×
آخرین اخبار

به گزارش خبر روز:
آیا “بمب اوکالاماها” موجب فاجعه زیست محیطی در شهرستان بندر ماهشهر است !؟

  • کد نوشته: 91309
  • ۱۴۰۱-۰۶-۰۱
  • 599 بازدید
  • پس از آنکه در نیمه های مرداد شاهد مرگ نزدیک به 200 هزار قطعه از آبزیان در شهرستان بندرماهشهر بوده ایم؛ باز هم با این فاجعه ی زیست محیطی در منطقه بوقوع پیوسته و هنوز هیچ اظهار نظر قطعی رسمی در اینباره انجام نشده است.

    به گزارش دیدگاه نیوز،برسی های اولیه وجود ماده شیمیایی نیترات آمونیوم در محیط زیست را علت مرگ آبزیان دانسته است و نماینده مجلس در مصاحبه ای نسبت به نشت این ماده خطرناک به محیط زیست منطقه اذعان نموده است.

    نیترات آمونیوم ماده شیمایی سمی و قابل اشتعال و انفجار است که از آن در ساخت کود شیمیایی، مواد منفجره، تولید آنتی بیوتیک و مخمر و همچنین در ساخت کبریت و آتش‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    آمونیوم نیترات یکی از قوی‌ترین بمب‌های دست‌ساز محسوب می شود! ساخت آن به آسانی امکان‌پذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است.

    پس از آنکه در یک بمب گذاری در اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ که منجر به کشته شدن ۱۶۸ تن شد؛ و مشخص شد بمب حاوی نیترات آمونیوم بوده، این ماده شیمایی را به اسم بمب اوکلاهاما می شناسند.

    در سال ۲۰۱۳ نیز، یک انفجار در یک کارخانه کود در غرب تگزاس رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۴ تن و نزدیک به ۲۰۰ مجروح شد و پس از آن محققان دریافتند که این انفجار ناشی از نیترات آمونیوم بوده است.

    کارشناسان، نیترات آمونیوم را علت انفجار بزرگ بندر بیروت در تابستان سال ۱۳۹۹ می دانند.

    انفجار بسیار قدرتمند بندربیروت باعث کشته شدن ۲۲۰ نفر و زخمی شدن حدود ۷۰۰۰ نفر و مفقود شدن بیش از ۱۱۰ نفر شد و همچنین بر اساس اعلام فرمانداری بیروت، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این حادثه بی‌خانمان شده‌اند. شدت انفجار (معادل حدود ۱۰۰۰ تن تی‌ان‌تی) به حدی بود که به عنوان یکی از قوی‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای تاریخ جهان محسوب می‌شود.

    عوارض اسنتشاق، خوردن و بلعیدن نیترات آمونیوم:

    سوزش گلو، تنگی نفس و خفقان،سسوزش و سرخی چشم، سرگیجه، درد شکم، استفراغ، اسهال خونی، ضعف و گرفتگی عضلات.

    ورود این ماده به بدن از راه بلع باعث ایجاد متهموگلوبینمی شود که به دلیل کمبود اکسیژن در خون در نهایت منجر به سیانوز می‌شود.

     

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خروج از نسخه موبایل