×
آخرین اخبار

پشت‌ پرده اصرار بر آب‌‌گیری سد‌ چم‌شیر، پای چینی ها در میان است

  • کد نوشته: 111001
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۸
  • 305 بازدید
  • روزنامه آرمان امروز نوشت: براساس اخبار تایید نشده به نظر می‌رسد اصرار دولت برای آبگیری پنجمین سد کشور به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه گذار اصلی این طرح است.

    پشت‌ پرده اصرار بر آب‌‌گیری سد‌ چم‌شیر، پای چینی ها در میان است

    روزنامه آرمان امروز پشت‌پرده اصرار وزارت نیرو بر آب‌گیری هرچه سریع‌تر سد چم‌شیر را با وجود مخالفت فعالان محیط‌زیست بررسی کرده و از نقش پررنگ چین در این تصمیم خبر داده است. به گزارش این روزنامه چین سرمایه‌گذار پروژه سد چم‌شیر است و اصرار به آب‌گیری آن دارند.

    امروز، چرا با وجود تمام مخالفت‌ها و نقدهای مطرح شده، وزارت نیرو اصرار بر افتتاح زودهنگام سد چم‌شیر  دارد؟ سوالی که طی چند روز گذشته پای دولتمردان چینی را به این موضوع باز کرده و  براساس اخبار تایید نشده به نظر می‌رسد اصرار دولت برای آبگیری پنجمین سد کشور به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه گذار اصلی این طرح است.  

    این روزنامه در ادامه در گفت‌گو با یک فعال محیط‌زیستی نوشته است: محمد درویش، فعال زیست محیطی می‌گوید: منابع مالی این طرح از طریق ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین تامین شده است. در واقع چینی ها طبق یک قرارداد فایناس قبول کرده‌اند تا وامی ۲۳۰ میلیون یورویی را با سود ۱۸ درصد به ایران برای ساخت سد چم شیر بپردازند. حالا هم کاری ندارند که این سد کی به بهره برداری می رسد، اما موضوع مهم این است که گویا سررسید اقساط این وام از دیماه امسال است. یعنی ایران باید از دیماه امسال اولین قسط وامی که گرفته را پرداخت کند! برای همین هم هست که اصرار دارد این سد از دیماه به بهره برداری برسد. 

    این فعال محیط‌زیستی در ادامه  گفته است: در واقع قرار داد این سد مانند قرارداد مربیان فوتبال خارجی است که بعد از مدتی از ما شکایت می کنند و تازه پول های هنگفتی هم از ما می گیرند! در این پروژه نیز به نظر می رسد اگر حتی ایران از چین شکایت کند راه به جایی نخواهد برد و حتی خودش محکوم خواهد شد! در حقیقت این قرار داد، یک قرار داد یک طرفه است که اگر به قیمت دلار امروز بخواهیم حساب کنیم شاید برای کشور بیش از ۲ میلیارد دلار آب خورده باشد. 

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *