×
آخرین اخبار

هر بازمانده ای بازنده نیست، هر برگزیده ای اصلح نیست

  • کد نوشته: 3271
  • ۱۳۹۶-۰۳-۱۴
  • 1258 بازدید
  • محمدرضا کرم‌زاده – دیدگاه نیوز / اگر چه انتخابات تمام شد، اما تبعات آن همچنان شاید تا مدتها باقی باشد با تمام شدن انتخابات چند روزی است که رفتگرها در حال جمع کردن وعده ها از گوشه و کنار خیابانها هستند. گذشته از تمام خوبیها و بدیها، حق و ناحق جلوه دادن ها، انواع نقش […]

    هر بازمانده ای بازنده نیست، هر برگزیده ای اصلح نیست

    محمدرضا کرم‌زاده – دیدگاه نیوز / اگر چه انتخابات تمام شد، اما تبعات آن همچنان شاید تا مدتها باقی باشد با تمام شدن انتخابات چند روزی است که رفتگرها در حال جمع کردن وعده ها از گوشه و کنار خیابانها هستند.
    گذشته از تمام خوبیها و بدیها، حق و ناحق جلوه دادن ها، انواع نقش بازی کردنها،راست یا دروغ گفتن ها،تهمت و توهین ها و بالا و پایین شدنها، شنیدن حرفهای زیبا و دلنشین، قول و وعده های که از امروز تا پایان چهارسال احتمالا بر سر تحقق آنان جر و بحث و بگو، مگو و دعواست، آخر خیلی ها برای رای آوردن به هرکاری دست زدن مثلا پیش فروش کرسی و کلید شهرداری و یا مدیریت واحدهای شهرداری که بعضا پشت پرده حتی یک کرسی با چند نفر بسته شده، قول و قرار استخدام، تبدیل وضعیت از روزمزدی به پیمانی و از پیمانی به قرار دادی و… بازار خرید و فروش آرا هم امسال رنگ و لعاب خاصی داشت هرچه به ساعات آخر نزدیکتر می شدیم نجومی تر می شد طوری که کسی دیگه به کارت شارژ تن نمی داد و این وسط هرکس تیمش حرفه ای تر عمل می کرد تورش صید بیشتری داشت، بگذریم تا بوده… اما انچه مشهود بود این دوره وجود پول های کثیف به طایفه بدجوری تنه میزد. به هر صورت در هر محله عده ای به نان و نوای درست حسابی رسیدند. زمانی کیسه آردی، برنجی، حلب روغنی میدادند اما یکی دو دوره ای است نرخ ها جابجا شده پای تراول های خوش رنگ به وسط امده است.
    خیلی ها الان احساس می کنن کلاه سرشان رفته و یا کلاهشان را برداشته اند، خیلی ها امروز پشیمانند که چرا آخرت خود را برای دنیایی دیگران سیاه و تباه کرده اند. 
    خیلی ها انگشت به دهان گرفته و پشیمانند، چرا که می بینندپشت خطی منتظر مانده اند. از امروز باز شعار حقوق شهروندی و دانستن حق همه است کم رنگ تر از زمان انتخاب خواهد شد، از امروز بعضا باید منتظر بود که هر انتقاد و نقدی برچسب تشویش اذهان عمومی بخورد، از امروز قرار نیست که من و تو همه چیز را بدانیم از امروز جلسات پشت دربهای بسته و بعضاً​ که نه بلکه اکثرا در شب نشینی های مخفیانه و مخوفی تحت عنوان اتاق فکر با یک عده که سالهاست به این احساس رسیده اند بیشتر از بقیه می فهمند و من دوست دارم انها را به دو گروه تقسیم کنم یه عده که باید عنوان لات و لوت سیاسی به انها داد و یک عده کرکس صفت که بدنبال لقمه های چرب و نرم و فرصت های اماده اند و تا بوده سعی در جا زدن خود داشته اند. انتخابات با تمام حرف و حدیث هایش، با تمام فراز و نشیب هایش، با تمام “های و هویش” با تمام تلخی ها و شیرینی هایش گذشت، اما بواسطه برخی رفتارهای غیر اخلاقی، بواسطه عهد و پیمانهای شکسته شده، اتئلافهایی که بعضا زیر آبی رفته و به تک رای دادن ختم شده برای گروهی هنوز تمام نشده انتخاباتی که دلالان و سوداگران رای بیشتر از گذشته نقش افرینی کردند، جالب اینکه همین آدمهایی که رای خود را فروخته اند فرداترین در مقابل مشکلات و نواقص از دیگران طلبکار ترند، امروز خیلی ها فهمیده اند که آن احترامها، آن عرض ارادتها، آن قربان صدقه رفتن ها برای کسب رای بوده وبس، دیگر از سرکشی به محرومین، حضور دسته جمعی در مراسمات فاتحه خوانی و سرباره دادن آنچنانی، کادو دادن به عروس و داماد و حتی شرکت در جشن تولدها و یا کمک به تیم های ورزشی و یا توپ تشر پنهانی و صوری به مسئولین و خط و نشان کشیدن برای مسئولین خبری نیست، برای خیلی ها بازار انتخابات مثل یک تئاتربود، آری یک بازی نمایش بود. خیلی ها خوب ایفای نقش کردند، خیلی ها هم تهیه کننده و کارگردان خوبی بودند و خیلی هم نشان دادند که کار پردازهای خوبی هستند، خیلی ها هم بجای خریدن سهام در بانکها در انتخابات سرمایه گذاری های خرد تا کلان کردند، حال بردند و یا باختند خود یک داستان جدایی دارد که در جایش باید به آن مفصل پرداخت.

    انتخابات گذشت و طبیعی است در این میدان رقابت که ای کاش از لحاظ سطح فرهنگی بجایی می رسیدیم که پس از آن با هم رفاقت می کردیم چند نفری پیروز میدان و یک عده زیادی جا مانده خواهند بود، اما بدون تعارف باید به این موضوع اشاره کرد که هر منتخبی اصلح و صالح نیست و هر بازمانده ای بازنده نیست باز می گویم بگذریم خیلی ها هم سعی کردند سالم عمل کنند؟؟؟ و به هر قیمتی رای نیاوردند​ که البته بعضا هزینه این سالم حرکت کردن گاها ختم به بازماندن می شود، در میان برخی متن های تقدیر و تشکر کاندیدا سطوحی به چشم می خورد که برایم زیبا بود. بطو رمثال”من در هیاهوی پول های باد آورده و پیمانکاران نوکیسه گم شدم این خرید و فروش آرا نبود، بلکه این خرید و فروش شرافت انسانی و غیرت بود من با این ذهنیت که علم بهتر از ثروت است به دنبال رای پاک می گشتم/ من از افراد دست تنگ جامعه انتظاری نداشته و ندارم چون می دیدم که نمی توانند کنار من بمانند و باید پول نان شب شان را جای دیگری جستجو کنند و من عاجز از کمک به انها بودم/در این بین زنانی تمام قد در جامعه و این عرصه دیدم که غیرت هر کدام شان به اندازه ده مرد رای فروش بود/ خیانت و خدمت برای بزرگان ما چندان توفیری نمیکند و اکثر عقلای قوم من را هم سنگ بچه هایی گذاشتند که سابقه کار و خدمت یک روزه به شهر را نداشتند/ در درون طایفه من فدای تنگ نظری افرادی شدم که جزبه اولاد خودشان نگاه گسترده ومثبتی به سایر اقوام وشهروندان ندارند/من هر چقدرباکارطنز کوشش کردم تا مردم بفهمند اما آنها فقط خندیدند”چارلی چاپلین”/ پدرم با بهترین مردان زمان خویش در خون غلطید تامردم بفهمند اما آنان فقط گریه کردند”امام سجاد علیه السلام”/
    در هر صورت مطابق قانون کسانی بر کرسی ها چه مجلس و چه شورای شهر و چه ریاست جمهوری تکیه میزند که اکثریت آرا را کسب کرده باشد. ضمن تبریک به منتخبین و آرزوی موفقیت برای یکایک آنان یادآوری برخی ازنکات خالی از لطف نیست. 
    شیرینی حضور ۷۲ درصدی امت به پای صندوقهای ارا به اندازه ای بوده که گاها اگر در جایی از مملکت بازار انتخاب بیش از حد اشفته بوده و اصلح ها باز مانده اند قابل … است و امید داریم از رئیس جمهور محترم تا منتخبین شوراهای شهر و روستا نه تنها شعار های خود را بلکه تفکرات خوب دیگر رقبا را عملی و اجرایی کنند اگر چه چند روز است که رفتگران در حال جمع اوری وعده های انتخاباتی کاندیدا از کف خیابانها و در و دیوارها هستند. اگر چه این روزها استانمان هوا ندارد اما انتظار داریم هیئت دولت جبران کوتاهی ۴ سال گذشته را بنماید.
    ما توقع آنچه شعار داده شده را نداریم چون بخش زیادی از انچه گفته شد شعار بوده است ما انتظار داریم در انجام وظایف خود کوتاهی و معامله نشود.
    در اولین گام انتخاب هیئت رئیسه شوراها و انتخاب شهردار باملاک ومعیار حرکت کنید،اگرتصمیمات را درپشت دربهای بسته رقم زدیدواز مشورت با اهلش دوری کردید، انتهای مسیرتان ناکجا آباد خواهد بود، بدنبال غوغا سالاری و هوچی گری نباشید که ته آن چیزی جز نفرت مردم نخواهد بود و نابجاست که با هر اتفاقی از آن فریادی و چکشی بسازید تا بر سر دیگری بکوبید و در کل ناپسند است با هراتفاقی التهاب و استرس به جامعه وارد کنید
    شرح وظایف شما بیشتر از پرسه زدن در راهروهای شهرداری است،ب دنبال تشکیل دولت در سایه سار شهرداری نباشید چتر حمایت خود را برای گروهی خاص باز وبسته نکنید
    از همین ابتدا راه باهم صادق باشید به دنبال یارگیری ودسته بندی نباشید بر اساس تمکین ازخردجمعی حرکت کنید و مشورت بگیرید اما از چه کس و یا کسانی خیلی مهم است.

    به امید روزهای خوب

    محمدرضا کرم زاده / کارشناس جامعه شناسی

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *