×
آخرین اخبار

اجرای ۱۲ پروژه مرمتی در بازار تاریخی تبریز

  • کد نوشته: 197809
  • ۱۴۰۳-۰۵-۲۶
  • 57 بازدید
  • شهردار منطقه ۸ تبریز از اجرای ۱۲ پروژه مرمتی در محدوده بازار بزرگ تبریز خبر داد و گفت: شهروندان و گردشگران می‌توانند با اسکن «QR Code» نصب شده، معرفی جامع از تاریخچه سراها، تیمچه‌ها، راسته‌ها، صنف‌های تجاری و اصناف صاحب نام بازار تاریخی تبریز را در بستر فضای مجازی دریافت کنند.

    اجرای ۱۲ پروژه مرمتی در بازار تاریخی تبریز

    به گزارش دیدگاه نیوز ، حسین منیری‌فر صبح امروز _چهارشنبه بیست و چهارم مرداد_ در آئین گرامیداشت چهاردهمین سالگرد ثبت جهانی بازار تبریز با اشاره به جایگاه ارزشمند بازار تاریخی تبریز و اقدامات شهرداری این منطقه در راستای میراث داری از این گنجینه جهانی، اظهار کرد: شهرداری منطقه ۸ تبریز در راستای ساماندهی و میراث داری از بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار تاریخی جهان، طی ماه‌های اخیر ۱۲ پروژه مرمتی و ساماندهی در محدوده بازار تبریز اجرایی کرده که اهم آنها شامل احداث سر درب حرمخانه، احداث سر درب کفاشان، جداره سازی بلوار جمهوری اسلامی، جداره سازی بازار گرجیلر، سنگفرش ورودی سرای امیر، سنگفرش دربند جامع، اصلاح سنگفرش گرجیلر، اصلاح سنگفرش بازار صفی، مرمت سقف بازار کفاشان، نورپردازی بازار تاریخی تبریز، احداث پیاده راه یمن دوزان، احداث آبخوری‌های سنتی در کاروانسراهای بازار است.

    وی با اشاره به سایر اقدامات فرهنگی و گردشگری شهرداری در بازار تبریز، افزود: در راستای معرفی شایسته و فناوری محور معابر، راسته‌ها، سراها، تیمچه‌ها و اصناف صاحب نام بازار تاریخی تبریز، شهرداری منطقه ۸ اقدام به طراحی و نصب انواع تابلوهای کیو آر کد در قسمت‌های مختلف بازار تاریخی تبریز کرده است تا به عنوان دایره‌المعارف بازار تاریخی تبریز به صورت فناوری محور عمل کند.
    شهردار منطقه ۸ تبریز ادامه داد: شهروندان و گردشگران گرامی می‌توانند با اسکن «QR Code» نصب شده، معرفی جامع از تاریخچه سراها، تیمچه‌ها، راسته‌ها، صنف‌های تجاری، و اصناف صاحب نام بازار تاریخی تبریز را در بستر فضای مجازی دریافت کنند.
    منیری‌فر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رسالت‌هایی که در حوزه اجتماعی بازار در سال جاری برای خود تعریف کرده‌ایم چاپ و نشر کتاب تاریخ شفاهی بازار تبریز است که در کنار اقدامات فیزیکی احیا و مرمت این مجموعه‌ی نفیس جهانی، اجرایی خواهیم کرد.
    در ادامه وحید نواداد، معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت بازار تاریخی تبریز از منظر تعاملات فرهنگی و اجتماعی در گذر زمان، ثبت جهانی این مجموعه تاریخی را یکی از دلایل مهم افزایش دستاورهای حفاظتی و مرمتی عنوان کرد.
    وی تاکید کرد: در طول ۱۴ سال پس از ثبت جهانی بازار تبریز، گام‌های مهمی در راستای حفاظت و ارتقا این مجموعه ارزشمند برداشته شده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره، بهبود قابل‌توجه در امر حفاظتی و مرمتی بخش‌های مختلف بازار است که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و اهتمام کم‌نظیر شهرداری منطقه ۸ در مسیر احیای ازش‌های تاریخی، وضعیت حفاظت از بازار بزرگ تبریز بهتر از پیش اجرایی شود.
    معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در طول تاریخ پایگاه مردمی بازار تبریز مسبب اصلی حفاظت و احیای آن طی بلایای طبیعی بود که این مسئله به خودی خود از اهمیت این مجموعه کهن در منظر خود بازاریان و مردم تبریز حکایت دارد.

    نواداد گفت: در میان پروژه‌های مشارکتی، بازار تبریز نمونه‌ای موفق از بالاترین میزان مشارکت در سطح کشور را به نمایش گذاشته است. این بازار با توجه به حساسیت‌های فرهنگی و تاریخی خود، توانسته است در زمینه مشارکت مردمی و حفاظت از ارزش‌های میراثی به یک الگوی برجسته در سطح کشور مبدل شود.
    وی ضمن قدردانی از اقدامات شهرداری منطقه ۸ تبریز عنوان کرد: شهرداری منطقه ۸ تبریز با نگرش مثبتی که نسبت به حفاظت از این میراث تاریخی- فرهنگی داشته، به استمرار اقدامات حفاظتی، مرمتی و ساماندهی بخش‌ها در این مجموعه کمک کرده است. امید است که این نگرش‌ها تداوم پیدا کرده و همکاری‌های نهادهای مختلف برای حفاظت از بازار تاریخی تبریز ادامه یابد

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *