با افزایش نگرانیها درباره حریم خصوصی، امنیت دادهها و وابستگی به پلتفرمهای خارجی، کشورهای مختلف درصدد کاهش وابستگی و تقویت بومیسازی فضای مجازی برآمدند چرا که با بومیسازی فضای مجازی علاوه بر اجرای قوانین و مقررات در زمینه حریم خصوصی و حفاظت از دادهها، میتوان در مسیر تقویت اقتصاد دیجیتال حرکت کرد.
مهمتر اینکه، پلتفرمهای بومی معمولاً با فرهنگ هر کشور هماهنگتر بوده و این هماهنگی میتواند به حفظ هویت فرهنگی و زبان محلی کمک کند. در ادامه به برخی نمونههای بومیسازی فضای مجازی در جهان اشاره میکنیم.
چین
موتور جستجوی بایدو(Baidu)
موتور جستجوی اصلی و پرکاربرد در چین که بهطور خاص برای زبان و فرهنگ چینی طراحی شده است. بایدو با داشتن صدها میلیون کاربر فعال، یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در جهان بهویژه در چین محسوب میشود.
بایدو در سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به کار کرد.
موتور جستجوی بایدو تقریبا ۷۶ درصد از بازار چین را به خود اختصاص داده است.
بایدو روزانه تقریبا بیش از ۱۰۰میلیارد جستجو انجام میدهد.
تعداد کاربران فعال ماهانه بایدو تنها در چین بیش از ۶۰۰ میلیون نفر است.
درآمد بایدو در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رسید.
شبکه اجتماعی ویچت (WeChat)
این برنامه متنوع طیف وسیعی از خدمات را ارائه میدهد، از جمله ارسال پیامک، برقراری تماس تصویری و صوتی، پیامرسانی و تماس گروهی و ویچت مومنت (معادل فیسبوک).
۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان در ماه از ویچت استفاده میکنند
800 میلیون کاربر فعال ماهانه ویچت پی(WeChat Pay)
50 درصد از کاربران ۹۰ دقیقه در روز را صرف ویچت میکنند.
کاربران ویچت بهطور متوسط در روز ۷ مقاله میخوانند.
36 درصد از کاربران ویچت را ۳۰ بار یا بیشتر در روز باز میکنند.
35درصد از کل زمان استفاده از دستگاههای تلفن همراه در ویچت صرف میشود.
دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید | |||||||
اخباری که توسط خبر فوری منتشر میشوند به صورت اتوماتیک از منابع مختلف جمعآوری شده و در سایت دیدگاه نیوز انتشار مییابند. مسئولیت صحت یا عدم صحت این اخبار توسط دیدگاه نیوز تایید و یا تکذیب نمیشوند و این اخبار نیز دیدگاه هیئت تحریریه نمیباشند.
دیدگاهتان را بنویسید