×
آخرین اخبار

دنیا نگران جنگ بزرگ حزب الله و اسرائیل/ جعبه پاندورا گشوده می شود؟

  • کد نوشته: 201845
  • ۱۴۰۳-۰۶-۳۱
  • 5 بازدید
  • پوچ بودن اصرار نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو بر حمله به جنوب لبنان مشخص است و این امر اسرائیل را بیش از پیش به سمت یک جنگ گسترده تر سوق خواهد داد.

    دنیا نگران جنگ بزرگ حزب الله و اسرائیل/ جعبه پاندورا گشوده می شود؟

    به گزارش خبر فوری، رسانه های مختلف نسبت به آغاز جنگ اسرائیل و حزب الله نگران هستند. این نگرانی حتی در میان رسانه های اسرائیلی نیز قابل ردیابی و مشاهده است. در مهم ترین نمونه، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با انتشار گزارشی از امیر اورن، تحلیلگر مشهور، نسبت به حمله ارتش اسرائیل به لبنان هشدار داد و این کار را بازی با آتشی غیرقابل کنترل توصیف کرد.

    نویسنده با بیان اینکه تنش های کنونی بین اسرائیل و حزب الله لبنان ممکن است منجر به تشدید بحران های امنیتی در منطقه شود، تاکید کرد: به نظر می رسد هم لبنان و هم اسرائیل از احتمال وقوع جنگ در شمال بیم دارند.

    اورن به نقل از شلومو موفاز، افسر ارشد سرویس اطلاعاتی ارتش اسرائیل، هشدار داد که کسانی که امروز خواستار جنگی جدید در لبنان هستند «نمی دانند درباره چه چیزی صحبت می کنند.»

    جعبه پاندورا مجددا گشوده می شود؟

    شلومو موفاز اظهار داشت که تهاجم به لبنان در سال ۱۹۸۲ در پس زمینه رنسانس شیعی در جهان اسلام، انقلاب ایران و نفوذ موساد در بین مسیحیان لبنانی، نوعی «جعبه پاندورا» برای گروه های مختلف لبنان گشود. وی تاکید کرد که حمله مجدد اسرائیل به لبنان ممکن است مجددا این جعبه بلا و بدبختی را بگشاید، چون این کار بازی با آتش خواهد بود. وی افزود که هیچ کسی در دولت، ارتش یا اطلاعات اسراییل نمی تواند پاسخ یکپارچه بیروت و تهران را تخمین بزند و حتی از واکنش واشنگتن نیز باخبر نیست.

    نویسنده مقاله هاآرتص در ادامه می نویسد: کسانی که در استودیوها و خیابان های تل آویو از مجروح شدن ۴۰۰۰ نفر از اعضای حزب الله شادی کردند، لحظاتی بعد خبر کشته شدن ۴ سرباز اسرائیلی در غزه را دریافت کردند و این، یادآور وضعیت دشواری است که اسرائیل در حال حاضر تجربه می کند و در صورت آغاز جنگ در جبهه شمالی، احتمالا بارها و بارها تکرار شود.

    نویسنده تاکید دارد که پوچ بودن اصرار نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو بر حمله به جنوب لبنان مشخص است و این امر اسرائیل را بیش از پیش به سمت یک جنگ گسترده تر سوق خواهد داد. جبهه شمالی به مراتب از غزه خطرناک تر است. قدرت حزب الله بیشتر از حماس است و اختلافات این گروه با تل آویو نیز چند برابر بیشتر است.

    آیا واقعا جنگ بزرگ آغاز می شود؟

    طبق نظر نویسنده هاآرتص، به نظر نمی رسد که اسرائیلی ها واقعاً در حال برنامه ریزی برای آغاز جنگ در جبهه شمالی باشند؛ چرا که اگر تل آویو واقعا قصد حمله به جنوب لبنان را داشت، عملیات انفجار پیجرها و بی‌سیم ها را پس از آغاز جنگ و در اوج درگیری ها اجرا می کرد و نه قبل از شروع آن.

    نویسنده در انتها خاطرنشان می کند که همه این اتفاقات تنها برای ادامه جنگ در غزه در سال ۲۰۲۴ و تمدید تا سال ۲۰۲۵ به نفع نتانیاهویی است که متهم به جنایات جنگی مختلف است. این در حالی است که راه حل جایگزین روشن است: آتش بس در جنوب و شمال، بازگشت اسرا، تدبیر برای مشخص کردن وضعیت سیاسی غزه و مذاکره با لبنان برای حل و فصل اختلافات مرزی.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *