×
آخرین اخبار

گفتگو ی خبر روز با اکتای شفیعی جوان نخبه نویسنده و دکترای مهندسی برق گرایش قدرت

  • کد نوشته: 60446
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۵
  • 1229 بازدید
  • از اینکه بنده را نویسنده خطاب می کنید، بسیار سپاسگزارم ولی من خودم را نویسنده نمی دانم. بنده در مقابل نویسندگان بزرگ خود را نمی توانم نویسنده بدانم فقط گاهی وقت ها در کار قلم فضولی کرده ام و مزاحم قلم شده ام. و شاید علت دخالتم در کار قلم به دوران کودکیم برگردد گرچه هر چیز ذاتی هم میتواند باشد
    گفتگو ی خبر روز با اکتای شفیعی جوان نخبه نویسنده و دکترای مهندسی برق گرایش قدرت

    دیدگاه نیوز / اساساً اگر بخواهید نویسنده خوبی شوید، باید به این امور بپردازید: مطالعه بسیار، گوش‌سپردن ژرف، نوشتن بسیار، و پرهیز از اندیشه مفرط. فقط به دل واژه‌ها و صداها و حس‌های رنگارنگ فرو روید و بگذارید قلم شما بر صفحه کاغذ در حرکت باشد.

    در آغاز ضمن تشکر به عنوان مدخل گفتگو، شمه ای از زندگی علمی و تاریخی خود را بیان کنید.

    بنام او که علم را آفرید و از آن جز ذره ای به ما نداد.
    در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۷ در شهر علم و فرهنگ پرور، تبریز پر آوازه، متولد شدم. در همین شهر بزرگ شدم و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری مهندسی برق گرایش قدرت می¬باشم. دارای چندین تألیف و ترجمه و مقالات متعدد در سطح ملی و بین المللی هستم.


    شاید از نظر تاریخی چیزی برای گفتن نداشته باشم چون ۳۲ سال سن دارم ولی میتوانم بگویم نسل اندر نسل اهل محله خیابان تبریز هستیم. مادربزرگم خواهرزاده آیت الله مدرس خیابانی تبریزی، نویسنده کتاب ۱۱ جلدی ریحانه الادب بود. مادربزرگم خانم طیبه مهرانفر، دبیر بوده و مؤسس اولین مدارس دخترانه در مناطق هریس و بستان آباد بودند. پدربزرگم دکتر ابراهیم شفیعی استاد دانشگاه و مؤسس گروه جغرافیای دانشگاه اهر بودند و اکنون که بیشتر از ۸۶ سال سن دارند، مشغول پژوهش بوده و دارای چندین تألیف و مقالات متعدد می¬باشند و آخرین کتاب شان چند هفته پیش منتشر شد. پدرم نیز صاحب چندین تالیف و مقاله می باشند. پدربزرگ پدرم دارای کارخانه پارچه بافی بوده است که قبل از جریان بلشویسم، مدت زیادی مقیم گنجه بوده است. پدر ایشان حاج علی محمد بن شفیع، امیر الحاج دوران ناصری بوده است.

    بفرمایید چه شد که به نویسندگی روی آوردید و اولین تألیف شما چیست؟

    ن و القلم و ما یسطرون
    از اینکه بنده را نویسنده خطاب می¬کنید، بسیار سپاسگزارم ولی من خودم را نویسنده نمی دانم. بنده در مقابل نویسندگان بزرگ خود را نمی توانم نویسنده بدانم فقط گاهی وقت ها در کار قلم فضولی کرده ام و مزاحم قلم شده ام. و شاید علت دخالتم در کار قلم به دوران کودکیم برگردد گرچه هر چیز ذاتی هم میتواند باشد.
    از وقتی چشم به جهان گشودم، اطرافم پر از کتاب بود. کتابخانه خصوصی پدرم و پدربزرگم و کتاب هایی که مطالعه می¬کردم، از همان کودکی مرا به کتاب خوانی و مطالعه علاقه مند کردو شاید دخالتم در کار قلم به دوران کودکیم برمیگردد. خلاصه بگویم که با کتاب بزرگ شدم و با مجله و روزنامه مأنوس بودم.
    اولین بار هم که دست به قلم بردم، ناخودآگاه بود. ناگهان متوجه شدم کتابی را ترجمه کرده ام. اولین تألیفم در حقیقت ترجمه ی کتابی با عنوان تکنولوژی نیروگاه های CHP بود که نویسندگان آن اهل اروپا هستند. انگیزه ام برای این ترجمه، دغدغه ای بود که از دوران نوجوانی در مورد انرژی و تولید آن داشتم.

     

     

    از کدام یک از تألیفات شما استقبال بیشتری شده است؟

    دو کتاب پر فروش دارم. اول کتاب تبریز مهد تمدن که در سال ۱۳۹۳ جزو کتاب های پر فروش سال محسوب شد و چاپ اول و دوم آن کلا فروش رفت. کتاب انرژی هسته ای بایدها و نبایدها پرفروش ترین کتابم بود و تقریباً نصف چاپ دوم آن توسط سازمان انرژی اتمی خریداری شد. این کتاب سه بار چاپ شده است. اولین چاپ کتاب مذکور در سال ۱۳۹۶ بود.

    یکی از تألیف های شما که زمان خود استقبال و مخاطب بیشتری داشت، تکنولوژی نیروگاه های CHP بود. از تالیف برایمان بگویید.

    نیروگاه CHP مخفف Combined Heat and Power یکی از روش های بهینه سازی مصرف انرژی است که در آن برق و حرارت به طور همزمان تولید می¬شوند. در نیروگاه حرارت حاصل از تولید برق در مولدهای محرک ژنراتور به منظور تأمین انرژی لازم جهت گرمایش مورد استفاده قرار می¬گیرد. فرایند تولید همزمان را میتوان بر اساس انواع مولدهای نیروی محرکه از جمله توربین های گاز، توربین های بخار و مولدهای دیگر طبقه بندی نمود. در شرایطی که منابع تولید انرژی اولیه نیز شامل دامنه وسیعی از جمله سوخت های فسیلی، توده های زیستی، زمین گرمایی و یا انرژی خورشیدی می¬باشند.
    با توجه به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی، این امر مرا به ذوق واداشت تا مطالعاتی در این زمینه انجام داده و به تالیف کتاب همت گمارم.

    چه قشری از کتاب های شما بیشتر استقبال می کنند؟

    بیشتر دانشجویان و علاقه مندان به مطالعه در زمینه های مرتبط با کتب اینجانب، اقدام به تهیه آن¬ها می¬کنند.

    چه نویسنده هایی، کتاب هایی یا ایده هایی بر شما تأثیر گذاشته اند؟

    اول خداوند متعال که در کلام الله مجید تمامی زیبایی ها و نعمات و حکمت ها نوشته شده است و به هر جا که نگاه می¬کنیم، آثار خالق هستی را می¬بینیم. دوم آثاری که از امامان و پیشوایان به یادگار مانده است و سوم اینکه بنده از امکان برخورداری و استفاده از دو کتابخانه خصوصی را داشته ام. کتاب های متعدد با مطالب گوناگون از تاریخ و جغرافیا تا فیزیک و برق و پزشکی و مطالعه برخی از آن ها و کاراکتر های نویسندگان رویم تأثیر زیادی گذاشته بود. نویسنده هایی نظیر مرحومین محمد حسن سردار نیا- شکوری- ید الله فرید- رسول جعفریان- جبه دار مارالانی- ویل دورانت و نهایتا دکتر غلامحسین ساعدی که پسر عمه تنی مادر بزرگم می باشد، البته مادربزرگ پدری.

    آیا فرمول و قاعده ای هست که بتوان به وسیله آن نویسنده خوبی شد؟

    من معتقدم نویسندگی در ذات انسان است و انسان باید این استعداد ذاتی را در خودش کشف کند و از آن استفاده نماید. به عبارت دیگر انسان باید ابتدا خودش را بشناسد و قابلیت هایش را درک کند. علاقه و اشتیاق به نویسندگی نیز جزو شروط ضروری است. یک نویسنده از نوشتن لذت می برد.
    همچنین مطالعه زیاد از همان دوران کودکی لازم است. کتاب های متعدد و مجله های متنوع در شکل گیری مهارت های یک نویسنده تأثیر دارد. البته تبحر در ادبیات نوشتاری و محاوره ای نیز لازم است. شایان ذکر است که نویسندگان خود چند دسته اند که برای هر کدام، مهارت های خاصی نیاز است. به عنوان نمونه یک رمان نویس باید به افسانه ها و داستان های نژادهای مختلف احاطه داشته باشد و از قدرت تخیل خوبی برخوردار باشد. مثل ژول ورن

    حرفی برای نویسندگان تازه کار دارید؟

    من کوچکتر از آنم که بخواهم برای مخاطبان بزرگوار، ارائه طریق نمایم ولی به عنوان یک برادر کوچکتر توصیه پدرم را تکرار میکنم. ایشان همیشه می¬گویند: ” زمان در گذر است؛ لحظه ها را دریابید” در آغاز کلاس هایش در دانشگاه نیز همیشه این جمله را روی تابلو مینویسد. پدرم همیشه تکرار می¬کند که انسان از لحظه های عمر خود برای تأمین معاش و معاد استفاده نماید.
    همچنین یک انسان باید تا آخر عمر به تحصیل علم بپردازد و برای یک مسلمان واقعی، ترک تحصیل معنی ندارد. یک فرد موفق هیچگاه خود را فارغ از کسب علم و دانش نمی¬داند. همانطور که پیامبر اکرم اسلام فرموده است: دنبال علم بروید؛ حتی اگر در چین باشد.

    و حرف آخر

    اعتماد به نفس داشته باشید. همیشه به خدا توکل کنید و بنا به توصیه پیامبرمان هیچوقت امروزتان با دیروزتان برابر نباشد. هرگز در رسیدن به اهداف زندگی نا امید نشوید.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *