×
آخرین اخبار

آخرین بازمانده موج نو درگذشت

  • کد نوشته: 136971
  • ۱۴۰۲-۰۳-۱۵
  • 80 بازدید
  • به گزارش خبرروز، ژاک‌ روزیه فیلمساز فرانسوی و آخرین بازمانده موج نو در ۹۶ سالگی درگذشت. او ۵ فیلم بلند و بسیاری فیلم کوتاه ساخت اما فیلم «بدرود فیلیپین» (۱۹۶۲) او یکی از آثار کلیدی موج نوست، فیلمی خوب و ارزشمند اما غریب و کمتر دیده شده. سینمای روزیه سینمای ثبت و ضبط لحظه‌هاست؛ لحظات […]

    آخرین بازمانده موج نو درگذشت

    به گزارش خبرروز، ژاک‌ روزیه فیلمساز فرانسوی و آخرین بازمانده موج نو در ۹۶ سالگی درگذشت. او ۵ فیلم بلند و بسیاری فیلم کوتاه ساخت اما فیلم «بدرود فیلیپین» (۱۹۶۲) او یکی از آثار کلیدی موج نوست، فیلمی خوب و ارزشمند اما غریب و کمتر دیده شده. سینمای روزیه سینمای ثبت و ضبط لحظه‌هاست؛ لحظات آنی و زودگذر که باید به‌ناچار و بدون هیچ امیدی آنها را از دست داد. فیلم‌های او ماجرای کسانی را به تصویر می‌کشند که همۀ مقدمات کاری را فراهم می‌کنند اما شکست می‌خورند.

    روزیه نه جایگاه هنرمند و مؤلف موج نویی‌ها را اشغال می‌کند و نه جایگاه استاد صنعتگر سینمای کیفیت را. او که به‌واسطۀ تجربۀ چندین ساله‌اش در تلویزیون، بسیاری اوقات فیلم‌برداری، صدابرداری، طراحی صحنه و امور مربوط به تجهیزاتِ برقی را نیز خودش انجام می‌دهد و جایگاه جدیدی را از آن خود می‌کند: کارگردان-تکنسین. در پاسخ به مصاحبه‌گری که می‌پرسد «اگر سینماگر نبودید، چه‌کاری بلد بودید انجام دهید؟» می‌گوید: «برای فیلم‌ساختن، آن‌جور که من فیلم می‌سازم، باید هزار نوع کار بلد باشید، مثلاً من می‌توانستم حسابدار شوم …»

    Jacques Rozier (1926-2023)

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *