×
آخرین اخبار

زلـزلـه بزرگ در جهــان عــرب

  • کد نوشته: 3276
  • ۱۳۹۶-۰۳-۱۵
  • 938 بازدید
  • دیدگاه نیوز / شاید کمتر کسی فکرش را می کرد انتشار یک فایل صوتی منتسب به امیر قطــر که در آن از ایران و گروه های مقاومت حمایت کرده بود تا این اندازه مقامات و رسانه های کشورهای عربی را عصبانی کند که تا قطع روابط دیپلماتیک پیش بروند. همه چیز ۲ روز پس از […]

    زلـزلـه بزرگ در جهــان عــرب

    دیدگاه نیوز / شاید کمتر کسی فکرش را می کرد انتشار یک فایل صوتی منتسب به امیر قطــر که در آن از ایران و گروه های مقاومت حمایت کرده بود تا این اندازه مقامات و رسانه های کشورهای عربی را عصبانی کند که تا قطع روابط دیپلماتیک پیش بروند.

    همه چیز ۲ روز پس از جلسه ترامپ با سران چند کشور اسلامی در عربستان آغاز شد؛ هنگامی که خبرگزاری رسمی قطر، اظهاراتی به نقل از امیر این کشور منتشر کرد که بعداً تحت تأثیر فشارها تکذیب گردید، اما به شدت خبرساز و پر حاشیه شد.

    در اظهاراتی که به تمیم بن حمد آل ثانی منتسب شده است، وی درباره روابط کشورش با ایران یادآور می شود که «ایران وزنه‌ای منطقه‌ای و اسلامی به شمار می رود که نمی توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط قوی با آمریکا و ایران را حفظ می کند.» امیر قطر در این سخنان تصریح می کند: «دامن زدن به اختلاف با ایران به عنوان کشوری قدرتمند که ثبات منطقه را تضمین می کند، به مصلحت نیست. ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد.» شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه همچنین از حزب الله لبنان به عنوان جنبش مقاومت و از حماس به عنوان نماینده واقعی مردم فلسطین یاد می کند. این اظهارات به سرعت در رسانه های عربی و منطقه ای بازتاب داشت.

    این سخنان جنجالی امیر قطر موجب گشت که رسانه‌های سعودی و اماراتی حملات تندی را علیه امیر قطر کلید زده‌اند و وی را به دلیل حمایتش از رابطه با ایران، به ایجاد دو دستگی میان کشورهای عربی متهم می‌کنند.
    جنگ لفظی و رسانه ای مقامات عربی علیه کشور قطر تا آنجا پیش رفت که به گزارش رسانه های خبری، عربستان سعودی به همراه مصر، بحرین و امارات تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کنند.
    یک منبع مسئول سعودی در همین رابطه اعلام کرد که دولت عربستان برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با قطر تا اطلاع ثانوی متوقف کند.
    بر اساس اظهارات این منبع مسئول، عربستان همه تماس های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را قطع می کند و دولت ریاض از دیگر کشورهای هم پیمان خود خواست که روابطشان با قطر را قطع کنند.
    همزمان مصر و امارات متحد عربی قطع روابط با قطر را در خبرگزاری های دولتی خود اعلام کردند.
    همچنین بحرین در پاسخ به این درخواست حاکمان عربستانی، دیپلمات های خود را از دوحه فرا خواند، ترددهای هوایی و دریایی با قطر را قطع کرد و به تمامی نمایندگی های سیاسی قطر ۴۸ ساعت مهلت داد، خاک بحرین را ترک کنند. در بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده است که شهروندان قطر باید ظرف دو هفته از بحرین بیرون بروند.
    وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به تصمیمات عربستان و متحدانش اعلام کرد که اقدامات چند کشور عربی برای قطع روابط با این کشور توجیهی ندارد و بر اساس ادعاهای بی‌اساس و نادرست صورت گرفته است.

    نظر شما در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

    دیدگاه نیوز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *