دیدگاه نیوز / بتمن همیشه فیلم مورد علاقه بسیاری از مردم بوده است. خیلیها شخصیت بتمن (محبوب ترین شخصیت های کمیک) را به علت نداشتن عناصر شخصیتهای ابرقهرمانی دوست دارند. به جرات میتوان گفت که اگر ساختار روایی درست، محکم، پرمایه و جالبی از بتمن وجود داشته باشد که بتوانید آن را تا انتها تماشا کنید، آن فیلم The Batman 2022 است.
تنها نکتهی مهم و جدیای که سراسر فیلم را تحت تاثیر قرار داده بود این است که قهرمان بسیار ساکت، مغرور اما بیریا و جذاب ظاهر میشود. این فیلم حقیقتا یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۲ یا حتی مهمترین فیلم ابرقهرمانی دی سی سال ۲۰۲۲ از دنیای دی سی است که باید ببینید و از آن لذت دو عالم را ببرید.
تاریکترین گاتهام در چنگال عصیان بتمن
این قسمت از فیلم بتمن در دومین سال مبارزه با فساد در گاتهام سیتی روایت میشود. بتمن این بار فسادی را در شهر کشف میکند که به خانوادهاش ربط دارد.
در نقد فیلم بتمن ۲۰۲۲ قرار است به تصویرسازی جاه طلبانه و عالی مت ریوز به عنوان کارگردان اشاره کنیم که با فضاسازیهای پر از سکوتِ خود توانسته در دنیای سینمایی دی سی جهانی خاص، غریب اما آشنا را توجیه و آن را تثبیت کند.
ساختار روایی
اگر به داستان نگاه کنیم، میبینیم که، نویسنده فکر میکند، بتمن یک فیلم جنایی و پلیسی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی ۲۰۲۲) است، ژانری بسیار نزدیک به فینچر. تحقیقات جنایی که داستان را به هم پیوند میدهد، ما را یاد زیباییشناسی فینچری میاندازد.
اگر بخواهم به چیزی در فیلم بتمن اعتراض کنم، آن عبارت فیلمنامهای پوچ خواهد بود، مخصوصاً دیالوگهای جیمز گوردون که در تمام طول مدت فیلم، آنچه بتمن میگوید را به شیوهای اجبارگونه تکرار میکند.
بتمن فیلمی است که بیشتر تحت تاثیر فیلمهای هیجان انگیز (بهترین فیلم های دلهره آور ۲۰۲۲) دهه نود است تا اقتباسهای قبلی از این شخصیت تاریک در کمیکهایی (بهترین کمیک های بتمن) که شاید خوانده باشید. مت ریوز کارگردانی یک فیلم ابرقهرمانی را بر عهده داشته که عاجزانه تلاش میکند ابرقهرمانی نباشد.
همانطور که گفته شد فیلم بتمن سعی میکند یک فیلم هیجانانگیز باشد، با ارجاع مستقیمِ بسیاری به بخشی از سینمای دیوید فینچر، عناصری از فیلم نوآر، کلاسیک و مدرن را در ساختار سینماتیک خودش فضاسازی میکند.
از طرفی با قرار دادن عناصری از اَره جیمز وان سعی میکند تبدیل به یکی از بهترین فیلمهای ترسناک شود. یکی از مشکلات این اشارات این است که آنها بیشتر ادای احترام مستقیم هستند تا استفاده از آن در تار و پود فضای دراماتیک فیلم. ریوز سعی میکند بتمن را با شخصیت فینچر بسازد، همانطور که نولان با لحن مایکل مان همه عناصر فیلمش را در شوالیه تاریکی به جریان انداخت.
آگاهانهترین ارجاع ریوز ممکن است به کار خودش بوده باشد، البته بسیار شبیه به اثر اصلی توماس آلفردسون، Let Me In In. در این اقتباس از فیلم سوئدی، کارگردان موفق شد با پیروی از فضاسازیهای آلفردسون، انگیزه مرگ و حالت خون آشامی (بهترین فیلم های خون آشامی ۲۰۲۲) را به عنوان یک بیماری و انتقاد ظریف از ساختارهای یک نظام قدرتمند با هم ترکیب کند. در این فیلم حتی همان مدیر فیلمبرداریای را دارد، با نام گریگ فریزر، که میتواند هم به شهر و هم به شخصیتها ظاهری مهآ«ود و سرد بدهد.
بتمن سعی میکند در یک فضای نوآر، یک فیلم ابرقهرمانی و پرتره یک قاتل زنجیرهای را ارئه کند.
تخریب اسطوره
در طول ساختار روایی این فیلم طولانی، سقوط نهادهای عمومی و اجتماعی به شکل جدی مطرح میشود. با روشی مشابه با جوکر تاد فیلیپس یا حتی انگلهای بونگ جون هو، کارگردان فیلم بتمن سعی میکند به کسالتی که بخش بزرگی از مردم در حال حاضر در دنیا تجربه میکنند نیشخند بزند.
مطمعن باشید در دنیا و در مجلات معتبر سینمایی، مقالهای متعددی به نفع این فیلم به خاطر ایدئولوژی مفروضش نوشته شده و خواهد شد، همانطور که علیه سه گانه نولان به دلایل نادرست انجام شده است، نه از نظر ماهوی که در زاویه رویکرد نسبت به نوع تحلیل. ما نباید مطالعه در مورد ایدئولوژی را به ساختار درونی یک فیلم محدود کنیم.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال بیباک Daredevil + لینک دانلود نیم بها
کاوش در تلاشی خاص برای تخریب بخشی از اسطورهای که از شخصیتِ بیدار حمایت میکند، میتوانست جالبتر باشد. درواقع ما میتوانستیم در این فیلم شاهد یک خط روایی باشیم که در طول نمایان شدن جنبههای مختلف شخصیت اصلیش، مفاهیم جدید و روانشناختی جدیتری را برای شخصیتی که این روزها مردم دنیا به آن نیاز دارند، مطرح کند.
دوگانگی شکست خورده
در کمیک های بتمن، خواندهایم که در شخصیت دوپارهاش، نقش بروس وین بیشتر از اینکه یک دارایی باشد، آزاردهنده است، بهویژه پس از تاثیر فرانک میلر. (یکی از مشهورترین و اثر گذارترین خالقان کمیک استریپ در دنیا است.)
در فیلم جدید بتمن دقیقاً همین اتفاق میافتد، حتی به صورت اغراق آمیز. رابرت پتینسون، خسته از دنیا به نظر میرسد. بروس وین، منزوی و شیفته انتقام، ظاهر میشود. در سطح بصری، بخشی از بتمن، با آن خشونت خام و خشم در مبارزاتش، برخی از بهترین لحظات را به یادگار میگذارد. فیلمبرداری فریزر تصاویر فوقالعادهای را حتی در میان باران و تاریکی زیاد ارائه میدهد.
بخش کارآگاهی بتمن نسبت به نسخههای قبلی فیلم تا حدودی توسعه یافته است. از طرفی بازی جیم گوردون، جفری رایت، به عنوان محقق اعمال ناشایست اوباش و تبهکاران، تاثیر بسیار متناسبی را در فضاسازی کل فیلم دارد.
بتمن در سال ۲۰۲۲
جهانی که کثافتی واقع گرایانه را در سراسر گاتهام با خود به اینور و آنور میکشاند. سیتی، کلانشهری مملو از چهرههای آشنا و در عین حال با طراوت در مجموعه نمادین خود از قهرمانان و تبهکاران است. و در مرکز همه چیز، رابرت پتینسون، آخرین کاراکتری است که با چهرهای غمزده و کمیک که از نظر عاطفی ساختار روایی را دچار تضاد میکند، و شنل و روپوش معروف را به تن میکند تا در مقابل مفهومی بنام دروغ بایستد.
این شخصیت مدتهاست که بهعنوان «بزرگترین کارآگاه جهان» در کتابهای مصور (بهترین کمیک بوک های بتمن) شناخته میشود.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ونوم ۲۰۱۸ + لینک دانلود نیم بها
مسئله اساسی
آیا بتمن چیزی برای گفتن به ما – به عنوان یک فرهنگ – دارد که در سال های اخیر قبلاً گفته نشده است؟ مسئله این است! این مسئله بدان معنا نیست که این فیلم، فیلم خوبی نیست، از نظر روایت و فرم شخصیتپردازی روی فیزیک و بیان رابرت پتینسون، برداشت تازه و حتی به شدت تاثیرگذاری از شخصیت به ارمغان میآورد.
اما اگر بروس وین (بتمن) به عنوان هملت مدرن ما به تصویر کشیده شده باشد، من فکر نمیکنم که این فیلم مت ریوز کار خاصی کرده باشد. وی در این نوع از فضاسازیهای تاریک در دنیای ذهنی انسانها که پر از دروغ میباشد، به شدت ضعیف عمل کرده است. شما میتوانید داستان او را با تغییراتی که مخصوص به خودتان است هرجایی بازگو کنید، و از مت ریوز و تیم نویسندگیش بهتر باشید. اما فیلم بتمن ۲۰۲۲ همچنان میتواند شما را در حال و هوایی خاص و پر از شگفتی قرار دهد؛ چرا؟ همراه با نوشتار تحلیل فیلم The Batman 2022 بمانید تا جواب سوال خود را دریافت کنید.
اکشنی که مبتذل نیست
مت ریوز با همکاری پیتر کریگ به خوبی اکشنهای کمیکبوکی (بهترین کمیک بوک های مرد عنکبوتی) را بررسی کردهاند. در مقایسه با فیلمهای ابرقهرمانی که در سالهای اخیر دیدهایم، خداروشکر در این فیلم، شاهد سکانسهای پایان ناپذیر نبرد ابرقهرمانانه نیستیم.
در واقع، به غیر از یک سکانس بینظیر تعقیب و گریز ماشینی که به شما این حس را میدهد که قبلاً همچین چیزی حتی در فیلم های اکشن ندیدهاید، در راستای بلاکباسترهای آشغال معمولی، سکانس اکشن مبتذلی وجود ندارد. بگذارید اینطور بگوییم که هیچکس در حین دیدن فیلم بتمن با بازی رابرت پتینسون نمیفهمد که در حال دیدن یک فیلم ابرقهرمانی است.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم Spider Man: No Way Home 2021 + لینک دانلود نیم بها
گاتهام یا جهنم؟
ریوز وحشتناک بودن گاتهام را به جهنم تبدیل کرده است، شهر محل وقوع جنایت و فساد است، و بروس وین یک کارآگاه، (همانطور که در برخی از تفسیرهای کتاب های مصور گفته میشود) که تلاش میکند مانع مجموعهای از فسادها و قتلهای شهروندان برجسته گاتهام شود. بتمن همچون قاتلی تصویر میشود که جنایات خود را از پشت یک نقاب نگرانکننده به طرز وحشتناکی خیرخواهانه جلوه میدهد.
بروس وین در طول ساختار روایی فیلم، پازلهای خاصی را باید حل کند. و پل دانو هم مدیریت خرابکاری در گاتهام را دارد؛ هرچند تا پایان فیلم چهره او را نمیبینیم. البته او Riddler است، اما فکر نمیکنم این نام حتی یک بار هم در طول فیلم ذکر شده باشد.
بتمن نیز یک بوگیمن است، شبحی که مانع شرورهای شهر میشود؛ سیگنال خفاش در آسمان بالای شهر یک تهدید است… و اکنون که قتلها دوگانگی و معاملات کثیف قدرتمندان بانفوذ گاتهام را آشکار میکند، بتمن سکوت اختیار کرده و با عمل وارد میدان میشود.
تاریک ترین گاتهام
همه ما اسطوره بتمن را میشناسیم. ریشههای او، شخصیتهایی که او را احاطه کردهاند، نمادین ترین تبهکاران… و شهری که همه چیز در آن اتفاق میافتد. گاتهام گودال انحطاط است، گوشهای تاریک که در آن فساد، تجاریگرایی و جنایت دستور روز است.
در بتمن شما خطر را تنفس میکنید، آن احساس وحشتناکی که همه چیز را پوسانده است. حال و هوای فیلم شما را به چنگال میگیرد و رها نمیکند. شاید اینطور باید بگوییم که گاتهام قهرمان داستان است، احساس میکند شهری زنده است.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم Snowpiercer 2013 قطار یخ شکن + لینک دانلود نیم بها
در خیابانهای شهر بتمن قدم میزند، بروس وین، تشنهتر از همیشه برای انتقام دست و پا میزند. جوانی، عصبانیت و عصیان او کاملاً با فضای گاتهام، مانند انبار باروتی که قرار است منفجر شود، مطابقت دارد.
در واقع، بتمن پتینسون، با زیباییشناسی و گریم به طور خاص، جایگاهی در قلب همهی طرفداران دنیای دی سی و بتمن به دست میآورد. جذاب بودن بازیگر با ماسک، با چشمانی نافذ، عنصر اصلی در لابلای دنیای تاریک گاتهام است.
حرف جدید فیلم بتمن
در نقد فیلم بتمن باید به بیرحمانه بودن، تلخ بودن، سراسر تاریکی و ناامیدی فیلم اشاره کنیم. گریگ فریزر، فیلمبردار فیلم Dune و Rogue One و Zero Dark Thirty این فیلم را نیز فیلمبرداری کرده است، و حال و هوا، از لحاظ استعاری و بصری، مشابه است.
از بسیاری جهات فیلم بتمن ساختاری دارد که دوران تلخ خودمان را روایت میکند: هیچ چیز فراری در مورد بتمن وجود ندارد. اما پاسخ به سوالی که ابتدای نوشتار بررسی فیلم بتمن پرسیدم را میشود اینجا جواب داد… آیا داستان بتمن میتواند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد؟ با این تفاسیر، بله.
بازیگری
یکی از نقاط قوت این فیلم بازیگران آن است. پس از خروج بن افلک از پروژه، رابرت پتینسون جای او را گرفت و هزار شگفتی را با این نقش برآورده کرد. بروس وین و بتمن، هر دو تاریک، غمگین و آسیبدیده از گذشتهای هستند که آنها را مجبور به زندگی در سایهها میکند. این بتمن یک متحد دارد: ترسی که ایجاد میکند.
یک گوشه نشین منزوی
فساد لابلای قدرت و پول در هم تنیده و در مرکز همه چیز است و هیچ مهلتی برای هیچ انسانی نمیگذارد تا فکر کند و در مقابل این مفاهیم درست عمل کند. نسخههای دیگر بتمن، نقطه مقابل بروس وین را نشان دادهاند. زندگی پر زرق و برق او به عنوان یک میلیاردر اجتماعی با هوشیاری بتمن.
اما در دستان ریوز و پتینسون، وین از هیچ چیز لذت چندانی نمیبرد: او یک گوشه نشین غمگین و منزوی است. حتی آلفرد (اندی سرکیس) بیش از آنچه که داستان اصلی معمولاً دارد، احساسی به تصویر کشیده شده است.
بیشتر بخوانید: دانلود فیلم The King’s Man 2021 کینگزمن
دلقک همه جا حاضر
ریوز ما را به سه نفر از خفاشهای شرور، پنگوئن، ریدلر و کارمین فالکون بازمیگرداند. جان تورتورو یک اوباش را شرح میدهد که یکی از نکات برجسته فیلم است. کالین فارل با یک شخصیتپردازی خاص که ما را یاد شخصیتهای اسپانیایی دهه نود میاندازد، نقش پنگوئن را به تصویر میکشد. وی صاحب یک کلوپ شبانه است که در بعضی مواقع به نظر میرسد تنها باشگاهی است که قرار است مردم در آن به عیش و نوش بپردازند.
پل دانو نقش انیگما را بازی می کند، شخصیت شروری (شرورترین شخصیت های مارول) که ریوز سعی میکند دوباره تعریف کند و او را از شکل کلاسیک فیلمها دور میکند.
جدی بودن و تاریکی در فیلم بتمن سال ۲۰۲۲ ممکن است از منظر خاصی بیش از حد باشد، اما ایراد این فیلم نیست. ریوز قبلاً با سایههای مشابه در حرفه خود به نتایج قابل توجهی دست یافته است. همین سایهها و تاریکی بیش از حد است که ما هر لحظه وجود دلقک را حس میکنیم.
سخن آخر
بتمن فیلم فوق العادهای است. تصاویری باورنکردنی، اجراهای بی عیب و نقص دارد و ما ابرقهرمان دی سی را تیرهتر از همیشه میبینیم. انتقام جویانه، منزوی، مبارزات آن را به طرز شگفت انگیزی نشان میدهد.
بتمن ریوز شکستناپذیر به تصویر کشیده نمیشود، قدرت و بیرحمی نبردهای او آنقدر خودمانی دیده میشود که بیننده را برای تقریباً سه ساعت به چنگ بیاورد و آن را تا تیتراژ رها نکند.
اگر نمی دانید که چگونه می توانید سریال ها و فیلم های دیدگاه نیوز را به صورت نیم بها دانلود کنید از طریق این لینک اقدام کنید.
جهت دانلود فیلم از لینک های دانلود در زیر استفاده کنید
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
سردبیر خبر روز، بیش از 16 سال است که در زمینه های تخصصی طراحی، توسعه، بهینه سازی و سئوسازی وب فعالیت می کند. وی از سال ۱۳۸۷ فعالیت خبری خود را در حوزه اخبار تکنولوژی آغاز کرده و از سال ۱۳۹۳ در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی شروع به فعالیت مستمر خبری کرده است. وی عضو هیئت مدیره شرکت رایسام نیز می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید