×
آخرین اخبار

ناصر تقوايي:
آیا دیگر شهرهای نفتی هم سرنوشت مسجدسلیمان را خواهند داشت؟

  • کد نوشته: 58571
  • ۱۳۸۲-۰۹-۲۸
  • 377 بازدید
  • ناصر تقوايي در همايش «نفت، سينما و نوسازي ايران» تأكيد كرد: آيا اين سرنوشت در انتظار تمام شهرهاي نفتي است كه اگر نفتشان تمام شود، آن شهرها را تعطيل كنيم؟
    آیا دیگر شهرهای نفتی هم سرنوشت مسجدسلیمان را خواهند داشت؟

    به گزارش دیدگاه نیوز ، ناصر تقوایی که در حاشیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم نفت در اهواز سخن می‌گفت ادامه داد: آگاهی ما ایرانی‌ها حتی دانشجویان ما درباره نفت در حدّ بسیار کمی است مثلاً خیلی‌ها نمی‌دانند یک چاه نفت چیست و یا فرق نفتکش و کشتی‌های دیگر کدام است. پس باید آموزش دهیم و از مدارس شروع کنیم که می‌توانند استعدادهای فنی را هم شناسایی و معرفی کنند.

    کارگردان فیلم ناخدا خورشید افزود: سینما می‌تواند پشتوانه‌های ما را به ما نشان دهد و باید گفت یک فیلم نفتی لزوماً و مستقیماً به نفت نمی‌پردازد که زندگی مردم مناطق نفت‌خیز هم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: متأسفانه هنوز هم محصول صادراتی ما نفت‌خام است و از کارخانه‌های جنبی صنعت‌نفت که می‌تواند اشتغال‌زایی هم داشته باشد، خبری نیست.

    این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه نفت را نمی‌توان به عنوان اقتصاد ملی شناخت تصریح کرد: در کار فرش، ۱۲ میلیون نفر ایرانی مشغولند و این تعداد در نفت فقط ۱۵ تا ۱۷ هزار نفر است. پس باید بر فرش عنوان اقتصاد ملی را گذاشت که درآمد واقعی آن پنهان مانده است و می‌تواند هنر ملی را هم به دنبال داشته باشد. تقوایی همچنین اظهار داشت: آب و نفت خوزستان می‌رود ولی ارقامی که برای توسعه خوزستان در نظر گرفته می‌شود بسیاربسیار اندک است در حالیکه خوزستان منطقه ارتباط ما با جهان‌عرب است و باید برای ما مهم باشد.

    وی ابراز امیدواری کرد جشنواره فیلم نفت بتواند وسیله‌ای برای نگاه بهتر به مسائل مناطق نفتی شود. تقوایی همچنین در ابتدای سخنان خود، علاقه جوانان خوزستان به ادبیات و سینما را تاریخی دانست و گفت: خوزستان از دیرباز یک سرزمین فرهنگی بوده است. در این همایش همچنین محمد تهامی‌نژاد، مدرّس دانشگاه درباره پیشینه سینمای مستند نفت و رضا درستکار، نویسنده و منتقد سینمایی درباره سینما و تحولات فرهنگی ایران سخنرانی کردند.

    تهامی‌نژاد در بخشی از سخنان خود به مسأله گفتار در فیلم‌های مستند اشاره کرد و گفت: امروزه گفتار در فیلم‌های مستند کارکرد مرکزی یافته‌اند. درستکار نیز در قسمتی از بیان خود، اهمیت تکنولوژی تصویر را مورد توجه قرار داد و گفت: جهانی‌شدن فقط به اقتصاد مرتبط نیست بلکه جهان امروز جهانی فرهنگی است و باید گفت توسعه فرهنگی با به‌دست آوردن فرهنگ تکنولوژی میسر است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *