×
آخرین اخبار

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین؛
میزان اعتبارات با نیاز راه‌های استان همخوانی ندارد

  • کد نوشته: 83636
  • ۱۴۰۱-۰۱-۲۶
  • 580 بازدید
  • جواد حق‌لطفی گفت: عدم همخوانی اعتبارات موجود با نیاز راه‌‌های استان مهم‌ترین چالش‌ پیش روی ماست که برای جبران این مشکل از ظرفیت و توان ماشین‌آلات ناوگان راهداری در بخش ساخت راه‌های روستایی استفاده می‌کنیم.

    میزان اعتبارات با نیاز راه‌های استان همخوانی ندارد

    به گزارش دیدگاه نیوز، استان قزوین یکی از شاهراه‌های مهم ارتباطی کشور است ‌که اصلی‌ترین جاده‌ها و آزاد راه‌های جنوب و شرق را به شمال و غرب کشور متصل می‌کند، این استان ۶ هزار و ۶۷۱ کیلومتر راه دارد که ۲۱۷ کیلومتر آن آزادراه، ۲۶۷ کیلومتر بزرگراه، یک هزار و ۳۶۷ کیلومتر راه اصلی و ۴ هزار و ۸۲۰ کیلومتر آن نیز راه روستایی است.

    موقعیت شاهراهی استان باعث شده بر اساس آمارهای رسمی تردد راه‌های قزوین به‌طور میانگین روزانه به ۳۰۰ هزار خودرو برسد و از سوی دیگر میزان سوانح جاده‌ای در آن به‌خصوص در روزهای تعطیل و پرتردد افزایش یابد.

    مسائلی مانند ترافیک و سوانح رانندگی، ایمنی راه‌ها، لزوم بهسازی و بازسازی برخی جاده‌های استان و سهولت حمل‌ونقل جاده‌ای و موارد دیگر سبب شد تا موضوعات را با مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مطرح کنیم.

    جواد حق‌لطفی در گفت‌وگو با دیدگاه نیوز با بیان اینکه اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کند، اظهار کرد: مهم‌ترین ماموریت ما تردد ایمن برای استفاده‌کنندگان جاده در دو حوزه کالا و مسافر و همچنین ساخت و توسعه را‌ه‌های روستایی و ایمن‌سازی و ارتقای ایمنی محورها است.

    وی ادامه داد: از جمله سایر وظایف حوزه حمل‌ونقل می‌توان به پیگیری و ساخت مجتمع‌های خدمات رفاهی و همچنین جابه‌جایی کالا و مسافر اشاره کرد که سیاست و هدف‌گذاری این بخش را با انجمن‌ها، اصناف و شرکت‌های حمل‌و‌نقل فعال دنبال می‌کنیم.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین افزود: اقدام شاخصی که در سال ۱۴۰۰ کلید خورد، آغاز به کار ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی بود، در حال حاضر ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی در استان قزوین به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند که تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۸ مجتمع رفاهی دیگر نیز آماده بهره‌برداری خواهند شد.

    وی یادآور شد: بهره‌برداری از ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی در سال‌های آتی در جهت خدمت‌رسانی بهتر و ایجاد اشتغالزایی دائمی بوده و در افزایش ایمنی مسافران و رانندگان نقش به‌سزایی دارد.

    حق‌لطفی ادامه داد: یکی از پروژه‌های پیشنهادی ما در سفر رئیس‌جمهور به استان این موضوع خواهد بود که از تسهیلات بانکی برای تکمیل و بهره‌برداری این مجتمع‌ها استفاده شود.

    آسفالت و به‌سازی راه‌های روستایی استان نیازمند اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی است

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان اینکه یک برنامه‌ریزی دو ساله برای راه‌های روستایی استان داریم، اظهار کرد: در این برنامه آسفالت و زیرسازی ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در نظر گرفته شده که حدود ۵۰ کیلومتر آن در سال ۱۴۰۰ و ۵۰ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری شده که به‌زودی آغاز به کار خواهند شد.

    وی یادآور شد: حدود ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آسفالت نبوده و ۸۰۰ کیلومتر نیز به‌دلیل فرسودگی نیاز به روکش و بهسازی دارد که مجموع این راه‌ها اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد در حالی که اعتبار ما ۲۰۰ میلیارد تومان است.

    حق‌لطفی عدم همخوانی میزان اعتبارات با نیازها را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مجموعه تحت مدیریت خود دانست و عنوان کرد: برای جبران این مشکل ما از ظرفیت و توان ماشین‌آلات ناوگان راهداری در بخش ساخت راه‌های روستایی استفاده می‌کنیم، به طوری که در مناطق الموت و طارم‌سفلی ماشین‌های ناوگان ما تاکنون عملیات تعریض و بازگشایی و اصلاح جاده را برای ۷۰ کیلومتر انجام داده‌اند.

    استفاده از ۱۰۰ هزار تن آسفالت برای لکه‌گیری راه‌های روستایی در سال گذشته

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ اقداماتی نظیر لکه‌گیری و روکش برای راه‌های اصلی و شریان‌های استان برنامه‌ریزی شده بود که مجموع آسفالت استفاده شده در این بخش ۱۰۰ هزار تن بوده است.

    وی ادامه داد: در بحث ارتقای ایمنی، پروژه نیوجرسی یا بلوک مفصلی را داریم که تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت داشته و طی دو الی سه ماه آینده به اتمام رسیده و نقش مهمی را در ایمن‌سازی محورهای استان دارد، این پروژه شامل ۱۳۰ کیلومتر می‌باشد و بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

    حق‌لطفی یادآور شد: گاردریل‌هایی که پس از نصب بلوک مفصلی از این محور جمع‌آوری شد، در راستای اقتصاد مقاومتی پس از اصلاح و رنگ‌آمیزی در برخی راه‌های روستایی و فرعی مناطق آوج، کوهین و الموت نصب شده است.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان اینکه ۱۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان در سال ۱۴۰۰ خط‌کشی شده، افزود: پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۰۰ کیلومتر برسد، همچنین در اسفند ماه سال گذشته ۴ پروژه روشنایی داشته‌ایم که پروژه‌های کمربندی تاکستان و دانسفهان آغاز به کار کرده و پروژه روشنایی ضیاآباد و آزادراه قزوین به زنجان نیز به بهره‌داری رسیده است.

    وی عنوان کرد: در سال گذشته ۲۵ نقطه تقاطع را به‌صورت مقطعی روشن کرده که برای امسال نیز بنا داریم ۳۰ نقطه را به طول ۸۰۰ متر در راستای ارتقای ایمنی در سطح راه‌های استان روشن کنیم.

    این مسئول خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تابلوی اخطاری، انتظامی و اطلاعاتی در جاده‌های استان نصب شده است.

    حق‌لطفی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته موفق شدیم از ۷۲ نقطه حادثه‌خیز موجود در نقاط مختلف استان، ۵۶ نقطه را مرتفع کنیم که برای ۳۳ نقطه شناسایی شده نیز نیازمند تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم که این پروژه نیز از موارد پیشنهادی ما در سفر ریاست‌جمهوری است.

    فوتی‌های نوروزی جاده‌های استان از ۲۳ نفر به ۵ نفر کاهش یافت

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اظهار کرد: در ایام نوروز همکاران ما به‌صورت شبانه‌روزی در جاده‌ها مستقر بودند، به‌دلیل برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی پیش‌بینی می‌کردیم حجم تردد در جاده‌های استان زیاد باشد که نزدیک به ۲۲ میلیون تردد در سطح راه‌های استان قزوین صورت گرفته و جزو استان‌های پرترافیک بودیم که روزانه به‌طور میانگین یک میلیون و ۶۰ هزار تردد داشته‌ایم.

    وی با تاکید بر برنامه‌ریزی مناسب دستگاه‌های مربوطه در ایام نوروز، تصریح کرد: با وجود افزایش حجم تردد در بازه زمانی ۲۵ اسفند الی ۱۵ فروردین، خوشبختانه آمار فوتی‌ها از ۲۳ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۵ نفر کاهش پیدا کرد.

    حق‌لطفی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۱۱ میلیون تن جابه‌جایی بار از مبدا استان را داشته‌ایم که این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و به لحاظ جابجایی مسافر نیز به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی در مقاطعی از سال گذشته آمار کاهشی را شاهد بوده‌ایم.

    وی افزود: ۱۱۸ دستگاه ناوگان اتوبوسی ما امسال جهت جابجایی ۴ هزار مسافر برای راهیان‌نور اعزام شده‌اند که اقدام بسیار خوبی بوده است.

    مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در پایان خاطرنشان کرد: استان قزوین در سنوات گذشته از ظرفیت بودجه‌ای خوبی برخوردار نبوده و عقب‌افتادگی زیادی در زیرساخت‌ها دارد، با توجه به کلیدی بودن نقش این استان نیازمند نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات به‌خصوص اعتبارات ملی هستیم.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *