای نگهبان باشد. دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی با آغاز ثبت‌نام از کاندیداها وارد مرحله اصلی خود شده است که در همان روز اول ۱۲۶ نفر و در روز دوم ۱۶۱ نفر راهی ستاد انتخابات وزارت کشور شده‌اند تا نام خود را به عنوان کاندیدای انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه ثبت کنند. در این جمع ۲۸۷ نفره که تنها در دو روز اول از مهلت ۵ روزه ثبت‌نام‌ها اعلام حضور کرده‌اند، شاید کمتر از شمار انگشتان دو دست، افرادی حضور داشته باشند که سابقه مدیریت اجرایی داشته و تا حدودی چهره شناخته شده در عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شوند. بقیه ثبت‌نام‌کنندگان که بی‌شک تعدادشان طی سه روز باقیمانده از زمان ثبت‌نام بیشتر هم خواهد شد و حتما رکورد دیگری به ثبت‌ خواهد رساند، مورد انتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران امر انتخابات بوده و خواهند بود. این چهره‌های منتقد به تعداد چند هزار نفره ثبت‌نام‌کنندگان، بیش از اینکه راهی که دیگران پیموده را طی کنند و از این امر به عنوان نتیجه دموکراسی در کشور استدلال کنند، آن را ناشی از عدم حزب‌گرایی در ایران می‌دانند.


    استمداد آیت‌الله جنتی از رسانه‌ها
    نخستین انتقاد به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری، سهم دبیر شورای نگهبان شد. او که مسوولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارد، در چندین انتخابات که نسبت به پرونده‌های ورودی به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها گلایه‌مند است و در سخنرانی‌های خود نمی‌تواند ناراحتی خود را از لشگر بی‌شمار کاندیداها پنهان کند. آیت‌الله جنتی در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هم برای نخستین بار نسبت به این موضوع گلایه کرده بود و با ابراز تاسف از آمار ثبت‌نامی‌ها در آن دو انتخابات که همچنان در حال افزایش بود، آن را بسیار مبهم برای خود خواند و با مخاطب قرار دادن ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خبرگان پرسید: «آیا واقعا خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟ برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند؛ حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟» اینک هم با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از روزهای ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، آیت‌الله جنتی با ابراز نگرانی از این آمار که همچنان رو به افزایش است، به استمداد از رسانه‌ها روی آورد. این موضوع از آن جهت مورد تاکید دبیر شورای نگهبان قرار گرفت که نتیجه بررسی این حجم از ثبت‌نام‌کنندگان چیزی جز عدم احراز صلاحیت نیست. همان روشی که در انتخابات ۹۴ و در خصوص کاندیداهای انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به‌کار برده شد و به دلیل فرصت اندک برای بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان راهی جز اعلام عدم احراز صلاحیت به سیل عظیم ثبت‌نام‌کنندگان نیافت. به گزارش سایت شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه اعضای شورای نگهبان با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری گفت: در روز اول ثبت‌نام ۱۲۶ نفر به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که اغلب این افراد شرایط لازم را دارا نیستند. جنتی افزود: حضور افرادی که حتی سواد اندکی دارند و کمترین شرایط را برای پذیرش هر مسوولیتی دارند به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری تنها موجب زحمت نهادهای اجرایی و انقلابی می‌شود. دبیر شورای نگهبان از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی خواست درخصوص شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری روشنگری کنند و رویه کار بررسی صلاحیت‌ها را برای جامعه تبیین کنند و شبهه‌های احتمالی را برای مردم رفع کنند.


    راه‌حل چیست؟
    در کشوری که اعتقادی به حزب‌گرایی وجود ندارد، می‌شود وقوع همه اتفاقات را در دوره انتخابات به انتظار نشست. مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن، همین اتفاقی است که در هر دوره از انتخابات در ایران شکل می‌گیرد و روبه افزایش است. افرادی که خود را شایسته ریاست‌جمهوری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و حتی شوراهای شهر و روستا می‌دانند آنچنان رو به ازدیاد هستند و نهادهایی را به زحمت می‌اندازند که خود در ایجاد این وضعیت تقریبا بی‌تقصیر هستند. شورای نگهبان در قانونگذاری نقشی ندارد و تنها به تایید مصوبه‌های مجلس می‌پردازد حال آنکه مجلس شورای اسلامی اگر در بین مصوبات خود، اهمیت بیشتری برای فعالیت احزاب قایل می‌شد، می‌شد تا حد زیادی این مشکل را حل کرد. اما با ناتمام ماندن بررسی‌ها در مجلس گذشته (نهم)، احزاب همچنان بدون جایگاه در نظام سیاسی ایران ماندند، تا هر یک از مردم ایران بتوانند در خود شایستگی ریاست‌جمهوری و نمایندگی ملت را در مجالس گوناگون ببیند و اینگونه به سمت ستادهای انتخاباتی هجوم ببرد. نتیجه این اقدامات از حرف‌های روز گذشته دبیر شورای نگهبان به راحتی بیرون می‌آید. چاره این کار چیزی جز عدم احراز صلاحیت طیف گسترده ثبت‌نام‌کنندگان نیست. البته بر این اقدام شورای نگهبان نمی‌توان خرده گرفت و تنها می‌توان نمایندگان را مقصر دانست که تمام این مشکلات را رصد می‌کنند اما دریغ از چاره‌ای که برای این مشکل بیندیشند.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *