×
آخرین اخبار

از کتاب (نامه هایی از آذربایجان) اثر رضا بالابیک نژاد رونمایی شد

  • کد نوشته: 85557
  • ۱۴۰۱-۰۳-۰۲
  • 724 بازدید
  • به مناسبت هفته ملی ارتباطات و هفته موزه و میراث فرهنگی، مراسمی با عنوان مطبوعات در آینه تاریخ با حضور آقایان سید قاسم ناظمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر احمد حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسئولین استانی و پیشکسوتان حوزه ارتباطات و فرهنگ در محل موزه مطبوعات آذربایجان از( کتاب نامه هایی از آذربایجان) رونمایی شد
    از کتاب (نامه هایی از آذربایجان) اثر رضا بالابیک نژاد رونمایی شد

    در این مراسم از کتاب (نامه هایی از آذربایجان) اثر نویسنده خوش ذوق تبریزی جناب آقای رضا بالابیک نژاد رونمایی شد.

    بعد از سخنرانی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و چند تن از مسئولین استان، جناب آقای دکتر محمد عزیزی راد نویسنده و رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در آذربایجان شرقی در خصوص این کتاب و نویسنده آن به سخنرانی پرداخت.

    وی در سخنانش عنوان کرد: آقای رضا بالابیک نژاد مولف کتاب ارزشمند (نامه هایی از آذربایجان) فردی خوش ذوق و پر تلاش می باشند و بنده افتخار آشنایی با ایشان را از مدت ها پیش داشتم و در جریان تدوین این کتاب بودم، از این رو فکر کردم شاید خالی از لطف نباشد که به توضیحاتی در خصوص کتاب بپردازم. دکتر عزیزی راد در ادامه تصریح کرد: این کتاب از بین بیش از هشت هزار نامه تاریخی دستچین و بازخوانی شده است. اولین سند این کتاب مربوط به ۱۸۱ سال قبل می باشد، حساب کنید وقت گذاشتن به آن ها چقدر زمان بر است. گاها ممکن است یک نامه تاریخی در کنار اهمیت موضوع ناخوانا باشد، از این رو پیدا کردن برخی از واژگان آن که ممکن است به زبان های ترکی، فارسی و عربی باشد کار را سخت تر می کند و باید به طریق قرینه سازی و سایر روش ها سعی در شناسایی کلمه مورد نظر کرد. همچنین وی خاطر نشان کرد که در این کتاب از شخصیت های مهمی نام برده شده که نیازمند تحقیق و تالیف کتابی مجزا در خصوص آن ها می باشد. به عنوان مثال می توان به مرحوم کلکته چی اشاره کرد. بدین لحاظ این کتاب فوق العاده ارزشمند و خواندنی می باشد. استناد می کنم به سخنان جناب آقای هوشنگ، که می توان تنها با مراجعه به فهرست این کتاب، به جایگاه آذربایجان در سرزمین ایران و افراد شاخصی که در آن سکونت داشته اند پی برد. به حضار محترم توصیه می کنم که این کتاب را تهیه کرده و بخوانند و برای مولف محترم هم آرزوی موفقیت بیشتر دارم. البته در جریان هستید در کشور ما فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند زمان و سرمایه است و آقای بالابیک نژاد در این کتاب و کتاب های قبلی نیز این کار را کرده اند، آقای دکتر ناظمی نیز در این مراسم حضور دارند و مطمئنم دستور خواهند فرمود از این کتاب ارزشمند حمایت شود.

    سپس به دعوت مجری مراسم، جناب آقای رضا بالابیک نژاد نیز در حضور جمع حاضر به سخنرانی پرداخت. وی ابتدا به مناسبت هفته مطبوعات به توضیحاتی در خصوص تاریخچه روزنامه در دوره قاجار و نقش آن در جنبش مشروطه در ایران پرداخت و سپس در خصوص تالیف کتاب (نامه هایی از آذربایجان) تصریح کرد:که تدوین این کتاب به پیشنهاد و راهنمایی استاد ارجمندم (چهره ماندگار تاریخ و فرهنگ) جناب آقای رضا همراز بوده است. آغاز و پایان آن بیش از سه سال زمان برده ، و در این فاصله با مراجعه به آرشیو خصوصی مجموعه داران محترم، بیش از هشت هزار نامه تاریخی از دوره قاجار تا پهلوی دوم مورد مطالعه قرار گرفته و از این بین حدود دویست و نود نامه که از شهرهای آذربایجان به شهر ها و کشورهای مختلف ارسال شده و دارای موضوع جالب و مرتبط با تاریخ و فرهنگ آذربایجان می باشند، سوا و بازخوانی نموده و در قالب کتاب ارائه کرده ام. لازم به توضیح است مقدمه کتاب به قلم استاد بزرگوارم جناب آقای رضا همراز بوده و طراحی جلد کتاب را جناب آقای مهدی میمندی انجام داده اند. این کتاب در قطع وزیری و توسط انتشارات نباتی به مدیریت جناب آقای پور شریف منتشر گردیده است.
    در انتهای مراسم آقای رضا بالابیک نژاد ضمن تشکر و قدردانی از دعوت مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز سرکار خانم اکبر زاده و مدیریت موزه، یک نسخه از روزنامه اختر استانبول چاپ دوره ناصرالدین شاه قاجار را که متعلق به حاج مهدی کوزه کنانی و از رهبران جنبش مشروطه در ایران بود را به این موزه اهدا کردند.
    در آخر مراسم با حضور مقامات استانی و پیشکسوتان حوزه مطبوعات از کتاب (نامه هایی از آذربایجان) رونمایی گردید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *