×
آخرین اخبار

ساخت تونل «چری» به کجا رسید؟ / حذف ۱۰۰ پیچ خطرناک با ورود قرارگاه خاتم

  • کد نوشته: 79372
  • ۱۴۰۰-۱۱-۰۳
  • 660 بازدید
  • معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز ساخت تونل چری از سال 94، گفت: با رایزنی‌های انجام شده در صورت امکان و موافقت، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا جهت اجرا و سرمایه‌گذاری وارد پروژه خواهد شد.
    ساخت تونل «چری» به کجا رسید؟ / حذف ۱۰۰ پیچ خطرناک با ورود قرارگاه خاتم

    به گزارش دیدگاه نیوز ، حمید ربیعی روز شنبه با اشاره به اینکه پروژه ساخت تونل سه هزار و ۵۰۰ متری چری از سال ۹۴ آغاز شده است، گفت: تاکنون یک هزار متر از ورودی تونل حفاری شده است.

    معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: احداث مسیر جایگزین گردنه چری در قالب طرح ملی شهرکرد – بازفت – مسجد سلیمان به طول ۱۲ کیلومتر مشخص شده است که علاوه بر اینکه ۱۰ کیلومتر مسیر فعلی شهرکرد به بازفت را کوتاه می‌کند، ۱۰۰ پیچ خطرناک حذف و حدود ۴۰۰ متر طول مسیر مربوط به بالا رفتن و برگشت از کوه حذف می‌شود.

    وی افزود: در این مسیر یک تونل سه هزار و ۵۰۰ متری و ۶ تونل کوچک‌تر جمعاً به طول یک هزار و ۸۰۰ متر طراحی شده است.

    ربیعی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل کل مسیر جایگزین گردنه چری، حدود یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با رایزنی‌های انجام شده از سوی استاندار در صورت امکان و موافقت، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا جهت اجرا و سرمایه‌گذاری وارد پروژه خواهد شد.

    با تخصیص فعلی اعتبار، افق روشنی برای بهره‌برداری نداریم

    وی گفت: با وضعیت فعلی تخصیص اعتبار به طرح شهرکرد – بازفت – مسجد سلیمان و با توجه به تعدد پروژه در این طرح که از مهمترین و با اولویت‌ترین پروژه‌های در دست احداث استان است، افق روشنی برای بهره‌برداری از این مسیر پیش‌رویمان نیست و پیش‌بینی اتمام آن در آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر نیست.

    معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، حذف گردنه صعب‌العبور و برف‌گیر چری که در فصول زمستان عملیات راهداری آن بسیار مشکل و هزینه‌بر است، تسهیل عبور و مرور از شهرکرد به بازفت،کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت، سفر ایمن و افزایش ظرفیت و زیرساخت‌های گردشگری بازفت را از دیگر اهداف اجرای این پروژه دانست.

    وی ادامه داد: همزمان با اجرای این پروژه، در قالب همین طرح شهرکرد – بازفت – مسجدسلیمان، حذف گردنه صعب‌العبور و برفگیر تاراز هم با احداث مسیر جایگزینی به طول ۱۱ کیلومتر با حفاری تونل‌های هونی آغاز شده که با احداث این ۲ مسیر جدید حدود ۵۰ کیلومتر مسیر شهرکرد به مسجد سلیمان کوتاه‌تر می‌شود.

    ربیعی افزود: این اقدامات سبب می‌شود این مناطق استان از بن‌بست خارج شود و علاوه بر اینکه زیرساخت‌های گردشگری منطقه زیبای بازفت ارتقا پیدا کند، باعث رونق آن نیز می‌گردد و یک مسیر مناسب جهت تردد از استان‌های مرکزی به شمال خوزستان فراهم می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه تونل اول به طول یک هزار و ۱۰۰ متر در استان ما قرار دارد، گفت: تونل دوم و سوم هر کدام به طول یک هزار و ۶۰۰ و ۹۰۰ متر در خوزستان قرار گرفته است.

    وی اضافه کرد: برای ساخت تونل اول و سوم به طور جداگانه پیمانکار انتخاب شده است و در مرحله تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی هستند.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    یک پاسخ به “ساخت تونل «چری» به کجا رسید؟ / حذف ۱۰۰ پیچ خطرناک با ورود قرارگاه خاتم”

    1. مهدی گفت:

      باسلام.جاده بازفت رانباید به عنوان یک راه معمولی بهش نگاه کرد.چون این جاده قبل از جاده بودن ایل راه عشایر بختیاری بوده وهست و از نظر طبیعت وجغرافیا جزجذاب تربن وزیبا ترین وهیجان انگیز ترین جادها برای سفر کردن محسوب میشود.ودر ضمن حقیر با مطالعه کتاب تاریخ تبرستان در یافتم که درزمان حمله اعراب به ایران این جاده (ایل راه قدیم) نقش مهمی در شکست دادن چندمرتبه اعراب داشته .پس نتیجه میگیریم الان هم میتواند نقش مهمی در حفاظت از بخش مهمی از ایران خصوصا خوزستان ایفا کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *